خودرو در جاده افت قیمت

قیمت خودروهای داخلی تا 50 میلیون تومان و مونتاژی‌ها تا 400 میلیون تومان کاهش یافت

کاهش قیمت خودروهای داخلی به روز دهم رسید. به اذعان رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، قیمت خودرو در بازار یعنی از حدود یک هفته پیش افت 10 تا 17 درصدی داشته است. اما بررسی‌های میدانی ما کاهش قیمت خودرو به طور متوسط  تا 35 درصد را طی این مدت نشان می‌‌دهد. روز گذشته نیز قیمت خودروهای داخلی از 10 میلیون تومان (پژو 207 اتومات) تا 50 میلیون تومان (هایما اس 7 پلاس) کاهش یافته است.
با ریزش شدید قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی، برخی از کانال‌های تلگرامی، سایت‌های فروش خودرو و نمایشگاه‌ها از اعلام قیمت خودداری می‌‌کنند. در برخی از سایت‌های فروش نیز کلمه «توافقی» روبه‌روی قیمت خودرو لحاظ شده است.
تحلیل و ارزیابی کارشناسان درباره افت قیمت خودرو در 7 بخش خلاصه شده  است. اولین دلیل، کاهش نرخ ارز است. طی روزهای گذشته از التهاب و نوسان نرخ ارز کاسته شده است و بازار شرایط نرمال‌تری را دنبال می‌کند. نکته دوم، موضوع طرح مالیات بر عایدی سرمایه است. این طرح بعد از مدت‌ها وقفه در مجلس تصویب شد و اکنون خبرها پیرامون آن باعث شده که دلالان و واسطه‌ها احساس خطر کنند. در طرح مالیات بر عایدی سرمایه بساط سودجویی جمع خواهد شد چرا که فردی که از راه غیرمولد بخواهد درآمدزایی داشته باشد، باید مالیات سنگین از سود خود پرداخت کند و لذا دیگر خرید و فروش ارز، طلا، خودرو و مسکن برای واسطه‌ها، نفعی نخواهد داشت چرا که هر بار بخواهند خرید و فروش جدیدی داشته باشند، بایستی مالیات بیشتری را هم بپردازند.
سومین مبحث، افزایش تیراژ تولید خودروسازان است، به استناد آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور متوسط تولید خودروهای داخلی در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش داشته است. قاعدتاً با افزایش تیراژ تولید، عرضه خودرو در بازار بیشتر خواهد شد و بخش بیشتری از متقاضیان از صف خرید خودرو حذف می‌شوند. چهارمین موضوعی که باعث کاهش قیمت خودرو در بازار شده، سامانه یکپارچه عرضه خودرو است. در این سامانه توزیع خودرو شکل و شمایل رسمی به خود گرفته و عدالت در عرضه خودرو از سوی خودروسازان ایجاد شده است. سال‌های گذشته توزیع خودرو مناسب نبود و موارد متعددی وجود داشت که متقاضی خودرو بیش از 200 بار در قرعه‌کشی خودرو ثبت نام کرده بود اما خودرویی به او تعلق نگرفته بود.
پنجمین موردی که در کاهش قیمت خودرو اثر داشته و برخی‌ها تصور می‌‌کردند کوتاه مدت خواهد بود، حذف فرایند قرعه‌کشی در برخی از خودروها است. ثبت نام کنندگان اطمینان پیدا کردند که در صورت ثبت نام برخی از خودروها دیگر نیاز نیست «شانس» خود را محک بزنند.
ششمین مبحث که کارشناسان خودرو دلیل کاهش قیمت خودرو می‌‌دانند، مربوط به ترخیص اولین سری از خودروهای وارداتی و تصویب واردات خودروهای کارکرده در دولت است.
هفتمین موضوعی که برخی از کارشناسان خودرو به آن اشاره کردند، تعلل نمایشگاه‌ها و شرکت‌های فروش در عرضه خودرو است، از آنجا که نرخ ارز ریزشی شده، فروشندگان خودرو صبر کردند تا ببینند بازار خودرو به چه سمت و سویی خواهد رفت.

خصوصی‌ها خواستار بازنگری قیمت
حسین رنجبر درباره کاهش قیمت خودرو به «ایران» گفت: بارها گفته شده که فضای مجازی و برخی از سایت‌ها باعث گرانی خودرو شدند، برخی از سودجویان، خودروهای خود را به قیمت بالاتر از عرف بازار عرضه می‌‌کنند و همین امر سبب می‌‌شود که مردم عادی هم از این افراد پیروی و قیمت‌های خود را بازنگری کنند. این رویه باعث شده که قیمت خودروها مرتب افزایشی باشد.
او ادامه داد: با کاهش نرخ ارز، سودجویان به ناچار دست نگه داشتند و به طور قطع این افراد از تمام ابزارهای خود استفاده خواهند کرد تا دوباره نرخ ارز و به تبع آن قیمت خودرو افزایش پیدا کند.
این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: تا چند روز پیش از ساعت 12 تا 14، کانال‌ها قیمت خودروها را اعلام می‌‌کردند و همان اعداد، معیار خرید و فروش می‌‌شد، ولی این روزها با عقب‌نشینی مجازی‌ها دیگر قیمت‌ها اعلام نمی‌شود. این افراد مترصد یک فرصت هستند تا قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی را افزایش دهند.
او گفت: در کنار کاهش قیمت خودروهای داخلی، نرخ خودروهای مونتاژی هم در راستای اعلام قیمت‌ها از سوی شورای رقابت، در بازار کاهشی شده است. امیدواریم شورای رقابت از موضع خود عقب‌نشینی نکند و قیمت‌های اعلامی را لازم‌الاجرا بداند. البته از روز گذشته خودروسازان بخش خصوصی خواستار بازنگری قیمت‌ها از سوی شورای رقابت شدند.

الزام تعیین‌ تکلیف ۹ هزار میلیارد تومان گرانفروشی
 با تصویب قیمت خودروهای سواری مونتاژی از سوی شورای رقابت و مشخص شدن گرانفروشی این خودروسازان بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان برای خودروهای مورد بررسی بوده است.
اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت گفت: شورای رقابت در تاریخ ۳۰ فروردین‌ماه امسال نامه‌ای به سازمان حمایت ارسال کرده مبنی بر اینکه هرگونه رویه‌ای که مغایر با دستورالعمل این شورا در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ و همچنین مصوبه‌های شورا از جمله تعیین یا افزایش قیمت خودروسازان توسط ایشان باشد، مجاز نیست و باید رویه‌های مذکور متوقف شود.
وی بیان ‌داشت: شورای رقابت در ۳۰ فروردین‌ماه امسال اعلام کرده که بازار این خودروها انحصاری است و خودروسازان خصوصی از اوایل بهمن‌ماه سال گذشته نباید افزایش قیمت در محصولات خود اعمال می‌کردند؛ بر این اساس، هر شرکتی که افزایش قیمت داشته تخلف کرده است.
این در حالی است که مقایسه قیمت محاسباتی سازمان حمایت در خصوص خودروهای مورد بررسی با سود ۱۷ درصد در بهمن‌ماه سال گذشته با قیمت فعلی کارخانه‌ای آنها نشان‌دهنده گرانفروشی بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومانی توسط این خودروسازان است.
در این میان اگر حداقل گرانفروشی را ۱۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، با توجه به تولید بیش از ۸۸ هزار دستگاه خودروی سواری از سوی خودروسازان خصوصی در سال گذشته به رقمی حدود ۹ هزار میلیارد تومان می‌رسیم که باید به جیب مشتریان بازگردد.

کاهش عطش خرید
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو درباره وضعیت بازار خودرو به «ایران»، گفت: آخرین بررسی‌ها نشان می‌‌دهد که قیمت خودرو در بازار از 10 تا 17 درصد کاهش پیدا کرده است. بر این اساس و پیش‌بینی از ادامه کاهش قیمت خودرو، بر تعداد فروشندگان خودرو اضافه شده است.
او با تأکید بر اینکه قیمت خودروهای مونتاژی 200 تا 400 میلیون تومان ریزش داشته است، ادامه داد: خودروهای مونتاژی نیز به جهت آنکه شورای رقابت قیمت‌های جدید را اعلام کرده است، مجدداً کاهش پیدا می‌‌کند. از همین رو افرادی که عطش خرید خودرو داشتند یا همواره در صف خرید خودرو بودند، تا حدودی از بازار خودرو فاصله گرفتند. ادامه روند موجود باعث می‌‌شود که قیمت بازار و کارخانه تا حدودی به هم نزدیک شود.

جستجو
آرشیو تاریخی