جدی شدن دوئل قدرت میان عربستان و امارات

نشریه وال‌استریت ژورنال در گزارش اخیر خود با استناد به مدارک اطلاعاتی‌اش، بروز بحران میان ولیعهد جوان عربستان و رئیس امارات را فاش کرد.

گروه جهان/ نشریه وال‌استریت ژورنال در گزارش اخیر خود با استناد به مدارک اطلاعاتی‌اش، بروز بحران میان ولیعهد جوان عربستان و رئیس امارات را فاش کرد.
راشاتودی به نقل از این نشریه امریکایی نوشت دو خاندان سلطنتی عربستان و امارات بر سر آنکه کدام‌یک باید بازیگر اصلی خاورمیانه باشد با یکدیگر به اختلاف جدی رسیده‌اند و همین امر بحران میان آنها را جدی‌تر کرده است. بنا بر این گزارش، برخی شاهدان مدعی شده‌اند دسامبر گذشته بن‌سلمان، خبرنگاران داخلی را در ریاض برای نشست خبری گردهم آورده و در توضیحی بی‌سابقه به آنها اعلام کرده است:«امارات، هم‌پیمان قدیمی ما در چند دهه گذشته از پشت به ما چاقو زد و حالا باید ببینیم باید با آن چه کاری انجام دهیم.» در همین حال گفته می‌شود ولیعهد عربستان درخواست‌هایی مشابه آنچه کشورهای تحریم‌کننده قطر حدود 6 سال قبل از دوحه خواسته بودند، برای امارات ارسال کرده است.
در پی این بحران آن هم در شرایطی که حضور امریکا در منطقه در سطح پایینی قرار گرفته، واشنگتن بشدت از این اختلافات نگران شده است، چراکه امریکا شاهد ناتوانی در ایجاد یک قدرت بازدارنده برای مقابله با ایران و نیز اختلاف نظر میان دو کشور حوزه خلیج‌فارس در این سطح است؛ ضمن اینکه این اختلاف نظر ممکن است پایان جنگ یمن را به تأخیر انداخته و حرکت عربستان در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی را متوقف کند. یک مقام امریکایی که نامش را فاش نکرده است درباره این اختلاف گفت:«محمد بن سلمان و محمد بن زاید هر دو بسیار بلندپرواز هستند و هر یک خود را برای بازیگردانی در منطقه بر دیگری ارجح می‌دانند و در حال حاضر هیچ‌یک از همکاری با دیگری خرسند به نظر نمی‌رسند، اما در عین حال دشمنی آنها نیز برای ما خوب نیست.»
براساس این گزارش، دو همسایه عرب خلیج‌فارس در سال‌های اخیر در موارد بسیاری مانند جنگ یمن با یکدیگر به اختلاف خوردند. به عبارت دیگر استمرار حمایت امارات از شورای انتقالی جنوب یمن که به دنبال جدایی از بخش شمالی است به معنای آن است که اگر جنگ طولانی شود، بدون شک این کشور با ریاض که حامی دولت مستعفی است درگیر خواهد شد، اما این یک بعد مسأله است و دو کشور بر سر اجرای طرح‌های توسعه‌ای و اقتصادی در یمن نیز با هم رقابت دارند.
بنا بر باور ناظران سیاسی، امارات بشدت از اقدامات بن سلمان برای خارج کردن دفاتر شرکت‌های خارجی از دبی به ریاض ناخرسند است و به همین دلیل تمرکز خود را بر کاهش وابستگی ابوظبی به درآمدهای نفتی گذاشته است. برخی منابع در حوزه خلیج‌فارس فاش کرده‌اند بن زاید آل نهیان اواخر سال 2022 به طور خصوصی به محمد بن سلمان هشدار داده بود که در صورت بروز چنین تحرکاتی از سوی عربستان روابط میان آنها خدشه‌دار خواهد شد. این در شرایطی است که به‌رغم شواهد موجود، هنوز مقامات امارات و عربستان درباره بروز این اختلافات اظهارنظری نکرده‌اند و سعی در عادی نشان دادن روابط میان دو کشور ثروتمند حوزه خلیج‌فارس دارند.
جستجو
آرشیو تاریخی