نگاهی به فهرست ٢۴ بازیکن دعوت شده به اردوی تیم ملی

خیال سرلک راحت شد، فکر کنعانی ناراحت!

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار

با پایان هفته چهارم لیگ برتر، فدراسیون فوتبال فهرست جدید تیم ملی ایران را در خروجی سایت خود قرار داد تا از ٢۴ بازیکن دعوت شده توسط امیر قلعه‌نویی رونمایی شود. تیم ملی در فیفادی سپتامبر قرار است دو بازی دوستانه انجام دهد. ملی‌پوشان در گام نخست، عازم بلغارستان خواهند شد تا شانزدهم شهریور در دیداری دوستانه مقابل تیم ملی این کشور به میدان بروند و سپس 21 شهریورماه به میزبانی ورزشگاه آزادی تهران به مصاف آنگولا می‌روند. حالا لیست تیم ملی در شرایطی اعلام شده که فهرست جدید حاوی نکات مختلفی است. از نفرات دوباره دعوت شده تا خط خوردن تعدادی از بازیکنان نام آشنا و نبودن تعدادی از ستاره‌ها و بازیکنان به دلیل آسیب‌دیدگی. البته این لیست بعد از بازی معوقه هفته سوم لیگ برتر بین استقلال خوزستان و تراکتور، تکمیل خواهد شد و به عبارتی بازیکنان مورد نظر قلعه‌نویی از تیم پاکو خمز، بعد از این بازی اعلام می‌شوند. گفتنی است بازیکنان دعوت شده به تیم ملی، باید امروز خود را در هتل المپیک به کادر فنی تیم ملی معرفی کنند. همچنین به منظور تداوم نظم رسانه‌ای در تیم ملی فوتبال، حضور نمایندگان محترم رسانه‌های گروهی در هتل المپیک در زمان معرفی بازیکنان به کادر فنی مجاز نخواهد بود و خبر و تصاویر مربوطه از طریق سایت فدراسیون فوتبال در اختیار رسانه‌های گروهی قرار خواهد گرفت.
 
لیست نفرات دعوت شده
دروازه‌بان‌ها: علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)، پیام نیازمند (سپاهان)، محمدرضا اخباری (گل‌گهر)
مدافعان: میلاد محمدی و احسان حاجی‌صفی (آ.ا.ک)، رامین رضاییان و محمد دانشگر (سپاهان)، صادق محرمی (دینامو زاگرب)، مرتضی پورعلی‌گنجی (پرسپولیس)، روزبه چشمی و محمدحسین مرادمند (استقلال)
هافبک‌‌ها: علی کریمی (کایسری اسپور)، میلاد سرلک (پرسپولیس)، سعید عزت‌اللهی (وایله)، علی علیزاده (گل‌گهر)، سامان قدوس (برنتفورد)، احمد نوراللهی (الوحده)
وینگر‌ها: وحید امیری (پرسپولیس)، محمد محبی (روستوف)، مهدی ترابی (پرسپولیس)، علیرضا جهانبخش (فاینورد)
مهاجمان: رضا اسدی و شهریار مغانلو (سپاهان)، مهدی طارمی (پورتو)
 
پرسپولیس و سپاهان
با بیشترین سهمیه
14 بازیکن از لیگ برتر ایران در فهرست قلعه‌نویی حضور دارند که از چهار تیم پرسپولیس، استقلال، سپاهان و گل‌گهر هستند که پرسپولیس و سپاهان با داشتن پنج ملی‌پوش رکورددار هستند و استقلال و گل‌گهر هم دو بازیکن دارند. 10 بازیکن دیگر نیز لژیونر هستند. آ.ا.ک (۲بازیکن) و پورتو، فاینورد، دیناموزاگرب، وایله، برنتفورد، کایسری اسپور، روستوف و الوحده هر کدام یک بازیکن دارند. این لژیونرها از لیگ‌های کشورهای یونان، پرتغال، هلند، کرواسی، دانمارک، انگلیس، ترکیه، روسیه و امارات هستند.
 
توضیح درباره
تعدادی از غایبان
سایت فدراسیون درباره غیبت تعدادی از بازیکنان در اردوی تیم ملی توضیح داده و نوشته: «امید نورافکن، سید مجید حسینی و محمد کریمی به دلیل آسیب‌دیدگی در این مرحله از اردو حضور ندارند. همچنین سردار آزمون بعد از مصدومیت و انتقال جدید، با تصمیم کادرفنی در این دو بازی تیم ملی را همراهی نخواهد کرد. سامان فلاح، اللهیار صیادمنش، محمد امین حزباوی و یاسین سلمانی در اختیار تیم امید قرار گرفته‌اند. همچنین کنعانی‌زادگان به دلیل اشتباه غیرفنی در بازی با ازبکستان در این اردو حضور نخواهد داشت.
 
کنعانی‌زادگان جریمه شد
و خط خورد!
کنعانی‌زادگان مدافع پرسپولیس در حالی در فهرست جدید تیم ملی حضور ندارد که از روزهای گذشته صحبت‌هایی در مورد خط خوردنش از تیم ملی به دلیل اتفاقات بازی ایران و ازبکستان در فینال کافا منتشر شده بود و خود قلعه‌نویی هم در مصاحبه‌ای که چند روز پیش داشت، به این موضوع اشاره کرد که برخی از بازیکنان به دلیل بی‌انضباطی دعوت نمی‌شوند. کنعانی‌زادگان با اینکه یکی از مدافعان باکیفیت تیم ملی محسوب می‌شود، پس از اینکه در فینال کافا مقابل ازبکستان اخراج شد، اعتراض عجیبی به داور داشت و از زمین بیرون نمی‌رفت تا رفتار نامتعارفی را از خود بروز دهد. در این شرایط و با گذشت سه ماه بعد از آن مسابقات، قلعه‌نویی از دعوت کنعانی‌زادگان به تیم ملی خودداری کرده تا نشان دهد مسائل انضباطی و اخلاقی برایش در اولویت قرار دارد. ضمن اینکه این دومین باری است که کنعانی به دلیل مسائل انضباطی اردوی تیم ملی را از دست می‌دهد.
 
بازگشت شهریار
بعد از یک غیبت عجیب
اما یکی از بازیکنانی که دوباره به اردوی تیم ملی دعوت شده مغانلو است. این بازیکن که فصل گذشته ۱۳ گل به ثمر رساند و عنوان آقای گلی لیگ برتر را به دست آورد، در لیست امیر قلعه‌نویی در اردوی خرداد ماه حضور نداشت تا به شکلی عجیب در تورنمنت کافا غایب باشد. اما شهریار بار دیگر به جمع ملی‌پوشان بازگشته تا نشان دهد نظر کادرفنی تیم ملی را دوباره جلب کرده است. بازیکنی که در این فصل هم عملکرد خوبی در ترکیب سپاهان داشته است.
 
 
دعوت اخباری و دوری حسینی
در مقایسه با اردوی قبلی تیم ملی و در خط دروازه، قلعه‌نویی تصمیم گرفته تا از اخباری به اردوی ملی دعوت کند که در سه هفته ابتدایی لیگ برتر، سه کلین شیت درون دروازه گل‌گهر داشت. اما سید حسین حسینی با اینکه در هفته‌های گذشته در لیگ برتر عملکرد درخشانی داشت، برای دومین اردوی پیاپی نامش در فهرست تیم ملی نیست تا دوری دروازه‌بان و کاپیتان استقلال از تیم ملی ادامه‌دار باشد.
 
آلترناتیو‌های کنعانی‌زادگان
یکی از نکات لیست تیم ملی در خط دفاعی، حضور دانشگر و مرادمند است که به نظر می‌رسد آنها عنوان آلترناتیو‌های کنعانی‌زادگان و مجید حسینی مصدوم هستند و حالا باید دید در غیاب آنها فرصت بازی پیدا می‌کنند و می‌توانند خود را به کادرفنی نشان دهند یا خیر.
 
کریمی به جای کریمی
محمد کریمی در اردوی قبلی تیم ملی حضور داشت و همراه تیم به کافا رفت اما حالا که مصدوم شده، سرمربی تیم ملی تصمیم گرفت تا علی کریمی را به تیم ملی دعوت کند تا هافبک کایسری‌اسپور ترکیه که در جام جهانی 2022 حضور داشت، دوباره به جمع ملی‌پوشان بازگردد.
 
دعوت نشدن عجیب قایدی
در فهرست منتشر شده، نام مهدی قایدی به چشم نمی‌خورد که حذف این ستاره خوش‌تکنیک در نوع خود عجیب و غیرمنتظره بود. این در حالی است که قایدی یکی از بهترین‌های استقلال در فصل گذشته بود و حالا هم که به اتحاد کلبا رفته، عملکرد خوبی در این تیم اماراتی و زیر نظر فرهاد مجیدی داشته است اما مانند اردوی فروردین ماه دوباره از لیست تیم ملی کنار گذاشته شده است!

 

برش

 قدوس این‌بار به تیم ملی می‌آید؟

سورپرایز بزرگ سرمربی تیم ملی، دعوت دوباره از سامان قدوس است؛ آن‌هم در شرایطی‌که قدوس در ماه‌های گذشته از میادین به دور بوده اما قلعه‌نویی تصمیم گرفته تا به او در تیم ملی اعتماد کند. حالا باید دید قدوس که دوباره به برنتفورد بازگشته، این بار به دعوت قلعه‌نویی پاسخ مثبت می‌دهد یا خیر. بازیکنی که در ماه‌های اخیر بحث کناره گیری‌اش از تیم ملی بر سر زبان‌ها افتاده بود و باید دید این بار چه تصمیمی در خصوص تیم ملی می‌گیرد!

جستجو
آرشیو تاریخی