امریکا مهمات حاوی اورانیوم به اوکراین می‌دهد

بازی ناتو با نبرد هسته ای

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

 
رویترز سندی تأیید شده توسط دو مقام امریکایی را منتشر کرد که بر طبق آن دولت بایدن برای اولین بار مهمات جنجالی حاوی اورانیوم ضعیف شده را به اوکراین ارسال خواهد کرد. این گلوله‌ها بخشی از بسته کمک نظامی جدید به ارزش بین 240 تا 375 میلیون دلار، برای اوکراین است که از تانک‌های آبرامز امریکا شلیک شده و می‌تواند تانک‌های روسی را مورد هدف قرار دهد.
بر اساس اطلاعاتی که رویترز منتشر کرده است، منابع آگاه خبر دادند که این بسته در هفته‌های آینده به کی یف تحویل داده می‌شود. این در حالی است که پیشتر در اوایل سال میلادی نیز انگلیس مهمات اورانیوم ضعیف شده را به اوکراین فرستاده بود. تانک‌های آبرامز از جمله تسلیحات پیشرفته ایالات متحده است و طبق اظهارات یک مقام پنتاگون، کی یف قرار است 10 تانک
از 31 تانک آبرامز وعده داده شده را در اواسط سپتامبر دریافت کند.
این کمک نظامی در حالی برای اوکراین فرستاده می‌شود که استفاده از مهمات اورانیوم ضعیف شده با مخالفت بسیاری از جوامع و گروه‌ها مانند ائتلاف بین‌المللی برای ممنوعیت استفاده از تسلیحات حاوی اورانیوم همراه است. منتقدان می‌گویند غبار اورانیوم ضعیف شده، ماده خطرناکی برای سلامتی انسان است که منجر به آلودگی طبیعت و محیط زندگی می‌شود و از طریق خوردن یا حتی استنشاق وارد بدن شده و زمینه ساز بیماری‌هایی چون سرطان و نقایص مادرزادی خواهد بود. علاوه بر این، اکنون بخش‌هایی از اوکراین از مهمات منفجر نشده بمب‌های خوشه‌ای و دیگر مهمات و صدها هزار مین ضد نفر مملو شده است. مجموع این مضرات، این واقعیت را اثبات می‌کند که ارزش نظامیان و جامعه اوکراینی برای ناتو هیچ بوده و آنها تنها قربانی و خدمت رسان اهداف توسعه طلبانه آن شده‌اند. سقوط واقعی اوکراین نه در جنگی که به اذعان مقامات ناتو سرانجام مشخصی ندارد، بلکه در انباشته شدن این حجم از آلودگی غیر قابل برگشت است.
ناتو و کاخ سفید در پوشش تداوم سیاست‌های فریب کی یف می‌کوشند که در جنجال حمایت از این کشور، آگاهی کی یف را از آینده محتوم آن، به حداقل رسانده و این کشور را سپر تدافعی خود نگه دارد؛ موضوعی که به روشنی در عدم پذیرش عضویت آن در ناتو تبلور یافت.
 
خطر جنگ هسته‌ای
مقامات امریکایی و ناتو همواره تحرکات بازدارنده روسیه مبنی بر فعال‌سازی مکانیسم‌های هسته‌ای و استقرار تجهیزات اتمی در بلاروس و تهدیدات اتمی کرملین را نشان از انگیزه آن مبنی بر اقدام هسته‌ای اعلام می‌کردند. این در حالی است که آشکارا واشنگتن به همراه دیگر شرکای آن چون انگلیس در صدد مصرف اورانیوم ضعیف شده در جنگ اوکراین هستند. حال، بعد از جنجال ارسال بمب‌های خوشه‌ای، امریکا به طور روشنی اعلام کرده که بمب‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده را به جنگ ارسال می‌کند، بدون آنکه خود را ملزم به پاسخگویی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود بداند.
سابقه استفاده از این بمب‌ها توسط ایالات متحده به جنگ‌های 1990 و 2003 خلیج فارس و بمباران یوگسلاوی سابق توسط ناتو در سال 1999 برمی گردد. همچنین این کشور، پیش از این با بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی پیشرو استفاده از بمب اتمی بود. اکنون نیز با سرعتی تصاعدی تلاش می‌کند که میدان را برای استفاده از بمب اتمی هموار سازد. البته به نظر می‌آید که شیب استفاده از این نوع تسلیحات به گونه‌ای است که روسیه را در دام آن انداخته تا در یک هیاهو‌سازی رسانه‌ای، ‌استفاده از بمب اتمی را برای خود مشروع جلوه دهد.
تحلیلگران امریکایی که امروزه با اغماض از نیات تهاجمی ناتو که زمینه ساز جنگ شده، روسیه را به طور یک‌طرفه مهاجم معرفی می‌کنند، درست در همین پلن به تحریک مسکو برای استفاده از سلاح‌های اتمی می‌پردازند. اما به وضوح روشن است که امریکا تلاش می‌کند، فرضیه جنگ هسته‌ای را امکانپذیر کرده و شبح جنگ هسته‌ای را به عینیت برساند؛ جنگی که امروز در سطوح پایین در حال انجام است و گسترش و ارتقای آن می‌تواند تا اورانیوم غنی شده پیش رود.
از سوی دیگر، با تکیه بر سابقه جنگی جنایتکارانه امریکا در جنگ جهانی دوم و حملات هسته‌ای علیه ژاپن و اثبات آنکه این کشور خود را به طور یک‌جانبه تصمیم گیرنده جهانی دانسته و هیچ عواقبی را نیز متحمل نمی‌شود، خود به بمباران هسته‌ای ورود پیدا کرده و خطرات فزاینده جنگ هسته‌ای را برای جهان محقق کند.
شاید این امر به دلیل اینکه امروزه در جبهه ناتو بویژه در ناتوی شرقی نشانه‌های فراگیری از اختلافات در فرمول تداوم جنگ و تجهیز اوکراین دیده می‌شود، دور از دسترس دیده شود، اما ایالات متحده که رهبری این سازمان را عهده دار است، ‌سمت و سوی ویژه‌ای را طراحی کرده که دیگر کشورها وادار به اجرای آن شده‌اند. ارسال اورانیوم ضعیف شده نیز نشان می‌دهد که به طور آشکاری هدف اصلی ایالات متحده در این جنگ، علی رغم عدم ابراز مقامات آن، خلع حاکمیت مسکو و کنار گذاشتن پوتین و البته در رأس آن جلوگیری از فروپاشی نظام تک قطبی است که از مؤلفه‌های اصلی آن، این جنگ است. در نهایت می‌توان گفت که راهبرد طولانی مدت امریکا برای جنگ، دلایل مختلفی دارد که در ذیل به آن پرداخته می‌شود.
 
دلایل استفاده از این نوع تجهیزات
یکی از دلایلی که کاخ سفید در راهبرد خود وضع کرده، تعمیق جنگ در دو بعد رزمی و جغرافیایی در شرق اروپا است که فواید متنوعی را برای آن مهیا خواهد کرد. یکی آنکه بحران امنیتی در اروپا و استفاده از بودجه‌های سنگین نظامی کشورهای عضو آن، می‌تواند وابستگی اروپا به امریکا و در نهایت تسلط سیاسی و اقتصادی امریکا را افزون کند. بر همین اساس بود که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه چندی پیش از لزوم استقلال اروپا از امریکا سخن گفت و بحران‌های موجود جنگ را متوجه اروپا دانست که خطر بزرگی برای آن تلقی می‌شود. دوم آنکه امریکا بتواند رتبه اول صنعت تسلیحاتی خود در جهان و به تبع آن درآمد انبوه ناشی از آن را برای خود حفظ کند. به گزارش دیفنس نیوز، در سال ۲۰۲۲، پنج پیمانکار بزرگ تسلیحاتی امریکا ۱۹۶ میلیارد دلار درآمد نظامی داشتند. در این گزارش ذکر شده که تا سال ۲۰۲۶، این مبلغ ممکن است با تحویل تسلیحات به اوکراین و تسلیح مجدد در اروپا به ۵۵۴ میلیارد دلار برسد.
از سویی دیگر استفاده از این تجهیزات نوع استراتژی جنگ را پیچیده‌تر کرده و از این لحاظ دو طرف روسیه و کی یف را در یک جنگ فرسایشی درگیر می‌کند. همچنین این امر سبب زنده ماندن جنگ و کور شدن طرح صلح و آتش بس خواهد بود که به‌جز دو طرف درگیر، بسیاری در جهان و حتی در ناتو خواهان آن هستند. زیرا امریکا می‌کوشد، نتایج جنگ را به گونه‌ای مدیریت کند که در خلأ عدم پیروزی اوکراین، امکان برتری را از مسکو سلب کرده و آن را در نقطه ضعف نگه دارد تا توازن قوا را به چالش بکشاند.
 

برش

امریکا چرا خواهان کشاندن اوکراین
 به جنگ هسته‌ای است
آنچه واشنگتن دنبال می‌کند، ‌یک جنگ فریز شده مدت دار است تا علاوه بر عواید ذکر شده، بتواند نفوذ خود را در این منطقه افزایش دهد. اما چرا واشنگتن به دنبال چنین هدفی است، نخست آنکه این جنگ برای این کشور به لحاظ رهبری به یک جنگ حیثیتی مبدل شده که هر نوع شکستی برای آن گران خواهد شد. دلیل دوم بیانگر آن است که طرح تبلیغاتی ضد حمله در مرحله ورشکستی قرار گرفته و استفاده از این نوع سلاح‌ها چون بمب خوشه‌ای، در جهت امکان دست برتری یافتن در جنگ و پرهیز از شکست حیاتی شده است. تحلیلگران نظامی غرب ضمن ناامیدی از نتایج طرح، اعلام کرده‌اند که جریان ضدحمله اوکراین کندتر از آنچه بسیاری انتظار داشتند، پیش می‌رود و هشدار داده‌اند که بزودی فرصت‌ها برای شکستن خطوط دفاعی روسیه و دستیابی به خاک و تصرف این کشور از بین می‌رود. سومین دلیل پالسی است که ایالات متحده به دیگر دشمنان استراتژیک خود چون چین مخابره و به طور تلویحی به این اشاره می‌کند که امکان هسته‌ای شدن جنگ از نظر اتاق فکر کاخ سفید چندان دور نیست. ارسال ناوهای هسته‌ای ایالات متحده به شرق آسیا و تشدید تنش در این منطقه به همراه حمایت ضمنی تحریک‌آمیز از استقلال تایوان گویای همین موضوع است که فرایند ایجاد جنگ هسته‌ای سهل الوصول خواهد بود.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی