دبیر ستاد توسعه هوش مصنوعی و روباتیک:

سند ملی هوش مصنوعی نیازمند به‌روزرسانی است

اگر به عامل انسانی توجه شود، هوش مصنوعی تهدیدی برای امنیت و مشاغل نخواهد بود

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

دبیر ستاد توسعه هوش مصنوعی و روباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: در حال حاضر باید روی پیشرفت هوش مصنوعی تمرکز کرد تا از دیگر کشورها عقب نماند. اکنون کشورهای دیگر به خوبی جلو رفته‌اند و اگر ما نتوانیم به خوبی جلو برویم، تحت سلطه پیشرفت هوش مصنوعی قرار می‌گیریم.
رشاد حسینی در نشست خبری با موضوع «سند هوش مصنوعی، امنیت در مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی و هشدار کاهش نیروی انسانی» افزود: ایران در حوزه علم و دانش وضعیت خوبی دارد ولی در تولید هوش مصنوعی رتبه‌های خوبی نداریم. در زمینه رتبه‌بندی سه تا چهار مرجع در حوزه هوش مصنوعی داریم که شامل Tortoise Media, Oxford Inedex, AI Index Rport است و نام ایران در آخرین رنکینگ این مراجع نبوده است.

تا زمانی که موضوع داده در کشور حل نشود، توسعه هوش مصنوعی میسر نخواهد شد
حسینی با بیان اینکه هوش مصنوعی یک حوزه دانشی است، گفت: فارغ‌التحصیلان این حوزه دارای توانمندی‌های خوبی هستند. در عین حال که هوش مصنوعی یک حوزه دانشی است اما مشکل در حوزه رشد هوش مصنوعی، مربوط به توسعه زیرساخت‌هاست. برای توسعه هوش مصنوعی باید زیر ساخت‌های بیگ دیتا فراهم شود زیرا تکنولوژی‌های هوش مصنوعی داده‌محور است و بحث داده در آن اهمیت دارد.
وی افزود: بر همین اساس در این زمینه سال گذشته قانونی تحت عنوان «قانون داده‌ها و اطلاعات ملی (دوام)» برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها مصوب شد. بر اساس این قانون بحث مربوط به زیست‌بوم‌های داده باید راه‌اندازی شود تا سازمان‌ها داده‌ها را به اشتراک بگذارند. تا زمانی که موضوع داده در کشور حل نشود، توسعه هوش مصنوعی میسر نخواهد شد.

سند راهبردی ستاد هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است
دبیر ستاد توسعه هوش مصنوعی و روباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، با اشاره به تدوین سند راهبردی برای ستاد هوش مصنوعی گفت: یک سند در حوزه هوش مصنوعی طراحی شده است که از قبل در ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال تدوین شده بود و اکنون این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است، البته در حوزه هوش مصنوعی اسنادی در نهادهای دیگر مانند پژوهشگاه Ict و در همراه اول نیز در حال تدوین است که در نهایت یکی از این سندها اجرایی خواهد شد.
حسینی در توضیح ویژگی‎‌ها و اهداف سند ملی هوش مصنوعی گفت: این سند در قالب ۴ هدف کلان، ۵ راهبرد و ۳۰ شاخص کلان از ۱۷۰ شاخص خرد، برنامه‌ریزی شده است. این سند نیازمند به‌روزرسانی است به همین دلیل پروژه مطالعاتی آن برای بهبود وضعیت شروع شده است.

اگر کار درست انجام شود مشکلات امنیتی نیز حل خواهد شد
دبیر ستاد توسعه هوش مصنوعی و روباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» مبنی بر اینکه آیا هوش مصنوعی تهدیدی برای مشاغل به حساب می‌آید یا در صورت خروج از کنترل می‌تواند برای بشریت خطرناک باشد و آیا برای رفع چنین مشکلاتی تمهیداتی هنگام طراحی خدمات هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شود، گفت: بحث امنیت در هوش مصنوعی بسیار اهمیت دارد. همچنین اتوماتیک شدن یک سری مشاغل توسط هوش مصنوعی بسیار مهم بوده و دغدغه خیلی از افراد است. برای حل مشکلاتی از حیث امنیت، خود هوش مصنوعی روش‌هایی دارد که اگر کار درست انجام شود مشکلات امنیتی نیز حل خواهد شد. نگرانی‌هایی هم مطرح بود مثلاً اینکه با وجود هوش مصنوعی مشاغل از بین بروند و نیروی انسانی بیکار شود. بر همین اساس سیستم human in the loop طراحی شده تا از نقش انسان در کارها استفاده شود و انسان بتواند بر کار هوش مصنوعی نظارت داشته باشد.

در بحث سیاستگذاری جنبه انسانی را در نظر می‌گیریم، حتی اگر همه دنیا این کار را نکند
هادی عاشری، معاون ستاد توسعه هوش مصنوعی و روباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز که در این نشست حضور داشت، در این باره گفت: نباید هوش مصنوعی را به حال خود رها کرد. خیلی مهم است که تعریف و برنامه‌ریزی‌ها چطور باشد، اگر ما هوش مصنوعی را رها کنیم و نگاه‌ها برای استفاده از هوش مصنوعی سرمایه‌داری و افسار گسیخته باشد، قطعاً موجب از بین رفتن مشاغل خواهد شد، اما به هر حال تمام دنیا روی این موضوع کار می‌کند و در نهایت راه‌حلی که برای جلوگیری از سوءاستفاده و از بین رفتن مشاغل مطرح شد سیستم human in the loop است.
عاشری افزود: اگر سیستم human in the loop در قوانین گنجانده شود و عامل انسانی مورد توجه قرار گیرد، می‌توان به این چالش‌ها غلبه کرد. هوش مصنوعی چه بسا کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد اما اگر سازمان‌ها و شرکت‌ها برای سود و سرمایه بیشتر بخواهند از هوش مصنوعی به شکل افسار گسیخته استفاده کنند، قطعاً به سمت حذف عامل انسانی خواهد رفت و مشاغل کاهش پیدا خواهد کرد، ولی ما در کشور خودمان در بحث سیاستگذاری، جنبه انسانی را در نظر خواهیم گرفت، حتی اگر همه دنیا هم این کار را نکند.
وی تأکید کرد: اگر از هوش مصنوعی به درستی استفاده شود نه تنها انسان از مشاغل حذف نمی‌شود بلکه موجب افزایش کیفیت کار خواهد شد، زیرا برخی از انسان‌ها از تکرار یک کار روزمره خسته و فرسوده می‌شوند، اما ماشین‌های طراحی شده که بر پایه هوش مصنوعی کار می‌کنند، خسته نخواهند شد. انسان می‌تواند بر کار هوش مصنوعی نظارت داشته باشد تا موجب خطا نشود، زیرا به هر حال می‌دانیم که هوش مصنوعی خطاهایی هرچند جزئی دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی