نیروگاه سازی در دولت سیزدهم سرعت گرفت

رکورد زنی در ساخت نیروگاه

نیروی کار فعال در ساخت نیروگاه‌های کشور 4.8 برابر شده است

علی رادمهر
کارشناس اقتصاد انرژی

به گزارش ایرنا، با روی کار آمدن دولت مردمی، برنامه ارتقای 35 هزار مگاواتی شامل 15 هزار مگاوات نیروگاه با محوریت دولت، 10 هزار مگاوات نیروگاه با محوریت صنایع و 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به دولت ارائه شد. در قالب این برنامه مقرر شد تا توسعه 6 هزار مگاواتی در سال اول دولت در دستور کار قرار گیرد.
در همین رابطه، معاون برق و انرژی وزیر نیرو در بیان جزئیات برنامه 6000 هزار مگاواتی ساخت نیروگاه در سال اول فعالیت دولت، گفت: «برنامه‌ای که برای سال اول دولت در نظر گرفتیم شامل افزایش ظرفیت تولید به میزان 6 هزار مگاوات است که از این مقدار 4900 مگاوات مربوط به واحدهای حرارتی و تجدیدپذیر است.»
همایون حائری ادامه داد: «4260 مگاوات از این برنامه واحد حرارتی است که توسط وزارت نیرو و یک واحد نیز توسط بخش صنایع به عنوان اولین نیروگاه احداثی در راستای تفاهمنامه وزارت نیرو و صنایع ساخته می‌شود.»
این مقام مسئول با بیان اینکه 500 مگاوات هم توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود، افزود: «همچنین 286 واحد نیروگاهی موجود هم با اقدامات کارشناسان داخلی حدود 1115 مگاوات ارتقای توان خواهند داشت.»
نکته قابل توجه راجع به برنامه دولت در یک سال اول به عنوان افزایش ظرفیت ساخت نیروگاه آن است که رکورد ساخت نیروگاه در یک‌سال در کشور شکسته شده است. بر‌اساس آمار، بیشترین آمار مرتبط با افزایش ظرفیت نیروگاهی در طی یک‌سال مرتبط با سال 1389 با توسعه 4935 مگاواتی است اما در سال اول دولت سیزدهم رشد 6 هزار مگاواتی واحدهای نیروگاهی سبب شد تا این رکورد با ارتقای 22 درصدی به ثبت برسد.
در همین راستا، به استناد اطلاعات موجود در حال حاضر ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ساختگاه‌های نیروگاهی کشور مشغول به کار هستند. این آمار در حالی است که در آخرین روزهای دولت قبل، با وجود مشکلات عدیده مرتبط با خاموشی فعالان حاضر در مکان واحدهای نیروگاهی در حال ساخت دو هزار و ۹۸۰ نفر برآورد می‌شود. این یعنی نیروی کار فعال در ساخت نیروگاه‌های کشور 4.8 برابر شده و رکوردهای بی‌شماری نیز در زمینه ساخت نیروگاه به ثبت رسیده است. برای مثال در نیروگاه سمنان شاهد رکوردزنی شرکت مپنا در احداث یک واحد نیروگاهی در دنیا بودیم. با توجه به شرایط مذکور ارتقای 6 هزار مگاواتی زمینه جبران 31 درصدی ناترازی برق را فراهم کرد و نقش ویژه‌ای در تأمین برق پایدار بخش خانگی ایفا کرد.

در ادامه با چند نیروگاه تازه‌ساخت آشنا می‌شویم
واحد2 نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام: ظرفیت اسمی نیروگاه‌های استان در حال حاضر ۳۹۱۷ مگاوات است که با اتصال واحد گازی دوم نیروگاه کلاس F هنگام به شبکه برق سراسری، این مقدار به ۴۲۲۴ مگاوات خواهد رسید.
واحد 3 نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم: ظرفیت اسمی هر یک از این این واحدها ۱۶۰ و در کل به ازای سه واحد برابر ۴۸۰=۱۶۰×۳ مگاوات به ارزش سرمایه ۳۷۵ میلیون یورو می‌باشد. با بهره‌برداری از واحد‌های بخار نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم علاوه بر تأمین و افزایش ظرفیت تولید این مقدار انرژی الکتریکی، اثرت مثبت زیست محیطی و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای شاهد افزایش درآمد نیروگاه و کاهش مصرف سوخت خواهیم بود.
واحد 1 نیروگاه سیکل ترکیبی هریس: نیروگاه سیکل ترکیبی هریس در فاصله 15 کیلومتری از شهر هریس به سمت تبریز واقع شده است. این نیروگاه با تکنولوژی کلاس F طراحی شده است و دارای یک واحد گازی تیپ AEN-94.3A به ظرفیت نامی 310 مگاوات و یک واحد بخار MT15 سه‌فشاره به ظرفیت نامی 180 مگاوات می‌باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی