تراژدی بی پایان نژادپرستی در ایالات متحده است

قتل زن باردار سیاهپوست توسط پلیس امریکا

زهره صفاری
خبرنگار

 انتشار ویدیوی شلیک مرگبار پلیس اوهایو به یک زن باردار سیاهپوست، با زنده کردن تراژدی‌های هولناک قتل جورج فلوید و ده‌ها خشونت نژادی دیگر به دست مأموران قانون در امریکا، جنجال آفرین شد و درخواست‌ها برای اصلاح قوانین پلیس را بار دیگر به موضوع اعتراضات عمومی بدل کرد.
به نوشته شبکه خبری الجزیره، در این ویدیو که پس از 12 روز از قتل «تا کیا یانگ» 21 ساله و با شکایت خانواده این زن، از سوی پلیس اوهایو منتشر شده است، این مادر جوان که تنها سه ماه تا وضع حملش باقی مانده بود در داخل خودروی شخصی‌اش در پارکینگ یک فروشگاه مورد خطاب یک مأمور پلیس قرار گرفت. در حالی که این مأمور اصرار به خارج کردن این زن از خودرویش داشت، او با قفل کردن درها، شروع به حرکت کرد اما در همان لحظه، دیگر مأمور پلیس از راه رسید و با قرار گرفتن در مقابل خودرو این زن، به سمت او شلیک کرد. این اخطار و تعقیب پس از حدود 50 ثانیه با برخورد خودرو سواری زن باردار به دیوار پارکینگ فروشگاه به پایان رسید اما گلوله باعث مرگ یانگ شده بود و امدادگران حتی نتوانستند کودک درون شکم او را نجات دهند.در پی انتشار این فیلم، اداره پلیس بلندون برای توجیه عملکرد دو مأمور خود که نام و مشخصات‌شان فاش نشده است، مدعی شد افسران خاطی با گزارش یک سرقت به فروشگاه رفته بودند و قربانی جوان نیز مظنون آنها بوده است.
اما وکیل این زن با رد ادعای پلیس، اعلام کرد امتناع موکلش برای ماندن در خودرو خود کاملاً درست و حرکتی منطقی بوده است. این در حالی است که خانواده یانگ نیز با انتشار بیانیه‌ای در روزنامه کلمبس دیسپچ این جنایت را سوء‌استفاده محض از اختیارات، اقدامی کینه توزانه و ضد نژادی خواندند که به رغم همه ادعاهای پلیس، می‌توانست در شرایط عادی بدون شلیک یک گلوله پیش رود و این زن و کودکش زنده بمانند.
رامون اوبی، رئیس گروه حمایت از حقوق بشر و عدالت با محکوم کردن این اتفاق گفت: «این واقعه نشان داد که اموال در امریکا ارزشمندتر از جان سیاهپوستان است. زنان سیاهپوست شایسته بیش از اینها هستند و چنین تقابل مرگباری با پلیس را نمی‌توان نادیده گرفت و کوچک شمرد. ما برای مرگ یانگ و کودک درون شکمش خواستار اجرای عدالت هستیم.»
آکسیوس نوشت در پی انتشار این ویدیو، جان بلفورد، رئیس پلیس بلندون با این توجیه که این فیلم به دلیل بررسی‌های قانونی و ضروری با تأخیر در اختیار عموم قرار داده شده است، گفت: «یکی از مأموران حاضر در صحنه که مسئول شلیک به این زن بود، تعلیق از کار شده و کارآگاهان جنایی اوهایو نیز دستورات لازم برای تحقیقات دقیق در این پرونده را آغاز کرده‌اند.»انتظار می‌رود با توجه به شکایت خانواده این زن که مادر دو پسر 6 و 3 ساله نیز بود، پرونده قضایی علیه پلیس اوهایو تشکیل شود؛ تحقیقاتی که اگر به نتیجه برسد ممکن است این مأمور را نیز مانند قاتل جورج فلوید با محکومیت زندان روبه‌رو کند.در همین حال جامعه سیاهپوستان نیز آخر هفته تجمع گسترده‌ای خواهند داشت. موضوعی که بویژه پس از قتل جورج فلوید در مینیاپولیس بر اثر فشار زانوی مأمور پلیس این شهر، در سال‌های اخیر در برهه‌های مختلفی مخالفان نژادپرستی را به واکنش کشانده تا شعارهای ضد نژادی سر دهند.
 
قربانیان تمام نشدنی نژادپرستان مسلح
نژادپرستی یکی از عمده‌ترین دلایل کشتار سیاهپوستان در امریکا است و در این میان فرقی ندارد قاتل پلیس باشد یا یک شهروند سفیدپوست نژادپرست، چراکه یکی به واسطه شغلش مسلح شده و دیگری با قوانین خرید و فروش آزاد سلاح می‌تواند به راحتی از کلت کمری تا اسلحه اتومات و مسلسل را به دست گیرد و سیاهپوستان را به کشتن دهد.
گرچه تنفر سفید پوستان امریکایی از سیاهپوستان سابقه‌ای بسیار طولانی دارد اما در سال 2020، رفتار وحشیانه مأمور سفیدپوست مینیاپولیس با جورج فلوید، این امر را پررنگ‌تر و آن را به هدف تظاهرات‌های گسترده‌ای بدل کرد که در سراسر جهان مورد حمایت قرار گرفت.
تعدد این جنایت‌های نژادی حتی کاخ سفید را نیز نگران کرده است. چراکه کمتر از یک هفته قبل از قتل یانگ 21 ساله و کودک درون شکمش، یک مرد سفید پوست 84 ساله اهل میسوری، یک نوجوان سیاهپوست را در حالی با شلیک گلوله کشت که همه شواهد نشان می‌داد که این پسر به‌خاطر یک اشتباه وارد ملک قاتل شده است. همچنین شلیک مرگبار جوان سفیدپوستی در محله سیاهپوستان و قتل یک زن و سه مرد سیاهپوست با سلاح‌های مجوز دارش در هفته گذشته، عمق این فاجعه را به خوبی نشان می‌دهد.
با وجود این فجایع که دست کم در سه سال گذشته پرونده‌های قتل عام سیاهپوستان را بشدت سنگین کرده اما به رغم اعتراضات گسترده و تظاهرات وسیع جنبش «زندگی سیاهان مهم است» هنوز نه تنها تغییری در قوانین پلیس برای کاهش خشونت علیه سیاهپوستان ایجاد نشده است که با مجوز دادگاه عالی برای خرید و فروش آزاد سلاح، با توجه به نگاه تبعیض‌آمیز پلیس و حضور سفیدپوستان افراطی در سراسر این کشور، سایه مرگ همواره روی سر سیاهپوستان امریکایی سنگینی خواهد کرد. حامیان حمل سلاح معتقدند که همراه داشتن اسلحه در امریکا توسط شهروندان، این کشور را امن‌تر خواهد کرد اما ناظران معتقدند آنها این موضوع را نادیده می‌گیرند که تقابل یک خلافکار مسلح با یک شهروند قانونمند یا یک سفیدپوست با یک سیاهپوست، چه در قامت یک پلیس یا یک فرد عادی، شرایط را تبدیل به فاجعه‌ای بزرگ خواهد کرد.
به نوشته لس آنجلس تایمز، عمق این فاجعه تا حدی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا نیز به آن واکنش نشان داد و گفت: «ما واضح تأکید می‌کنیم که سفیدپوستان افراطی جایی در این کشور ندارند.»
ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا و مهم‌ترین رقیب دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان نیز با محکومیت جنایت علیه سیاهپوستان گفت: «هدف گرفتن انسان‌ها به خاطر نژادشان تأسف آور است.»

جستجو
آرشیو تاریخی