پرونده کرونا بسته شد

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ویروس کووید 19 از این پس در فهرست بیماری های آندمیک مانند آنفلوانزا قرار می گیرد

فریبا خان احمدی
خبرنگار

پرونده اضطراری «سارس کرونا ویروس دو» یا همان کووید19 پس از سه سال و اندی ویرانی و ناآرامی در جهان، در نهایت بسته شد و حالا طبق اعلام رسمی سازمان بهداشت جهانی، نام این ویروس منحوس در فهرست بیماری‌های آندمیک از جمله آنفلوانزا قرار می‌گیرد.
بحرانی به نام کرونا در جهان در حالی تمام شد که این حادثه مهیب که جهان را به یکباره ناآرام ساخت، نزدیک به 7 میلیون نفر را در دنیا راهی آرامستان‌ها کرد. حالا طبق اعلام رسمی سازمان بهداشت جهانی، زنگ خطر پایان وضعیت اضطراری بیماری کووید19 در جهان نواخته شد. حالا آنچه در این بحران جاودانه ماند نام بلندآوازه مدافعان سلامت و در کشورمان 300شهید راه خدمت است که ایثارگرانه جان‌شان را در روزهای اوج کرونایی بر کف دست‌شان گذاشتند و وارد میدان جهاد شدند.
ما 8 موج کرونا را پشت سر گذاشتیم و به گواه آمارهای رسمی 146 هزار و 165 نفر را از دست دادیم. 3 موج اول چنان سهمگین بود که روزانه چند صد نفر قربانی این ویروس مرگبار می‌شدند. روزهای سیاه کرونایی تا اواسط نیمه اول شهریور ماه 1400 ادامه داشت به‌طوری که دوم شهریور همان سال با جان باختن 702 نفر در یک روز، یکشنبه خونین در کشور رقم خورد. کمی پیش از آن دولت سیزدهم که تازه روی کار آمده بود برای جلوگیری از مرگ و میر ایرانی‌ها دست به کار شد و محموله‌های واکسن را با وجود شرایط سخت تحریم روانه بازار کرد. کرونا به ما هشدار داد ملت بیش از همیشه به وجود نهادهای مسئول، پیگیر و ناظر نیازمند است تا با قاطعیت اعمال قدرت کنند و با تصمیمات یکپارچه و انجام فعالیت‌های پیشگیرانه میزان تلفات ناشی از بیماری را به حداقل برسانند.
کرونا هنوز هم خانواده‌هایی را به ماتم و اندوه می‌نشاند اما این ماییم که با وجود پایان شرایط اضطراری باز هم باید حواس‌مان جمع افرادی باشد که جزو گروه‌های پرخطر هستند و در معرض آسیب بیشتری قرار دارند. این اعلام پایان شرایط اضطراری است ولی مفهومش این نیست که کرونا دیگر قربانی نخواهد گرفت. همان‌طور که کارشناسان مستقل که به سازمان بهداشت جهانی مشاوره می‌دهند به این سازمان توصیه کردند که به وضعیت اضطراری جهانی کووید19 که روز 30 ژانویه 2020 اعلام شده بود، پایان دهد اما نکات مهمی در سخنرانی تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی بیان شده است که نباید نادیده گرفته شود. او ضمن آنکه با امیدواری فراوان پایان دوران اضطراری جهانی را در مورد همه‌گیری کووید19 اعلام می‌کند همچنین تأکید دارد که پایان وضعیت اضطراری به این معنی نیست که خطر این بیماری برای بهداشت جهانی پایان یافته است.
او افزود: کووید19 جهان و همه ما را تغییر داده و این کاملاً درست است. بازگشت به شرایط قبل از شیوع ویروس کرونا به معنای درس نگرفتن از شرایط دشوار سه سال گذشته و بی‌توجهی به سرنوشت نسل‌های آینده است.
سازمان بهداشت جهانی خاطر نشان کرد که پایان دادن به وضعیت اضطراری نشانه‌ای از پیشرفت قابل توجه در مهار این همه‌گیری است ولی شیوع کووید19 ادامه خواهد داشت و هنوز یک خطر بهداشتی تلقی می‌شود.
 در همین حال برخی از کارشناسان بهداشت عمومی در روزهای اخیر، ابراز نگرانی کرده‌اند که پایان دادن به وضعیت اضطراری کووید19 ممکن است باعث کاهش توجه کشورها به پیشگیری از شیوع این بیماری و کاهش همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با آن شود. طبق آمارهای رسمی در سه سال گذشته بیش از 6.9 میلیون نفر در سراسر جهان براثر ابتلا به کووید19 جان خود را از دست داده اند. همچنین با استناد به آمارهای موثق از ابتدای پاندمی کرونا تاکنون، شمار مبتلایان به این بیماری در دنیا به بیش از 680 میلیون نفررسیده است.
از سوی دیگر روز گذشته یونیسف ضمن اشاره به بی‌ثباتی‌های سیاسی و درگیری کشورها، به ناعدالتی در دسترسی به واکسیناسیون کودکان در پاندمی کووید19 اشاره کرده است؛ اینکه همه‌گیری کووید ۱۹ فاجعه‌ای برای ایمن‌سازی دوران کودکی بوده است. در گزارش وضعیت کودکان جهان در سال ۲۰۲۳ یونیسف می‌گوید میلیون‌ها کودک طی سه سال گذشته یک یا چند واکسن معمولی را دریافت نکرده‌اند. این سازمان خواستار اراده سیاسی بیشتر برای اولویت دادن به واکسیناسیون کودکان در هر کشور در سراسر جهان است.

جستجو
آرشیو تاریخی