دورخیز ایران و عمان برای تجارت 3 میلیارد دلاری

تهران و مسقط برای حذف دلار از مبادلات تجاری و توسعه روابط بانکی توافق کردند

سیاست همسایه محوری و منطقه‌گرایی دولت سیزدهم درحوزه اقتصادی و تجاری تاکنون دستاوردهای بسیاری برای کشور داشته است. با عبور صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته از مرز 50 میلیارد دلار رکورد بی‌سابقه‌ای در40 سال گذشته به ثبت رسید و این درحالی است که بیش از نیمی از این رقم و درمجموع از تجارت خارجی 113 میلیارد دلاری کشور به کشورهای همسایه اختصاص دارد.

سیاست همسایه محوری و منطقه‌گرایی دولت سیزدهم درحوزه اقتصادی و تجاری تاکنون دستاوردهای بسیاری برای کشور داشته است. با عبور صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته از مرز 50 میلیارد دلار رکورد بی‌سابقه‌ای در40 سال گذشته به ثبت رسید و این درحالی است که بیش از نیمی از این رقم و درمجموع از تجارت خارجی 113 میلیارد دلاری کشور به کشورهای همسایه اختصاص دارد. درهمین راستا، یکی از کشورهای مهم منطقه، عمان است که مسئولان بلندپایه آن روزگذشته در دیدار با مسئولان بخش خصوصی و دولتمردان ایران، بسترهای افزایش مراودات اقتصادی و تجاری را فراهم کردند.

رشد 550 میلیون دلاری تجارت ایران و عمان
اعداد و ارقام رسمی از تجارت میان دو کشور حاکی از رشد قابل توجهی است که به نفع ایران بوده است، به طوری که بخش عمده تجارت طرفین به صادرات ایران اختصاص دارد. براساس آمارهای ارائه شده از سوی اتاق مشترک ایران و عمان، در سال گذشته با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده و برحسب حمایت همه جانبه دو دولت و سازمان توسعه تجارت از بخش خصوصی و تلاش‌ها و همکاری صمیمانه اتاق بازرگانی عمان و اتاق مشترک به عنوان متولیان بخش تجارت کشور حجم تجارت دو کشور از 221 میلیون دلار در سال 2013 به یک میلیارد و 800 میلیون دلار در سال 2022 رسید و حجم صادرات ایران به عمان از 146 میلیون دلار در سال 2013 به یک میلیارد و 100 میلیون دلار در سال 2022 رسید و حجم واردات ایران از عمان از 75 میلیون دلار در سال 2013 به 800 میلیون دلار در سال 2022 افزایش یافت. به این ترتیب حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال با رشد 41 درصد در سال 2022 نسبت به سال 2021 به رکورد بی‌سابقه‌ای دست یافتیم. بدین ترتیب ارزش تجارت دو کشور از یک میلیارد و 276 میلیون دلار در سال 1400 با رشد 550 میلیون دلاری به یک میلیارد و 800 میلیون دلار افزایش یافته است.
درهمین ارتباط با توجه به رشد قابل توجه تجارت میان ایران و عمان، طرفین برای رساندن تجارت به 3 میلیارد دلار خیز برداشته‌اند. براساس گفته‌های رئیس اتاق بازرگانی ایران، با توجه به رشد تبادلات تجاری بین ایران و عمان، امکان رسیدن به سطح تجارت 3 میلیارد دلاری در بازه زمانی کوتاه مدت میان دو کشور وجود دارد. غلامحسین شافعی دیروز در همایش تجاری ایران و عمان، گفت:  در سال گذشته میزان صادرات ایران به عمان 51 درصد و واردات 29 درصد رشد داشته است.
 
سیاست راهبردی ایران برای قطع رابطه با دلار
از سوی دیگر، رئیس کل بانک مرکزی در دیدار هیأت تجاری و صنعتی عمان تأکید کرد: سیاست راهبردی بانک مرکزی ایران قطع رابطه با دلار در مبادلات ارزی و تجاری است و برای این راهبرد نیز دلایل اقتصادی و سیاسی متقنی داریم زیرا امریکایی‌ها از دلار به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنند و از طرف دیگر، سایر ارزهای جهان روا بویژه در منطقه آسیا در حال رشد هستند. محمدرضا فرزین در دیدار وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی عمان و ایران را هم برعهده دارد با اشاره به آمادگی کامل بانک مرکزی ایران برای کاهش و حذف تبادلات دلاری از چرخه معاملات تجاری و اقتصادی بین ایران و عمان گفت: زمینه‌های انجام معاملات اقتصادی و تجاری براساس واحد پول ملی ایران و کشورها و شرکای تجاری از جمله عمان کاملاً فراهم است. رئیس کل بانک مرکزی همچنین تصریح کرد:  ایران آمادگی دارد در کوتاه‌ترین زمان استفاده از کارت‌های مشترک بانکی را در دستور کار قرار دهد. قیس بن محمد الیوسف، وزیر تجارت صنعت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان نیز در این دیدار با اشاره به افزایش مناسبات پولی و بانکی میان ایران و عمان تصریح کرد: قطعاً راهکار استفاده از اتاق پایاپای پولی، پیمان پولی دو جانبه پولی و ارزهای ملی در مراودات تجاری میان ایران و عمان راهکاری سازنده برای گسترش همکاری‌های اقتصادی است و عمان نیز آمادگی دارد این موضوع را پس از بررسی در دستور کار قرار دهد.
 وی با اشاره به ضرورت گشایش خطوط اعتباری میان ایران و عمان تصریح کرد: عمان آماده است با توسعه مناسبات پولی و بانکی حجم همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان عمان و ایران را افزایش دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی