معاون گردشگری ایران در صدر هیأتی از فعالان بخش خصوصی به چین سفر کرد

چشم انداز جدید تهران و پکن برای رونق گردشگری

زیست‌بوم- همزمان با افزایش تعداد گردشگران چینی در ایران، معاون گردشگری ایران در صدر هیأتی از فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری کشور، برای حضور در نشست اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم، در چین حضور یافت. افزایش تعداد گردشگران چینی در کشور آن‌قدر محسوس است که فعالان حوزه گردشگری چین فروردین‌ماه سال‌ جاری در گفت‌و‌گو با «ایران» از بازگشت خود بعد از رکود و بیکاری کرونا به بازار کار خبر داده بودند. آمارهای فعالان همین بخش نشان می‌دهد چینی‌ها بیشترین درخواست‌ برای سفر به ایران را برای پاییز امسال و بهار سال آینده ثبت کرده‌اند. ایران به دنبال جذب 5 درصد از نزدیک به 180 میلیون گردشگر خروجی چین است. چینی‌ها بر اساس سیستم دولتی به سفر می‌روند و دولت آنها در تعیین این مسیر نقش دارد. علی‌اصغر شالبافیان در این سفر تأکید می‌کند:«دولت ایران در راستای افزایش گردشگران و میهمانان از چین، همواره تسهیل ورود گردشگران را در دستور کار خود داشته و بر همین اساس به صورت داوطلبانه روادید را برای ورود گردشگران چینی به صورت یکطرفه لغو و نیز پروازهای متعددی را به طور مستقیم به چین دایر کرده است.» فروردین‌ماه سال‌ جاری بود که او از لغو روادید برای گردشگر‌ان چینی از سوی ایران خبر داده بود.
شالبافیان در نشست توسعه همکاری‌های گردشگری بخش‌های خصوصی ایران و چین، با این اعتقاد که ایران و چین می‌توانند زمینه‌ساز حرکت‌های بزرگی در زمینه توسعه گردشگری در منطقه اوراسیا باشند، می‌گوید:«مردم ایران و چین اشتراکات فرهنگی زیادی با یکدیگر دارند و به‌‌عنوان مثال عید بهاری چین با عید نوروز ایرانیان دارای اشتراکات زیادی است.»
او جاده ابریشم را یکی از نمادهای همکاری‌های ایران و چین معرفی می‌کند و می‌گوید:«درحال حاضر اهتمام دولت‌ها بر تقویت روابط دو کشور استوار است.»
شالبافیان خبر می‌دهد:«جمهوری اسلامی ایران به منظور برگزاری تورهای آشناسازی برای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، توراپراتورها، اصحاب رسانه، سلبریتی‌ها، نمایندگان دولتی، اینفلوئنسرها و... با هدف اطلاع‌رسانی، معرفی و شناسایی ظرفیت‌های گردشگری کشور برای طرف چینی، اقدامات مناسبی را در برنامه‌های کاری خود قرار داده است.»
به گفته معاون گردشگری، همچنین حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی دو کشور یکی دیگر از زمینه‌های همکاری فیمابین بوده است که همواره بخش خصوصی دو کشور در آن شرکت داشته‌اند.
شالبافیان با تأکید بر اینکه دو کشور ایران و چین می‌توانند زمینه‌ساز حرکت‌های بزرگی در زمینه توسعه گردشگری در منطقه اوراسیا باشند، می‌گوید:«دیدارهای منظم و مستمر مسئولان بخش خصوصی و دولتی دو طرف از کشورهای یکدیگر، عامل بسیار مهمی برای ایجاد راهکارهای جدی در زمینه توسعه صنعت گردشگری است و نشست امروز بخش خصوصی ما و چین در راستای همین ادعا است.»
شالبافیان به سفر اخیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان به کشور چین (در فوریه ۲۰۲۳) که به امضای اسناد همکاری اقتصادی و فرهنگی قابل‌ملاحظه‌ای میان دو طرف منجر شد اشاره می‌کند و می‌گوید:«یکی از این اسناد برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری دو کشور بود که موضوعات مربوط به توسعه همکاری‌های گردشگری از طریق بخش‌های خصوصی دو کشور از مفاد اصلی آن بود.»
او می‌گوید:«توسعه گردشگری ایران یکی از موضوعاتی است که در برنامه همکاری‌های جامع (۲۵ ساله) ایران و چین و همچنین اهداف و اقدامات اجرایی سند راهبردی که به شکل مستقیم به صنعت گردشگری مربوط می‌شود، به آن اشاره شده است.»

میز گردشگری چین
 به گفته شالبافیان، معاونت گردشگری با تشکیل میز گردشگری چین همواره در حال رصد برنامه‌ها و امور مربوط به کشور چین است و در نظر دارد تمام موانع و محدودیت‌های موجود را با کمک و حمایت بخش‌های خصوصی دو کشور از میان بردارد تا هر چه بیشتر اتباع چینی آسوده‌خاطر به ایران سفر کنند.
وی ضمن پیش‌بینی چشم‌انداز بسیار خوب برای مناسبات گردشگری دو کشور، اظهار امیدواری می‌کند که در پیشبرد این برنامه‌ها بخش خصوصی دو کشور نقش کلیدی و مهم را به دست گیرند و منافع حاصل از تعاملات گردشگری برای بهره‌مندی ملت دو کشور صورت بگیرد.

 

بــــرش

علی‌اصغر شالبافیان که به دعوت رسمی وزارت فرهنگ و گردشگری چین و برای حضور در نشست اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم به چین رفته است، در این سفر هشت روزه بعد از سخنرانی ویژه در نشست اتحادیه شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم، با مقامات دولتی حوزه گردشگری چین و همچنین فعالان بخش خصوصی از جمله تورگردانان و فعالان صنعت گردشگری این کشور دیدار و درباره توسعه روابط گردشگری ایران و چین رایزنی خواهد کرد. شالبافیان در این سفر علاوه بر دیدارها و نشست‌های تخصصی با رسانه‌های داخلی و بین‌المللی چین، درباره ظرفیت‌های گردشگری ایران و معرفی جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و تاریخی و همچنین همکاری متقابل ایران و چین در بخش گردشگری گفت‌وگو خواهد کرد.  

جستجو
آرشیو تاریخی