وزیر امور خارجه پس از دمشق، راهی بیروت شد و با دبیرکل حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی دیدار کرد

راهبرد فعال «مقاومت» در برابر تهدید صهیونیست‌ها

امیرعبداللهیان در روزهای اخیر در دمشق و بیروت با بشار اسد، سید حسن نصرالله، رهبران گروه‌های مقاومت‌فلسطین و مسئولان بلندپایه سیاسی و حزبی لبنان ملاقات کرد دبیرکل حزب‌الله لبنان: امروز مقاومت لبنان و فلسطین در قوی‌ترین وضعیت قرار دارد و اگر از صهیونیست‌ها رفتاری مبتنی بر محاسبه خطا سرزند، با واکنش پشیمان کننده مقاومت مواجه خواهند شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه برای پنجمین بار از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم به لبنان سفر کرد. او پیش از این سفر به دمشق رفته بود و دیدارهای مهمی را با مقامات سوری از سر گذرانده بود.
 این سفرهای قابل لحاظ و دیدارهای متوالی مقام‌های عالی رتبه دیپلماتیک با مسئولان کشورهای محور مقاومت در چشم‌انداز سیاست منطقه‌ای و در قابی بزرگ‌تر از سیاست خارجی دولت سیزدهم از دریچه تحولاتی که دراین زمینه پدیدار شده، قابل رؤیت است؛ تحولاتی که از یک سو به ترمیم و تقویت رابطه ایران با آن دسته از کشورهای عربی انجامیده که پیشتر سمت و سوی سیاست خود را در ضدیت با جمهوری اسلامی تعریف کرده بودند و از سوی دیگر منجر به هم‌افزایی هرچه بیشتر با کشورهای محور مقاومت شده است. پیوند تنگاتنگ مقام‌های ایرانی با مقام‌های سیاسی کشورهایی همچون سوریه، عراق و لبنان و رابطه نزدیک با مسئولان گروه‌های محور مقاومت از رهبران حزب‌الله و مقاومت فلسطین گرفته تا انصار‌الله یمن و حشد الشعبی عراق در همین چهارچوب قابل ارزیابی است.
استراتژی جدیدی با رویکرد گفت‌و‌گومحور دولت رئیسی برای کاهش تنش و حل مشکلات منطقه‌ای از طریق آشتی با رقبای منطقه‌ای از یک طرف و رایزنی‌های متعدد دیپلماتیک با رهبران متحدین منطقه‌ای و اعضای جبهه مقاومت نشان از آن دارد که اولاً تهران از موضع قدرت و واقعیت‌های میدانی گفت‌وگو می‌کند و ثانیاً در گفت‌وگوهای جاری قرار نیست از بازیگران جبهه مقاومت دست بکشد؛ محوری که ایران، سوریه، لبنان و تا حدودی عراق را به یکدیگر پیوند می‌دهد و طیف گسترده‌ای از جریان‌های سیاسی ضداستکباری از جمله حزب‌الله و حماس را شامل می‌شود که می‌توان آن را پویاترین نیروی استراتژیک در منطقه خواند. این رویکرد در بطن خود نشان از تلاشی دارد که جمهوری اسلامی در برابر هرگونه عادی‌سازی رابطه عبری- عربی به جریان انداخته است و نتیجه و برآیندی تاریخی برای تحقق «منطقه عاری از بیگانه و عاری از تروریسم» به دنبال خواهد داشت. افزون بر اینکه این هم‌پیمانی در فراز جدید مناسبات ایران و مقاومت در خاورمیانه پساامریکایی، فصل تازه‌ای از همکاری در عرصه سیاسی، اقتصادی و نظامی- امنیتی را به روی دو طرف گشوده است.
در چنین فضایی وزیر امور خارجه ایران پا به پای تحولات سازنده‌ای که در روند دیپلماتیک با کشورهای عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی جریان دارد، رایزنی‌های مستمر با مقام‌های کشور سوریه و لبنان و رهبران حزب‌الله را پیش می‌برد. دیدارهای صمیمانه امیرعبداللهیان در روزهای اخیر در دمشق و بیروت از جمله ملاقات با «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه و «سید حسن نصرالله»، رهبر حزب‌الله لبنان، رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین از جمله جهاد اسلامی و حماس و مسئولان بلندپایه لبنان و احزاب و جریان‌های سیاسی این کشور در همین راستا ارزیابی می‌شود.

هشدار سیدحسن نصرالله به رژیم صهیونیستی
وزیر امور خارجه در یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود در لبنان با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار، دبیرکل حزب‌الله لبنان را در جریان گفت‌وگوهای اخیر خود با مقامات عربستان سعودی قرار داد. او ارزیابی خود را از گفت‌وگو با مقامات عربستان مثبت خواند و افزود: «روند اجرای توافقات فیمابین، شاخصی بر نگرش دو کشور در صفحه جدید مناسبات تهران و ریاض خواهد بود». امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به مذاکرات خود با رئیس جمهور سوریه و مقامات ارشد این کشور تصریح کرد که در شرایط بازگشت روابط سوریه به حالت طبیعی با کشورهای عربی، تحرکات بیگانه در فعال ساختن تروریست‌ها در سوریه، نشانگر اهداف دشمنان و رژیم صهیونیستی علیه سوریه و امنیت منطقه است.
در این دیدار آخرین وضعیت فلسطین و بحران‌های چندلایه امنیتی و اجتماعی در درون سرزمین‌های اشغالی مورد بحث قرار گرفت و دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «امروز مقاومت لبنان و فلسطین در قوی‌ترین وضعیت قرار دارد و اگر از صهیونیست‌ها رفتاری مبتنی بر محاسبه خطا سرزند، با واکنش پشیمان کننده مقاومت مواجه خواهند شد». سید حسن نصرالله با اشاره به نقش سازنده ایران در قبال منطقه و لبنان، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت منطقه، لبنان و ایران، نقش سردار سلیمانی را در تثبیت امنیت منطقه در مقابله با صهیونیسم و تروریسم فراموش ناشدنی خواند. وزیر امور خارجه همچنین در نشست سه‌جانبه با رهبران جهاد و حماس، تشکیل اتاق مشترک میان گروه‌‌های مبارز فلسطین را نشان دهنده حرکت هوشمندانه مقاومت در مبارزه علیه دشمن غاصب صهیونیستی دانست.

 پیشنهادات ایران برای توسعه رابطه اقتصادی با لبنان
امیرعبداللهیان در جریان سفر به بیروت با «عبدالله بو حبیب»، وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان دیدار کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این نکته که منطقه شاهد مرحله جدیدی است و تمام طرف‌ها تلاش می‌کنند تفاهم را جایگزین مناقشات کنند، خاطرنشان کرد: «رژیم صهیونیستی دشمن کل منطقه و ثبات و امنیت آن است و اعتقاد داریم که هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به ضرر منطقه خواهد بود». امیرعبداللهیان همچنین روابط اقتصادی ایران و لبنان را مهم خواند که باید مورد توجه هرچه بیشتر قرار گیرد و تأکید کرد: «تحریم‌های امریکا نمی‌تواند مانع روابط اقتصادی ایران و لبنان شود، کما اینکه این تحریم‌ها نتوانسته مانع همکاری‌های ایران با عراق، ترکیه، پاکستان، آسیای مرکزی و قفقاز شود». او با ابراز امیدواری از اینکه پیشنهادات ایران برای توسعه روابط اقتصادی با لبنان مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: «در این راستا شرکت‌های ایرانی آماده مشارکت در حل مشکل برق در لبنان هستند و همچنین آماده‌ایم نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را بلافاصله پس‌از تشکیل دولت جدید لبنان در تهران برگزار کنیم.»
روند مثبت رابطه با عربستان
امیرعبداللهیان همچنین در جریان سفر به لبنان با «نبیه بری»، رئیس پارلمان این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. وزیر خارجه در این دیداربا اشاره به تحولات منطقه‌ای گفت: «ارزیابی ما از روند پیشرفت روابط با عربستان سعودی مثبت است و این‌ امر علاوه بر روابط دوجانبه بر تحولات منطقه نیز تأثیرات مثبتی دارد. وی با تأکید بر اهمیت کلیدی ثبات و امنیت لبنان برای ایران و کل منطقه گفت: «انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید لبنان بسیار مهم است و البته این موضوع در صلاحیت ملت و رهبران سیاسی لبنان است». نبیه بری هم در این دیدار با تأکید بر اینکه مهمترین موضوع در لبنان، موضوع ریاست جمهوری است، گفت که تلاش‌ها برای دستیابی به توافق میان طرف‌های لبنانی در این زمینه ادامه دارد. بری با تأکید بر اینکه مهم‌ترین علت فشار بر لبنان، هدف قرار دادن مقاومت است، افزود: « مقاومت حامی لبنان در مقابل تهدیدات و در کنار ارتش رکن اساسی امنیت لبنان است.»

دعوت از بشار اسد برای سفر به تهران
گفتنی است امیرعبداللهیان پنجشنبه گذشته پیش از ترک دمشق با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود. او در این دیدار با ابلاغ سلام‌های آیت‌الله رئیسی به بشار اسد، دعوت رئیس جمهور کشورمان از وی جهت سفر به تهران را به اسد ابلاغ کرد. طرفین در این دیدار، روابط دوجانبه، اوضاع منطقه، اقدامات مربوط به بازگشت آوارگان سوری و خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه را بررسی کردند.

 

بــــرش

امیرعبداللهیان در نشست خبری بیروت:
ابتکار سلطان عمان برای رفع تحریم‌ها روی میز است
وزیر امور خارجه در پایان برنامه‌های خود در لبنان در جریان یک نشست خبری تأکید کرد که ادعای مداخلات خارجی در تصمیمات سیاسی لبنان نادرست است. امیرعبداللهیان همچنین درخصوص دیدار خود با دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد: من از جناب آقای سیدحسن نصرالله شنیدم که اگر رژیم جعلی صهیونیستی دچار خطایی بشود این بار در کمتر از چند ساعت وضعیت علیه صهیونیست‌ها تغییر خواهد کرد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص طرح قطر و عمان برای تفاهم ایران و امریکا گفت: در خصوص به کارگیری دیپلماسی برای رفع تحریم ها اکنون ابتکاری از سوی سلطان عمان روی میز است؛ در این چارچوب و برمبنای این ابتکار، گفت وگوها در جریان است. امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه بازگشت روابط تهران و ریاض را گامی مثبت ارزیابی می‌کنیم، ادامه داد: «تعدادی دیگر از کشورها در حال گفت‌و‌گوهای آشکار و محرمانه با ما هستند برای بازگرداندن روابط به حالت طبیعی.
وزیر امور خارجه در ادامه در مورد شرایط اقتصادی و مشکل برق در لبنان گفت: «امروز می‌گویند از اردن و مصر خط لوله شبکه گاز را به لبنان وصل می‌کنند و روز دیگر حرف دیگری می‌زنند، ما از هر طرحی که مشکل برق و انرژی را در لبنان حل کند استقبال می‌کنیم، اگر ۱۰ سال پیش هیأت وزیران لبنان پیشنهاد ایران را پذیرفته بود امروز لبنان از صادرکنندگان برق بود.» وزیر امور خارجه گفت: وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات مکرون درباره لبنان و ایران گفت: من به اقای مکرون توصیه می‌کنم به جای پرداختن به دیگر کشورها به وضعیت داخلی فرانسه رسیدگی کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی