افزایش روزانه ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران

یک درصد ازدیاد برداشت در مخازن نفتی منجر به افزایش ۸میلیارد بشکه‌ای در ذخایر قابل استحصال می‌شود

معاون اجرایی رئیس جمهور: فروش روزانه نفت ایران به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسید

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: تحولات جدی در صادرات نفت کشورمان اتفاق افتاده و فروش روزانه به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است. محسن منصوری با اشاره به اینکه دولت، طی سال گذشته با وجود مشکلات مالی در توزیع اعتبارات بخش عمرانی رکورد زد، افزود: پارسال در مجموع ۲۷۰ هزار میلیارد تومان (همت) پول و اعتبار عمرانی در کشور توزیع شد. معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه تحقق این میزان اعتبارات عمرانی سفر در سال نخست موفقیت بسیار خوبی است، ادامه داد: دولت عزم خود را برای خدمات‌رسانی به مردم جزم کرده و این امر با پیگیری بیشتر مسئولان دستگاه‌های اجرایی محقق می‌شود.
معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: دولت سیزدهم تلاش زیادی انجام داد تا نرخ تورم در کشور از ۶۰ به ٤٨ درصد کاهش پیدا کرد.

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از افزایش روزانه ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام در دولت سیزدهم خبر داد.
محسن خجسته‌مهر در نشست خبری با خبرنگاران ادامه داد: عمده فعالیت‌های تحقیقاتی ما به‌صورت مستقیم مربوط به رشد تولید نفت و گاز بوده، اما با توجه به اینکه بحث خوردگی نیز به‌صورت مستقیم بر روند تولید ما تأثیرگذار است، باید بر این موضوع تمرکز بیشتری داشته باشیم، زیرا یک خوردگی معمولی در لوله‌های دریایی و خشکی بر تولید ما تأثیر می‌گذارد که نمونه آن را در خط لوله دریایی فاز ۱۶ داشتیم که بیش از ۲۸ میلیون مترمکعب از تولید گاز کشور را کاهش داد.
معاون وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در کشور دچار ناترازی گاز هستیم، از این‌ رو اگر سرمایه‌گذاری و فناوری جدید نداشته باشیم دچار ناترازی در بخش نفت هم خواهیم شد.
خجسته‌مهر گفت: ۵۰ درصد بودجه پژوهشی وزارت نفت مربوط به شرکت ملی نفت ایران است که از این مقدار ۵۰ درصد آن به دانشگاه‌ها اختصاص یافته است و اکنون با دانشگاه‌ها به‌صورت مسأله‌محور همکاری می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه تا کنون در بحث احیای چاه‌های نفتی ۶ قرارداد امضا شده و انتظار داریم این کار ادامه یابد، تأکید کرد: ازدیاد برداشت نفت و گاز یکی از مسائل کلیدی ما است، اگر بتوانیم یک درصد ازدیاد برداشت در مخازن نفتی کشور داشته باشیم ۸ میلیارد بشکه به ذخایر قابل استحصال افزوده خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین به لایه بنگستان میدان اهواز که برای تولید نیاز به روش‌های ازدیاد برداشت بالا دارد اشاره کرده و گفت: قرارداد تولید از این لایه به‌صورت پایلوت امضا شده است.
خجسته‌مهر اظهار کرد: در تولید گاز مهم‌ترین چالش کنونی ما مصرف بی‌رویه و بالای داخلی است، به همین دلیل عمده سهم ۱۴،۵ درصدی خود از درآمدهای نفتی و گازی کشور را صرف افزایش توان تولید گاز کشور می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: اکنون مهاجرت گاز در پارس جنوبی از سمت قطر به سوی ایران در مخزن در حال انجام است، زیرا طرف ایرانی بیشتر برداشت گاز دارد. از سویی تولید زودهنگام از فاز ۱۱ در دستور کار ما است و تا کنون ۴ حلقه چاه حفاری و خطوط لوله دریایی آن برای انتقال به خشکی انجام شده است‌. مقدمات انتقال سکوی c فاز ۱۲ پارس جنوبی به موقعیت فاز ۱۱ انجام شده و سکو روی بارج قرار دارد و به‌زودی در محل خود نصب خواهد شد.
وی ادامه داد: به‌تازگی به هدف اکتشافی جدیدی در میدان بلال رسیدیم و در حال ساخت جکت برای بهره‌برداری از این میدان هستیم، همچنین در اکتشافات و حفاری‌های جدید به یک بلوک جدید گازی در میدان مشترک پارس جنوبی رسیده‌ایم که اگر اقتصادی باشد، برنامه توسعه آن را آغاز خواهیم کرد.
معاون وزیر نفت تصریح کرد: در فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی شیرین‌سازی هم انجام دادیم که روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی شیرین تولید کردیم که یکی از دلایل افزایش تولید همین بود.
وی افزود: اکنون ۸۰ درصد گازهای مشعل استان خوزستان و برخی استان‌های همجوار جمع‌آوری می‌شود و برنامه ما، جمع‌آوری ۱۰۰ درصدی است.
خجسته‌مهر، با توجه به نتایج مثبت حفاری‌های اکتشافی در میدان مشترک پارس جنوبی، گفت: احتمال کشف لایه جدید گازی در پارس جنوبی وجود دارد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره توسعه میدان گازی کیش هم اظهار کرد: طرحی تعریف کردیم که بتوانیم ۲۸ میلیون مترمکعب از مرحله نخست میدان گازی کیش تولید کنیم و قرارداد هم امضا شده و اکنون در مرحله اجرای طرح هستیم، دو دکل حفاری هم از شرکت ملی حفاری آنجا مستقرند.

جستجو
آرشیو تاریخی