کنست با هدف بررسی دلایل ناکارآمدی ارتش رژیم صهیونیستی نشست اضطراری برگزار می‌کند

تندباد در خانه عنکبوت

از نخستین روزهای مطرح شدن اصلاحات قضایی در سرزمین‌های اشغالی پیش‌بینی می‌شد، این اقدام که از آن به عنوان کودتای قضایی بنیامین نتانیاهو یاد می‌شود، بحران بی‌سابقه‌ای را بر ارتش رژیم صهیونیستی حاکم کند. اما اکنون شاهد وسعت و عمق این بحران فراتر از آنچه که تصور می‌شد، هستیم، تا جایی که اکنون کابینه نخست‌وزیر و ائتلاف حاکم را مجبور کرده برگزاری جلسه‌ای اضطراری در کنست را برای روز چهارشنبه (فردا) کلید بزنند. به گزارش منابع خبری عبری، یکشنبه شب، در پی به صدا درآمدن زنگ خطر در ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل استعفا و انصراف نیروهای ذخیره از انجام خدمت، قرار است فردا کمیته خارجی و امنیت کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) این نشست را با هدف بررسی سطح کارایی ارتش این رژیم برگزار کند.

حسین فاطمی
خبرنگار

از نخستین روزهای مطرح شدن اصلاحات قضایی در سرزمین‌های اشغالی پیش‌بینی می‌شد، این اقدام که از آن به عنوان کودتای قضایی بنیامین نتانیاهو یاد می‌شود، بحران بی‌سابقه‌ای را بر ارتش رژیم صهیونیستی حاکم کند. اما اکنون شاهد وسعت و عمق این بحران فراتر از آنچه که تصور می‌شد، هستیم، تا جایی که اکنون کابینه نخست‌وزیر و ائتلاف حاکم را مجبور کرده برگزاری جلسه‌ای اضطراری در کنست را برای روز چهارشنبه (فردا) کلید بزنند.
به گزارش منابع خبری عبری، یکشنبه شب، در پی به صدا درآمدن زنگ خطر در ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل استعفا و انصراف نیروهای ذخیره از انجام خدمت، قرار است فردا کمیته خارجی و امنیت کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) این نشست را با هدف بررسی سطح کارایی ارتش این رژیم برگزار کند.در همین ارتباط ایرنا به نقل از روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» گزارش داد، این جلسه به درخواست نمایندگان جناح اپوزیسیون و در پی هشدارهای «تامر بار»، فرمانده نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی نسبت به ناکارآمدی ارتش این رژیم در شرایط فعلی حاکم بر سرزمین‌های اشغالی برگزار می‌شود. این روزنامه اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از هشدار فرمانده نیروی هوایی از برگزاری جلسه کابینه امنیتی خودداری کرد و همین مسأله باعث شد اعضای جناح اپوزیسیون خواستار برگزاری جلسه فوری کمیته خارجی و امنیتی پارلمان شوند. تامر بار شنبه هشدار داده بود که کارایی ارتش رژیم صهیونیستی آسیب دیده و دیگر به سطح قبلی بازنخواهد گشت.
 
درگیری لفظی بی‌بی با فرمانده نیروهای ارتش
این روزها در موضوع بحران در بدنه ارتش رژیم صهیونیستی، تامر بار (فرمانده نیروهای ارتش) به یک چهره کلیدی و محوری علیه نتانیاهو بدل شده است. علاوه بر موضع گیری‌های بار که به جلسه چهارشنبه جاری در کنست منجر شده است، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز خبر داد، این موضع گیری‌ها باعث شد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصمیم به برپایی جلسه‌ای با فرماندهان نظامی و امنیتی خود بگیرد. اما این نشست که با حضور هرتزی هالوی رئیس ستاد مشترک ارتش و تومر بار فرمانده نیروی هوایی برای بحث درباره کاهش آمادگی ارتش در اثر تمرد شماری از افسران ذخیره در واحدهای مختلف بویژه نیروی هوایی برگزار شد، به چالش جدی کشیده شد و بین آنها درگیری لفظی رخ داد.
بنا بر اطلاعاتی که شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی منتشر کرده است، این نشست بعد از گفت‌و‌گوی دشوار جمعه شب بین نتانیاهو با فرماندهان ارتش برگزار شد. در همین ارتباط «تسوی عوفدایا» خبرنگار این شبکه نیز تأکید کرد: «نمی خواهم درباره این نشست صحبت کنم بلکه می‌خواهم به ۴۸ ساعت قبل یعنی جمعه شب برگردم که نخست‌وزیر یک ویدیو کنفرانس فوری در ساعتی غیرمعمول انجام داد. این ویدیو کنفرانس پس از درز مطالبی که از سرتیپ تامر بار فرمانده نیروی هوایی در جریان گفت‌وگو با خلبانان ذخیره درخصوص آسیب دیدن کارایی نیروی هوایی نقل شده بود، انجام شد.»
وی سپس با اشاره به اینکه رؤسای ارتش به تنهایی برای حفظ کارایی آن تلاش می‌کنند، افزود: «اگر تصور می‌کنید، نتانیاهو این گفت‌و‌گو را برای مشورت با رؤسای ارتش درباره آنچه می‌توانند انجام دهند، برگزار کرد، اشتباه می‌کنید و این طور نیست. او رؤسای ارتش را به خاطر صحبت‌های نقل شده از جانب فرمانده نیروی هوایی توبیخ کرد و از تامر بار خواست که این صحبت‌ها را تکذیب کند. به همین دلیل نیز در خلال این نشست، لحن و تُن صداها چند بار بالا رفت و نخست‌وزیر به شرکت کنندگان در این ویدیو کنفرانس گفت این ارتشی است که می‌خواهد بر ارکان نظام سیطره یابد و شما به اصل بازدارندگی آسیب وارد می‌کنید و چرا چنین حرف‌هایی می‌زنید؟ در مقابل، رئیس ستاد مشترک ارتش با لحنی دردناک گفت که من نمی‌توانم کناری بایستم؛ وقتی که کارایی ارتش آسیب می‌بیند.»
 
ارتش خدمتکار بی‌بی نیست
به دنبال افشاگری‌های فرماندهان ارشد رژیم صهیونیستی مبنی بر تضعیف کارایی ارتش در سایه تمرد گروهی از نیروهای ذخیره به خاطر مخالفت با لایحه جنجال برانگیز تغییرات قضایی، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم به فرماندهان دستور داد، از این پس درباره کارایی ارتش حرف نزنند. این دستور با واکنش سران ارتش رژیم صهیونیستی مواجه شد و یک ژنرال ارشد رژیم صهیونیستی نیز در پاسخ به نتانیاهو گفت که ارتش خدمتکار او نیست. در مقابل، عاموس گلعاد، ژنرال ذخیره ارتش و رئیس سابق واحد اطلاعات امنیتی - سیاسی وزارت جنگ و رئیس سابق بخش تحقیقات واحد اطلاعات نظامی «امان» رژیم صهیونیستی در واکنش به این اظهارات نتانیاهو گفت: «مطمئن نیستم که این دستورات قانونی باشد. آنها به اسرائیل خدمت می‌کنند، به مملکت و نه پادشاه. باید هشدار دهیم و نگرانی‌های خود را با نخست‌وزیر در میان بگذاریم.»
 
اوج‌گیری نگرانی‌ها
در کنار حجم گسترده‌ای از اختلافات نظامیان با نتانیاهو، چهره‌های سیاسی نیز انتقادات گسترده و نگرانی شدیدی به دلیل بحران بی‌سابقه در بدنه ارتش دارند. در این باره آویگدور لیبرمن، رئیس حزب موسوم به «اسرائیل بیتنو» و وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی در سخنانی هشدار فرمانده نیروی هوایی این رژیم نسبت به از دست رفتن کارایی ارتش را به منزله یک زنگ خطر جدی ارزیابی کرده بود.هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی هم چند روز پیش در بازدید از پایگاه هوایی «تل نوف» گفته بود که درخواست‌ها برای نافرمانی به ارتش آسیب می‌زند.
یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین و از سران جناح اپوزیسیون و بنی گانتس وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی هم یکشنبه شب در سخنانی جداگانه با حمله به بنیامین نتانیاهو گفتند که او به کارآمدی ارتش این رژیم آسیب رسانده است.

جستجو
آرشیو تاریخی