قهرمان شاهچراغ

آقای بادپای، همان نیروی خدماتی حرم است که با دست خالی، به سمت عامل تروریست حمله ور شد و پیش از آنکه تروریست بتواند خود را به داخل حرم برساند، وی را روی زمین انداخت و خلع سلاح کرد

سعید توتونکار
پژوهشگر مسائل سیاسی


باز هم شیطان پنجه کشید به تن و جانمان شیراز... نمی‌توانم نگاه اخباری به جریان تکفیر را بپذیرم. جریانی که تلاش می‌کند ردّ پای علت‌ها را پاک کند و با صورتک‌های معلول بریده بریده، صحنه را بچیند و برای ما فرامتن ترور را روایت کند، دوست ندارد ما را مشرف به جهان‌بینی تکفیر و سرچشمه‌های آن ببیند. تکفیر از اختلالات زیست انسانی-اجتماعی ما برمی‌خیزد و ناگهان به دیو وحشت عالمگیر بدل می‌شود.
 آنها دوست دارند ما جهل را به جای جاهلیت بفهمیم تا ساختار سیاسی و اجتماعی آن برای ما رمزگشایی نشود. جمعی که زبان ندارند و ناطقیت را در روزمرگی‌ها می‌فرسایند، بدنه اجتماعی تکفیر را فراهم می‌کنند. بدون اینکه بدانند امتداد پیدا می‌کنند در تدارک صحنه قتل و غارت و تجاوز و جنایت.
 جهل را در برابر عقل معنی کنی و آن گاه عقل را با عُبد به الرحمان و اکتُسب به الجنان که دریابی، اندک اندک به شناخت حقیقی از جهان جاهلیت نزدیک شده‌ای.
 فرمود افراط و تفریط هر دو فرزندان جهلند. دریدگی و درندگی دو روی یک سکه‌اند و فحش پشت‌پرده فحشاست. صراط مستقیم دو مرز دارد. الیمین و الیسار مضلّة و طریق الوسطی هی الجادّة...
 جاهلیت یک جامعه است. تکفیر و ترور تنها اجزای ارگانیک این جامعه‌اند و نه قطعه‌ای بریده و وحشی در قلعه‌ای پنهان میان کوه‌ها و دره‌های مخوف دوردست که گاهی به شهرها هجوم می‌برد و مال و جان و ناموس غارت می‌کند.
 تصویر ما از جاهلیت اگر داعش و القاعده و بوکوحرام و النصرة باشد، به خطا رفته‌ایم. بلکه اینها شاخه‌هایی شوم از شجره خبیثه جاهلیتند که سال‌هاست به جان منطقه ما افتاده‌اند و به این آسانی پایان نخواهد یافت. چرا؟!
 تا زمانی که جاهلیت امکان به گروگان گرفتن حق را دارد و از آن ارتزاق می‌کند، باید منتظر تکرار چنین حوادثی باشیم...
 خود را به سختی و رنج و درد در قاب نگاه ناپاک یک تکفیری قرار دهید در ایران چه می‌بینید؟!
 بگذارید این فشار گزنده و تلخ را از دوش و دل شما بردارم و آن را به کام کلام بکشم. داعشی در ایران امروز ما چند تصویر بزرگ می‌بیند.
 ابتدا تصویر حرم. حرم نماد تمام چیزهایی است که جاهلیت با آن ضد است. حرم یعنی حصن‌الله بشرطها و شروطها...
 یک داعشی ایران را حرم می‌بیند. حرامی دشمن حرم است. عنصر جاهلی با حرم تضاد مبنایی دارد. حرم محل ظهور و حضور نور است و نور ذات علم است و جان چراغ عقل. حرم شیشه عمر چراغ است.
 جاهلیت با عقلانیت ناسازگار است. جنود عقل و جهل دائم در برابر یکدیگرند. هیچ یک، هیچ مقدار از دیگری را برنمی‌تابد. همچنان که نور با ظلمت همنشینی و همراهی ندارند. در یک قاب نمی‌گنجند. در یک فضا معنی نمی‌شوند. بودن یکی نبودن دیگری است. دائم برای تام و تمام شدن با هم در نزاعند. صحنه از این دو خالی هم نمی‌تواند باشد. سایه روشن‌ها را به حساب آشتی نگذار. آنجاها دقیقاً محل نزاع دائمی است. همواره هر یک دیگری را می‌راند. حضور سربازان عقل و جهل در میانه معرکه آنجا را سایه روشن کرده است.
 تکفیری نمی‌تواند حرم ایران را نادیده بگیرد. حرم رگ حیات جاهلیت را می‌فشارد و عن‌قریب قطع می‌کند. باید کاری کرد...
 اما سپاه سیاهی چگونه به قرارگاه نور نزدیک شود؟!

 در حصار نفاق...
 داعشی در ایران چه می‌بیند؟!
 آرمان علی‌وردی را می‌بیند که زیر دست و پای عده‌ای انسان‌نما با نهایت سبوعیت در ملأ عام، در میان خیابان شکنجه می‌شود.
 روح‌الله عجمیان را می‌بیند که چگونه هتاکانه دریده می‌شود. دیگر چه؟!
 جوانی را می‌بیند که با لباس نیروی انتظامی خونین و مالین در کنار جاده افتاده. او تصویر شادی وحوش را به خاطر می‌سپارد.
 آن مرد جا افتاده را می‌بیند که لباسش دریده شده و حائل می‌شود روی تنش؛ ولی دیگری که رفتارش برای اصحاب یزید آشناست، با لگد اجازه نمی‌دهد تا حالت تن در لحظه‌های جان دادن حریم پنهانی‌های پاکی و عفت او باشد.
 یا آن خانه را می‌بیند که چند کفتار از آن بالا و پایین می‌پرند و می‌درند و می‌برند و بر نعش شرف و ناموس انسان می‌رقصند و می‌خوانند و مست لایعقل از شکار انسان شعر و شعار می‌سرایند.
 ای کاش بزرگانی از قبیله من که در جنگ بدر کشته شدند، هم‌اکنون بودند و زاری قبیله خزرج را از زدن شمشیرها و نیزه‌ها می‌دیدند!
 در آن هنگام از شدت فرح و خوشحالی فریاد می‌زدند و می‌گفتند: ای یزید دستت درد نکند!
  ما بزرگان اینها را به جای کشتگان‌مان در بدر کشتیم که سربه‌سر شد.
 بنی‌هاشم با سلطنت و حکومت بازی کردند وگرنه خبری نیامده بود و وحی ای نازل نشده بود.
 اگر من نتوانم از فرزندان احمد انتقام کارهایشان را بگیرم، از دودمان خندق نیستم!
 جاهلیت نفس به نفس، نفر به نفر پیش می‌آید. بیشتر و بیشتر می‌شود تا جایی که برای اسب دواندن بر پیکر فرزند رسول خدا سوت و کف و هورا می‌کشد و با تن پاره‌پاره آل‌الله عکس یادگاری می‌گیرد و برای جایزه گرفتن آن را به دربار یزید می‎فرستد و آن تکفیری هر روز می‌بیند ولع جماعتی را که آثارشان ارسال می‌شود به صدا و سیمای بهائیت و وهابیت و حلقه‌های ترور و خشونت صهیونیستی و سلطنتی...

 چرا که نه...
 جاهلیت خزنده به هزار رنگ درآمده تا نفوذ کند تا پشت خاکریزهای امنیت ملی ما. مبادا خلع سلاحمان کند و بدون اینکه بدانیم هر یک با هر چه داریم بر پیکر امنیت خویش بکوبیم و بر سر نعشش هلهله کنیم!!!
 وقتی جامعه‌ای جاهلیت را مشق کرد، به سادگی عناصر تکفیری جاهلی در پس و پیش چشم آن رشد می‌کند، جاگیر می‌شود، ریشه می‌دواند، بالا می‌رود و مسلط می‌گردد.
 تکفیر بدون هوای مناسب و فضای متناسب امکان زیست ندارد که بخواهد عملیات ترور انجام دهد. فرایند نفوذ و مسیر تفاهم و توافق اجرای نقشه‌های شوم از امتدادهای جاهلیت جامعه مایه می‌گیرد.
 مبادا به خاطر قطره‌ای لذت، اقیانوس امنیت را مسموم و ملت را بیمار کنیم!
 وای به حال جامعه‌ای که باور کند دشمن ندارد. وای به حال جامعه‌ای که گمان کند دشمنش خوابیده. وای به حال جامعه‌ای که از توهم بی‌دشمنی، دچار خودستیزی و خوددریدگی شود. وای به حال جامعه‌ای که جاهلیت توانسته باشد خود را به عنوان دایه مهربان‌تر از مادر به او بقبولاند.
 جریان نفاق مأمور است تا جامعه جاهلی را رشد دهد و تمام ظرفیت‌های ملی و مذهبی و قومی و نژادی را به کار بندد و پیچیدگی‌های راه را هموار سازد تا عنصر انتحاری در میان ما احساس امنیت و سلامت کند.
 جریان نفاق را اگر نشناسیم، مهم نیست که عملیات شاهچراغ چند عامل ترور داشته است زیرا ریشه جاهلیت در هر کجا به آب برسد روزانه میوه‌های شومش را به خورد کسانی خواهد داد که زیر سایه‌اش مدهوش و بی‌خبر آرمیده‌اند.
 جریان مسموم رسانه‌های ضدّ به دنبال بیمارسازی ملت ایرانند. آنان می‌خواهند که ما به خطای محاسباتی خودتخریبی دچار شویم. ملتی که دشمنش را فراموش کند و به درد بی‌درمان خوددشمن‌پنداری گرفتار شود، رو به زوال خواهد بود. ملتی که فریب جاهلیت را بخورد و آگاهی‌های دروغین او را باور کند و فریب‌های شبانه‌روزی او را بپذیرد، روی سعادت نخواهد دید.
 بترسید از شیوع جاهلیت و توسعه زمینه‌هایی که کرور کرور جلاد تربیت می‌کند. در این یک‌سال آشکارتر از هر زمانی دیدیم که چگونه یک فرد معمولی می‌تواند تحت نفوذ رسانه به یک جوکر، یک زامبی، یک روبات با کنترل هوشمند از راه دور بدل شود و شهر را به نفع دشمن تصرف کند. دیدیم چگونه جو دروغ و فریب و ریا و نفاق می‌تواند ایران را ویران کند و احساس فتح و ظفر داشته باشد. دیدیم زوزه‌های گرگ‌های رمیده در اکباتان را. دیدیم چگونه نظام را، نظم را، انتظام را، امنیت را، امان را، ایمان را، حریم را، حرمت را، حرم را هتک کردند.
 آیا وقت آن نرسیده که طرح کلان دشمن را از پس صورتک‌های بریده بریده بشناسیم و تصویر بزرگ آینده‌ای را که برای ما رقم زده‌اند، از پشت‌پرده نمایش تزویر به درآوریم؟!
 بدون هیچ لکنتی باید گفت که اگر خون پاکان و نیکان ما بر زمین می‌ریزد، دست تمام کسانی که در این سال‌ها پیش و پس فتنه‌ها از آن حمایت کردند، به آن آلوده است. همه کسانی که با زبان رعب سخن گفتند و امنیت را در پشت دیوارها محصور کردند و شهر را قُرق کردند برای انتحاری داعشی. شهری که با شیوع بی‌قانونی، قاعده‌ها را شکست و هجوم برد به فعالیت نگاهبانان و چشم بست روی نگاه بدخواه بیگانگان، به آن مزدور شیطان علامت می‌دهد که بیا در شهر همه خوابند. شهر برای تو در امن و امان است. آسوده بیا. داعش در فضای جاهلیت قهرمانانه و سرفراز ترور می‌کند.

 

بازداشت 8 مظنون
و کشف خانه امن تروریست‌ها

رحمت‌الله نوروزف، تبعه تاجیکستان، نام و مشخصات تروریست تکفیری حمله یکشنبه شب به حرم شاهچراغ(ع) در شیراز است. این حمله تروریستی که در آستانه سالگرد حمله سال گذشته طراحی شده بود، یک شهید و 8 زخمی و مجروح به دنبال داشت.  
روز گذشته نیز اعلام شد محمد جهانگیری، یکی از مجروحان این حمله که از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، به رغم انجام دو عمل جراحی، به خیل شهدا پیوست و تعداد شهدای این حادثه به دو نفر رسید.  
به رغم تلاش عامل حمله و تجهیزات گسترده‌ای که به همراه داشت، او نتوانست به هدف خود، یعنی افزایش تلفات و کشتار وسیع زائران و نمازگزاران در درون حرم برسد. عقیم ماندن این طراحی، مرهون فداکاری نیروهای انتظامی و امنیتی، بویژه یکی از نیروهای خدماتی حاضر در حرم است که با دست خالی، به تروریست مسلح حمله ور شد و ضمن بر زمین انداختن، وی را خلع سلاح کرد.  نام این قهرمان «بادپای» است. همچنین حجت‌الاسلام موسوی رئیس کل دادگستری فارس، اعلام کرد که در پی تلاش‌های سربازان گمنام امام زمان(عج) تاکنون
۸ نفر از عناصر مظنون به ارتباط با حادثه تروریستی یکشنبه شب حرم شاهچراغ(ع) دستگیر شده‌اند و تمامی افراد بازداشتی از اتباع خارجی هستند. وی افزود: خانه امن تروریست‌ها نیز کشف شده است.
خلع سلاح، بازداشت و بازجویی تروریست این حمله، اقدامات اولیه بوده است، مداوا و درمان مجروحان، تأمین امنیت و تعقیب سایر عوامل این حمله، دستورکارهای جدی مسئولان در رده‌های مختلف است.

پیام تسلیت رئیس‌جمهور
ساعتی پس از وقوع حمله تروریستی کور به حرم حضرت شاهچراغ(ع)، رئیس‌جمهور در پیامی ضمن تسلیت این حادثه هولناک به خانواده شهدا، مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران، از خداوند متعال برای مجروحان شفای عاجل مسألت کرد. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه حمله تروریستی کور به سومین حرم مطهر اهل بیت حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از خادمان و زائران این حرم مطهر شد، بار دیگر قلوب ملت ایران را اندوهگین و داغدار کرد، تأکید کرد: دشمنان ایران عزیز ناامید و ناکام از مقابله با اراده مقاوم ملت بزرگ ایران، با ارتکاب جنایت خونین دیگری چهره پلید خود را نمایان کردند. رئیس‌جمهور افزود: وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های مسئول اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و قضایی باید با سرعت و دقت، دست‌های آشکار و پنهان این جنایت شقاوت‌آمیز را شناسایی کنند و به سر پنجه عدالت بسپارند تا به مجازات جنایات ننگین خود برسند. یقیناً ملت عزیز ایران با غلبه بر توطئه خباثت‌آمیز دشمنان، بار دیگر آنها را در رسیدن به اهداف شوم خود ناکام خواهند گذاشت. پیش از این پیام، رئیس‌جمهور در تماس‌های تلفنی با وزیر کشور و استاندار فارس بر به‌کارگیری همه امکانات درمانی برای مداوای مجروحان و همچنین شناسایی و تعقیب همه عوامل این جنایت تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی در این تماس‌ها، با تأکید بر ضرورت شناسایی و مجازات همه عوامل دخیل در این جنایت، به وزیر کشور مأموریت داد ابعاد امنیتی این موضوع را با قاطعیت و فوریت بررسی و نتیجه را گزارش کند. استاندار فارس هم موظف شد، همه امکانات درمانی لازم را برای مداوای مجروحان به‌کار بگیرد.

دستور اژه‌ای برای امنیت مردم و زائران
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه نیز ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی به مقامات قضایی در استان فارس دستور مؤکد صادر کرد که اولاً با کمک نیرو‌های نظامی و امنیتی و انتظامی به طور کامل امنیت مردم و زائران اماکن مقدس را فراهم آورند و ثانیاً همه تلاش خود را به کارگیرند تا علاوه بر مباشر این اقدام جنایتکارانه که دستگیر شده، تمامی عناصر و عوامل دخیل در این حادثه تروریستی اعم از معاونان و مسببان و کسانی را که به تروریست جانی مخفیگاه و سلاح و آموزش دادند شناسایی و دستگیر کنند و پس از تکمیل دقیق و سریع پرونده آنها و ارسال به دادگاه، در محکمه منطبق با قانون و با فوریت، مجازات شایسته برای این افراد درنظر گرفته شود. حجت‌الاسلام محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور نیز در پیامی با تأکید بر تشکیل سریع پرونده و تکمیل تحقیقات و شناسایی همه ابعاد حمله تروریستی گفت: مجازات و برخورد قاطع با جنایتکاران باید سخت و عبرت آموز باشد.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، ضمن محکومیت شدید این حمله، تأکید کرد: ناامن‌سازی کشور و برهم زدن آرامش مردم و مختل کردن زندگی روزمره مردم پروژه همیشگی دشمنان ملت ایران بوده که در هفته‌های اخیر شدت یافته است، اما با هوشیاری نیروهای امنیتی خنثی شده است. وی اضافه کرد: ملت ایران از دستگاه قضایی انتظار دارد مانند همیشه مرتکبان و مسببان این جنایت را با قید فوریت به اشد مجازات برساند.

تماس تلفنی مخبر با استاندار
معاون اول رئیس‌جمهور نیز در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار فارس آخرین وضعیت حادثه تروریستی حرم شاهچراغ را جویا شد. محمد مخبر ضمن تسلیت به خانواده داغدیده، وضعیت سلامت و درمان مجروحان را پیگیری و بر بررسی همه جانبه ابعاد حادثه، ضرورت پیشگیری از تکرار وقوع این‌گونه اتفاقات و ایجاد آرامش روانی در میان مردم تأکید کرد. محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس نیز ضمن ارائه گزارشی از نحوه وقوع حادثه و وضعیت مجروحان و خانواده‌های درگیر، از آرامش و کنترل کامل اوضاع در شهر خبر داد.

حضور وزیر کشور در شیراز
وزیر کشور که بلافاصله پس از حادثه در تماس تلفنی با استاندار، دستورات لازم، در تأمین امنیت و امداد مجروحان را به وی ابلاغ کرده بود، روز گذشته به شیراز سفر کرد. احمد وحیدی ضمن حضور در حرم مطهر شاهچراغ(ع) و بررسی میدانی این حمله تروریستی، با حضور در دو بیمارستان سلیمی و نمازی شیراز، از مجروحان این حادثه عیادت کرد.
وی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، با بیان اینکه این حادثه تروریستی از طرف دشمنان قسم خورده ما است، گفت: اگر دشمنان تصور کنند که با این حرکت‌های بزدلانه و آتش گشودن روی مردم می‌توانند امنیت و ثبات ایران را به خطر بیندازند، سخت در اشتباهند چرا که ملت ما استوار است. وزیر کشور سکوت مجامع بین‌المللی و کشور‌های مدعی حقوق بشر را مروج این‌گونه اعمال تروریستی دانست و تأکید کرد: کسانی که در این کار همکاری، مشارکت و پشتیبانی کردند بشدت عقوبت خواهند شد و دشمنان ملت رها نمی‌شوند.

واکنش‌های بین‌المللی نسبت به حمله تروریستی
به رغم سکوت کشورهای غربی مدعی حقوق بشر نسبت به این حمله تروریستی، برخی کشورها و شخصیت‌های منطقه، در پیام‌هایی این حمله را محکوم کردند. هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان، صمیمانه به شهادت رسیدن قربانی حمله تروریستی شاهچراغ را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته و ابراز همدردی کرد. سلطان عمان همچنین برای مجروحان این حادثه آرزوی بهبودی سریع کرد و بر موضع همیشگی خود در محکومیت تمامی اشکال و انگیزه‌های تروریسم تأکید کرد. وزارت خارجه عراق نیز در بیانیه‌ای با بیان اینکه عراق حمله تروریستی به زائران حرم شاهچراغ(ع) در شهر شیراز را که منجر به کشته و زخمی شدن چند غیرنظامی شد، بشدت محکوم می‌کند، اظهارکرد: ما در این غم دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران شریک هستیم و صمیمانه تسلیت و همدردی صمیمانه خود را ابراز می‌کنیم. وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز حمله تروریستی در شیراز را شدیداً محکوم و با دولت و ملت ایران و خانواده قربانیان این اقدام تروریستی ابراز همدردی کرد.

بــــرش

«قهرمان» حادثه شاهچراغ
حادثه شاهچراغ(ع) به رغم تلخی‌اش، دو قهرمان به جامعه ایران معرفی کرد. یکی از آنان که به حق باید او را قهرمان ملی نامید، آقای «بادپای» است. بادپای، همان فردی است که با دست خالی، به سمت عامل تروریست حمله ور شد و پیش از آنکه تروریست بتواند خود را به داخل حرم برساند، وی را روی زمین انداخت و خلع سلاح کرد، آن هم درحالی که نه تنها سلاحی به همراه نداشت، بلکه هر لحظه امکان شهادت وجود داشت. به ویژه اینکه در لحظه آخر، تروریست مسلح که صدای دویدن یک فرد را شنیده بود، به عقب برگشت تا وی را مورد اصابت گلوله قرار دهد که پیش از شلیک، بر زمین افتاد و خلع سلاح شد.  در همان لحظه بود که عوامل امنیتی و انتظامی که آنان هم درحال دویدن به سمت تروریست بودند، با سلاح، سر رسیدند و او را بازداشت کردند. آقای بادپای، این قهرمان ملی، نیروی خدماتی است و هنگام وقوع حمله، درحال جارو زدن حرم بوده است. وی در گفت و گو با «روزپلاس» در پاسخ به اینکه آیا نترسیده بود و چطور به رغم ترس به این تروریست حمله ور شد، گفت: «ترسی بر من غلبه نکرد و حضرت شاهچراغ کمک کرد تا به سمت تروریست بروم و مانع او شوم.» قهرمان دیگر، کودک خردسالی است که در راهروی باب المهدی(عج) که همه در حال گریز از صحنه تیراندازی هستند، به کمک مردی می‌شتابد که بر زمین افتاده و برای لحظاتی تعادل خود را از دست می دهد. کاربران شبکه های اجتماعی، این کودک قهرمان را نیز ستایش کرده‌اند، قهرمانی که تا لحظه تنظیم گزارش، ایرانیان از نام و مشخصات وی چیزی نمی‌دانند.

 

«ایران» از قطع بازوهای خرابکاری و تروریسم
در آستانه سالگرد اغتشاشات گزارش می‌دهد

 4 ابزار امریکایی علیه جان مردم

حمله تروریستی روز یکشنبه در حرم احمد‌بن موسی(ع) را نباید به یک حادثه صرف تقلیل داد، بلکه این رخداد را باید یک نمونه ناموفق از یک طراحی کلان برای بی‌ثبات‌سازی ایران در سالگرد اغتشاشات تلقی کرد. در یک نمای کلی می‌توان طراحان، ابزارها و اهداف این نقشه ناامنی را بررسی و در ضمن آن، ابعاد حادثه یکشنبه را ارزیابی کرد. برای این کار بهتر است ماهیت، پیشینه اقدامات و کارکرد جریان‌ها، فرقه‌ها و گروهک‌های دخیل در پروژه بی‌ثبات‌سازی ایران را در مقطع کنونی بازخوانی کرد.

 1- تروریسم تکفیری
پس از انقلاب اسلامی یکی از طرح‌های توقف حرکت انقلاب، ایجاد و تقویت گروه‌های تکفیری بود؛ این روند علیه ایران پس از بحران سوریه تشدید شد. از ابتدای بحران سوریه در سال 2011 و تکوین و توسعه فرقه‌های تکفیری (مانند داعش) تاکنون، با اینکه ایران به‌عنوان کانون تشیع همواره یکی از اصلی‌ترین اهداف گروه‌های سلفی تندرو بوده و هست اما به لطف گفتمان ذاتی انقلاب در تبیین بطلان جنگ‌های مذهبی و همچنین امنیت منطقه‌ای ایجاد شده توسط کمربند مقاومت و امنیت ملی پایدار کشور، از میان ده‌ها عملیات تروریستی داعش در سراسر جهان، فقط سه حمله اجرایی شده در ایران به وقوع پیوست. سایر گروهک‌های تکفیری نیز طی دهه‌های اخیر پس از انقلاب اسلامی به ابزاری مناسب برای پیشبرد اهداف ضدامنیتی استکبار علیه ملت ایران بدل شدند اما با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان(ع) ناکام مانده و خواهند ماند.
یکی حمله دو مرحله‌ای به مرقد حضرت امام(ره) و ساختمان اطراف مجلس شورای اسلامی در روز هفدهم خرداد 1396 و دیگری حمله به زوار و خدام حرم احمد‌بن موسی(ع) در روز چهارم آبان‌ماه سال گذشته و سوم هم عملیات روز یکشنبه؛ نوعی تعلیم سلفی‌گری که با هوشیاری علمای اهل سنت و شیعه ایران در این سرزمین ناکام مانده، لاجرم جریان‌های تکفیری را برآن داشته است تا با مزدورانی از کشورهای دیگر دست به اقدامات تروریستی در ایران بزنند.
 
2-سازمان منافقین و احیای جنگ خیابانی
عملکرد جریان نفاق در طرح کلان بی‌ثبات‌سازی ایران را باید در دو حوزه داخلی و خارجی بررسی کرد؛ در بعد خارجی باید به اقدامات سایبری و عملیات روانی این گروهک از طریق فعالیت نیروی انسانی و لشکر روبات‌ها برای ایجاد ناامنی روانی اشاره کرد که پس از برخورد پلیس ضدتروریسم آلبانی با این گروهک و ضبط سرورهای مرکزی و انتقال داده‌های آن به ایران و «فروپاشی تشکیلاتی» اعضای سازمان، طیف خارج‌نشین آن فعلاً در حال دادن تنفس مصنوعی برای احیای سازمان در خارج از مرزها و لابی برای انتقال آن به کشور دیگری (احتمالاً کانادا) هستند.
اما در داخل باید یادآور شد که شبکه خانوارهای نفاق و هواداران و سمپات‌های سازمان، یکی از اصلی‌ترین ابزارهای بروز و تداوم اغتشاشات بودند که از طریق اقداماتی مانند دامن زدن به فضای جنگ خیابانی، شعارنویسی، آموزش و استفاده از بمب‌ها و سلاح‌های دست‌ساز، نفوذ در بدنه نخبگان دانشگاه‌های صنعتی و استفاده از ظرفیت علمی و فنی دانشجویان و نیز سوءاستفاده از دانش‌آموزان و کودکان، این پروژه را دنبال می‌کردند.
همچنین نفوذ در مناطق مرزی و پیوند رسانه‌ای و میدانی با گروهک‌های مسلح تجزیه‌طلب از طریق ایجاد شبکه «جوانان محلات» در مناطق مرزی، از اصلی‌ترین کارویژه‌های نفاق در اغتشاشات سال گذشته بود که کماکان نیز تداوم دارد و اگر رد اتفاقاتی مانند شعارنویسی و شعارسازی در زاهدان و حمایت از چهره‌های بدسابقه بلوچستان مانند عبدالغفار نقشبندی (مولوی متواری) دنبال شود، اثر حضور شبکه نفاق در این مناطق کاملاً مشهود است. با بازداشت هسته‌های منافقین در مناطق مختلف، توان عملیاتی این گروهک در داخل نیز به همان سرنوشت دسته خارج‌نشین آن دچار شده است.
 
3-گروهک‌های مسلح تجزیه‌طلب
ورود بی‌سابقه انواع اسلحه گرم اعم از سبک و نیمه‌سنگین به کشور از مبادی مرزی، موضوعی است که صرفنظر از اعتراف مقامات امریکایی، یکی از محمل‌های اصلی اقدامات تروریستی در یک سال گذشته است، به طوری که تمام دو نوار شرقی و غربی و چند استان مرکزی کشور (مجموعاً 17 استان) درگیر مقابله با قاچاق سلاح و عملیات تروریستی بوده‌اند. حمله به پاسگاه‌های مرزی، ترور مقامات میانی انتظامی و امنیتی، کمین‌گذاری سر راه کاروان‌های نظامی و انتظامی و زیر گرفتن نیروهای امنیتی، از مهم‌ترین شیوه‌های این گروهک‌ها بود که با هدف برهم زدن تمرکز امنیتی نظام صورت گرفت. البته حملات تروریستی در مناطق مرزی یک پیوستار نرم‌افزاری هم دارد که برخی چهره‌های صاحب تریبون نیز آن را نمایندگی می‌کنند. یکی از کارویژه‌های این چهره‌های محلی، تطهیر گروهک‌ها و فِرَق ضاله مانند بهائیت است. شایان ذکر است  پس از تشدید روند نفوذ سرویس صهیونیستی در مرزهای شرقی، شبکه‌ها و تیم‌های تروریستی متعددی در طول یک سال گذشته توسط قرارگاه‌های امنیتی مرزی متلاشی شده‌اند.
 
4- فرقه ضاله بهائیت
فرقه ضاله بهائیت از بدو ایجاد توسط نیروهای استعماری، خشونت، ترور و نفرت‌پراکنی را در دستور کار خود قرار داد و پیش از این «ایران» در گزارش‌هایی به طور مفصل به نقش فرقه‌های بابی و بهائی در استفاده از شیوه‌های خشونت‌بار با هدف حذف مخالفان خود پرداخته است. پس از انقلاب نیز نقش این فرقه در اغلب اغتشاشات و اقدامات ضدملی مانند گروهک منافقین در دو سطح داخلی و خارجی قابل بررسی است؛ یکی از اقدامات اخیر این فرقه فعالیت علیه امنیت دارویی و سلامت مردم ایران است که با انهدام یک شبکه خانوادگی بهائی ناکام ماند. در بیانیه‌ای که وزارت اطلاعات روز یکشنبه در خصوص انهدام شبکه خرابکاری دارویی بهائی منتشر کرد و تحت‌الشعاع حمله تروریستی مغفول واقع شد، آمده است:«...به موازات گسترش و عمق یافتن جستارهای اطلاعاتی-‌امنیتی، علاوه بر باندهای خلافکار و انگیزه‌های سودجویانه، سرنخ‌هایی از ارتباطات خارجی و قرائنی از دخالت برخی فرق ضاله نیز در این عرصه کشف شد. تنها در یک نمونه، یکی از خانواده‌های بهائی در شهر تهران با تملک آشکار و پنهان 20 داروخانه و 3 شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی و انبارهای متعدد غیرمجاز به ارتکاب انواع تخلفات و جرایم از قبیل قاچاق و احتکار دارو، تقلب در داروهای مسافرتی، پولشویی با شیوه‌های بسیار پیچیده و چند لایه و فرار مالیاتی پرداخته بود...» نیاز به توضیح ندارد که خرابکاری در بحث دارو، یعنی فشردن پنجه بر گلوگاه راهبردی سلامت از یک‌سو و بازی با جان و زندگی مردم از سوی دیگر که در آموزه‌های رسمی فرقه مبنی بر نفرت از مردم مسلمان ایران، ریشه دارد. استفاده از اهرم‌های حقوق بشری، تبانی و تحریک سازمان‌های بین‌المللی برای تحریم ایران، تلاش برای ارتقای وزن چهره‌های بدسابقه و ترویج فحشا و تشویق به هتک‌حرمت مقدسات، از اصلی‌ترین کارویژه‌های بهائیت در بیرون از مرزها است که هماهنگ با سایر اضلاع بی‌ثبات‌سازی ایران صورت می‌گیرد.
 
مبارزه با 4 رکن خرابکاری
آنچه پیش‌تر گفته شد، سرشبکه‌های سازمان‌های خرابکار و مورد حمایت و هدایت سرویس‌های جاسوسی بیگانه است که در جریان حوادث سال گذشته نیز بار دیگر با میلیون‌ها دلار سرمایه، علیه منافع ملی ایرانیان تجهیز شدند.
4 رکن ضدامنیتی یعنی «تکفیری‌‌ها»، «منافقین»، «تجزیه‌طلب‌ها» و «بهائیان»، به شکل هدفمند در اطاعت از نقشه بی‌ثبات‌سازی ایران بویژه در یک سال اخیر نقش‌آفرینی داشتند؛ نقشه‌ای که چتر فراگیر امنیت پایدار کشور و هوشیاری قابل افتخار مردم تا‌کنون آن را ناکام گذاشته است؛ هرچند برخی جریان‌ها و چهره‌های داخلی بدون در نظر گرفتن مجاهدت شبانه‌روزی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور، همسو با ضدانقلاب سعی در تخریب و ایجاد دوقطبی‌های کاذب اجتماعی دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی