شاغل شدن 93 درصد کارورزان از طریق سامانه کارورزی

5254 کارورز جذب بازار کار شدند

سال گذشته، از محل اجرای طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، 63 هزار و 48 دانش‌آموخته دانشگاهی شاغل شدند. بدین ترتیب در هر ماه 5 هزار و 254 فارغ‌التحصیل دانشگاهی در این سال مشغول به‌کار شدند.
بر پایه داده‌های سامانه ملی طرح کارورزی ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، سال گذشته مقدار جذب دانش‌آموختگان دانشگاهی در قالب این طرح بیش از 93 درصد افزایش داشته و این مقدار جذب بازار کار شدند. طرح کارورزی دانشجویان در راستای اجرای ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه، مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای اشتغال توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده است و در واقع این طرح دانش‌آموختگان دانشگاهی با هدف کاهش نرخ بیکاری جوانان دانش‌آموخته و از طریق تکمیل مهارت‌ها، جذب و به‌کارگیری آنها در بخش‌های تعاونی و خصوصی تدوین و به تصویب رسید. طرح کارورزی با مطرح شدن در هفتاد و پنجمین جلسه شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده و دستورالعمل‌های اجرای آن در سال ۹۶ و اصلاحی آن در سال ۹۸ جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ شد.
یکی از دلایل بیکاری گسترده دانش‌آموختگان دانشگاهی نبود ارتباط دانشگاه و صنعت بوده است. از راهکارهای عملیاتی در حوزه کارآمدسازی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در راستای جذب در بازار کار، تدوین و اجرای طرح کارورزی از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده است و پیش‌بینی‌ها در آغاز اجرای آن در قالب این هدف بود که طرح کارورزی بتواند شکاف بین آموخته‌های دانشگاهی و مهارت‌های مورد نیاز در بازار کار را کاهش داده و راهکاری برای دستیابی به سیر کاهنده آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان و افزایش آمار اشتغال در این قشر باشد.
در واقع این طرح، شرایط و زمینه‌ای برای آشنایی فارغ‌التحصیلان با محیط کار فراهم می‌آورد و نه تنها باعث افزایش قابلیت‌های آنان برای اشتغال در آینده می‌شود بلکه به کارورزان، قدرت انتخاب بیشتری در انجام وظایف ارائه شده می‌دهد تا بتوانند بهتر به علاقه‌مندی‌ها و گرایش‌های خود در زمینه‌های مختلف پی برده و نقاط ضعف و قوت کار خود را ارزیابی کنند.
بر اساس اهداف طراحی‌شده برای طرح کارورزی پس از پایان طرح، حدود ۷۰ درصد کارورزان در همان بنگاه محل انجام طرح، مشغول به کار شده و زمینه تسهیل ورود به بازار کار برای سایر کارورزان نیز با ارتقای مهارت، مهیا می‌شود. بر پایه داده‌های سامانه طرح کارورزی، تا پایان سال 1400، تنها 4521 دانش‌آموخته دانشگاهی از طریق این طرح موفق شده بودند که شاغل شوند اما سال گذشته تعداد 63 هزار و 48 فارغ‌التحصیل دانشگاهی به‌وسیله طرح کارورزی جذب بازار کار شدند.
بر این اساس، سال گذشته بیش از 93 درصد از متقاضیانی که در طرح کارورزی شرکت کردند، شاغل شدند، به عبارتی در هرماه 5 هزار و 254 دانش‌آموخته دانشگاهی در سال گذشته توانستند جذب بازار کار شوند.
تا پایان سال 1400، تعداد واحدهای تولیدی که به جذب کارورز اقدام کردند961 کارگاه بود که در پایان سال گذشته تعداد آنها با افزایش 20 هزار و 987 کارگاه به 21 هزار و 948 واحد تولیدی رسید. سال گذشته 20 هزار و 987 کارفرما به مدت دو سال از معافیت بیمه‌ای برخوردار شدند. به‌طور متوسط در هر ماه از سال 1401، 1785 کارفرما از طرح کارورزی استقبال کردند. در این سال رشد تعداد کارفرماها نسبت به سال 1400، 95 درصد بوده است. بیشترین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که از طریق سامانه کارورزی مشغول به‌کار شدند، از استان‌های فارس، خوزستان و اردبیل بودند. بیشترین تعداد کارفرماهایی که در سامانه کارورزی نیز مشارکت کردند و از معافیت بیمه‌ای برخوردار شدند، استان‌های فارس، اصفهان و خراسان رضوی بودند که رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کرده‌اند. در نمودارهای ارائه‌ شده، استان‌هایی نمایش داده شده که بیشترین میزان فارغ‌التحصیلانی را داشتند که موفق به جذب بازار کار شدند و همچنین تعداد مشارکت کارفرماها و متقاضیان را داشته‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی