بازگشت آرامش به معاملات بورس

تعداد نمادهای سبزپوش در معاملات روز سه‌شنبه افزایش یافت

105 نماد بورسی و فرابورسی دیروز در صف خرید قرار داشتند

هرچند شاخص کل بورس در پایان معاملات دیروز سومین گام نزولی خود را بر زمین گذاشت و 8 هزار و 500 واحد دیگر از ارتفاع خود را از دست داد؛ اما روند معاملات دیروز آرام‌تر از روزهای قبل بود و تعداد نمادهای سبزپوش بازار افزایش قابل توجهی داشت.
بر این اساس، از مجموع 413 نمادی که روز سه‌شنبه در تالار بورس مورد معامله قرار گرفتند، 242 نماد کاهش قیمت داشتند و قیمت سهام 171 نماد افزایش یافت. در فرابورس تعداد نمادهای مثبت و منفی تقریباً مساوی بود و در مقابل 170 نماد قرمزپوش، 165 نماد رشد قیمت داشتند.
آمار تعداد صف‌های خرید و فروش بازار نیز نسبت به روز‌های یکشنبه و دوشنبه تغییرات بسیار زیادی داشت و در حالی که طی این دو روز، تعداد صف‌های فروش به 400 و 500 نماد رسیده بود، روز سه‌شنبه 166 نماد در صف فروش و 105 نماد نیز در صف خرید قرار گرفتند.
بررسی روند ورود و خروج پول حقیقی به بازار نیز تا حد زیادی تعدیل شد و خروج پول حقیقی با کاهش 60 درصدی نسبت به روز دوشنبه، به کمتر از 1300 میلیارد تومان رسید.
روز سه‌شنبه، حجم معاملات نیز دوباره افزایش یافت و در حالی که آمار ارزش معاملات خرد در روزهای یکشنبه و دوشنبه به زیر 20 هزار میلیارد تومان رسیده بود، در معاملات سه‌شنبه بار دیگر به حدود 22 هزار میلیارد تومان رسید. با استناد به آمار ذکر شده، می‌توان گفت بازار روز سه‌شنبه به میزان زیادی آرام شد و افراد با آرامش بیشتری برای ادامه سرمایه‌گذاری‌های خود تصمیم‌گیری کرده‌اند.

نماگر‌های بازار
در پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس 0.37 درصد از ارتفاع خود را از دست داد و بالای محدوده 2 میلیون و 300 هزار واحد باقی ماند.
در جریان معاملات این روز، سبزپوشی سهام بزرگ فعال در تابلو اول بورس، باعث شد شاخص بازار اول مثبت شود و 2 هزار و 283 واحد افزایش یابد. در فرابورس نیز، شاخص کل این بازار 346 واحد کاهش یافت و در عدد 29 هزار و 101 واحد ایستاد.
در این روز، گروه‌های فرآورده‌های نفتی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفتند و بیشترین ورود پول و تقاضای خرید در آنها به ثبت رسید.
دیروز، 332 میلیارد تومان پول حقیقی نیز از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد که می‌تواند به عنوان نشانه‌ای برای تغییر ترجیحات سهامداران و آمادگی آنها برای ورود مجدد به معاملات سهام، ارزیابی شود.
در جریان معاملات دیروز، گروه‌های فرآورده‌های نفتی با 1.25 درصد، فلزات اساسی با 0.8 درصد و حمل و نقل دریایی با 0.5 درصد بیشترین بازدهی مثبت بازار را داشتند و گروه‌های حفاری با منفی 9 درصد، نوشیدنی با منفی 5.6 درصد و مخابرات با 5.5 درصد بیشترین بازدهی منفی روزانه را به ثبت رساندند. آمار نشان می‌دهد، ریزش قیمت‌ها شاخص‌های ارزندگی بازار را تقویت کرده و میانگین نسبت قیمت به در آمد کل بازار را به زیر عدد 10 رسانده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی