سرکرده گروهک تجزیه‌طلب حرکة النضال اعدام شد

دار مجازات بر گردن تروریست سوئدی


حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب، ملقب به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال، به جرم افساد فی‌الارض از طریق تشکیل و اداره و سرکردگی گروه باغی به نام حرکة النضال و طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی متعدد در استان خوزستان صبح دیروز اجرا و وی به دار مجازات آویخته شد.

بیش از 450 شهید و جانباز
اسیود از سال ۱۳۸۴ (۲۰۰۵) سرکردگی گروهک تروریستی حرکةالنضال را تحت حمایت چندین سرویس جاسوسی از جمله موساد و ساپو (سرویس جاسوسی کشور سوئد) و بعضی کشور‌های منطقه برعهده گرفت. این گروهک تروریستی که به وسیله تعدادی از عناصر تجزیه‌طلب و با هدف تئوریزه کردن تروریسم ضددینی در سال ۱۳۷۸ ایجاد شده بود، پس از انتخاب چعب، رویکرد عملیاتی‌تری به خود گرفت و به اقدامات تروریستی در اماکن مذهبی، اقتصادی و حساس در خاک ایران روی آورد. در نتیجه اقدامات تروریستی و خونبار این گروهک به سرکردگی حبیب اسیود، بیش از ۴۵۰ نفر از شهروندان ایرانی شهید یا مجروح شده‌اند. بیشترین تمرکز و فعالیت‌های این گروهک تروریستی روی عملیات‌های تخریبی، ترور و بمب‌گذاری در منطقه جنوب غرب ایران به خصوص استان خوزستان، تلاش برای ناامن‌سازی این استان و در نهایت، ترغیب برای جداسازی آن از خاک کشورمان بوده است.

حادثه خونبار حمله به رژه اهواز
حمله تروریستی به رژه نیرو‌های نظامی و انتظامی در ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۹۷ در شهر اهواز و کشتار بی‌رحمانه شهروندان مظلوم و بی‌گناه خوزستانی، توسط عناصر همین گروهک تروریستی انجام شد که اعضای این گروهک تروریستی رسماً مسئولیت آن را بر عهده گرفتند و در مصاحبه زنده با رسانه تروریستی ایران‌اینترنشنال آن را اعلام کردند.
گروهک تروریستی حرکةالنضال به سرکردگی فرج‌الله چعب همچنین، عملیات‌های تروریستی مختلفی را برنامه‌ریزی و اجرا کرد که از جمله آنها می‌توان به بمب‌گذاری در فرمانداری اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (سازمان برنامه و بودجه) خوزستان در سال ۸۴، عملیات بمب‌گذاری اداره مسکن و شهرسازی اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در اداره محیط‌ زیست اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در خطوط انتقال نفت خوزستان، بمب‌گذاری در محور انتقال نفت اهواز-آبادان-ماهشهر، بمب‌گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان در سال ۸۴ و برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در دادگستری اهواز اشاره کرد. بمب‌گذاری در بانک سامان اهواز در سال ۸۴، حمله مسلحانه به تأسیسات پمپاژ آب در یکی از روستا‌های شوشتر در سال ۸۸، ترور یکی از شهروندان در یکی از روستا‌های شوشتر در سال ۸۸ و به رگبار بستن وی و به آتش کشیدن خودروی شخصی او از جمله دیگر اقدامات تروریستی است که این گروهک تروریستی به سرکردگی چعب مرتکب شده است.

پشت پرده حمایت‌های سرویس‌های غربی از چعب
آبان ماه ۱۳۹۹، حبیب فرج‌الله چعب توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در کشور ترکیه دستگیر شد. وی در تحقیقات قانونی در مراحل رسیدگی به پرونده در توضیح ارتباطات خود با سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی، به ارتباط با شخصیت‌های برجسته در سرویس اطلاعاتی موساد و سازمان سیا اقرار کرده و از ارتباط نزدیک با آنها پرده برداشته بود. «حبیب فرج‌الله چعب» سرکرده گروهک تروریستی «حرکةالنضال» در مصاحبه‌ای با یک شبکه عربی، اهداف تشکیل این گروهک را ضربه زدن به امنیت، اقتصاد و نیروهای نظامی ایران عنوان کرد. حبیب اسیود همچنین به ارتباط خود از سال ۲۰۰۹ میلادی و دیدار با ۲ نفر از افراد سازمان جاسوسی امریکا اقرار کرده بود. بر اساس اقاریر متهم، وی برای شکل‌گیری فرقه تکفیری در خوزستان اقدامات متعددی را انجام داده و عناصر گروه حرکةالنضال از سال ۷۵ به‌دنبال جذب مردم منطقه به فرقه‌های تکفیری بوده‌اند. متهم در دادگاه صراحتاً اقرار کرده است که ترویج تکفیری گری ناشی از تصمیم اتاق فکر آنها در یکی از کشور‌های منطقه بوده است. اسیود همچنین به ارتباط خود و گروهک تروریستی تحت امرش با داعش نیز اقرار کرد.

مجازات اعدام برای تروریست با سابقه
سرانجام دادگاه با توجه به ادله و امارات موجود در پرونده و اقرار صریح متهم، بزهکاری وی را محرز و مسلم دانست و فرج‌الله چعب را به اعدام محکوم کرد. پس از فرجام‌خواهی وکلای متهم، پرونده مجدداً در دیوان عالی کشور مورد بررسی‌های همه جانبه و دقیق حقوقی و قضایی قرار گرفت. ۲۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۱، دیوان عالی کشور پس از این بررسی‌ها در رأی خود اعلام کرد: «رأی دادگاه با توجه به اوراق پرونده و استدلال قضات شعبه منطبق با موازین قانونی و شرعی صادر شده است و اعمال ارتکابی محکوم علیه با بزه سردستگی گروه باغی موضوع مواد ۱۳۰ و ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی انطباق دارد؛ علیهذا به استناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری دادنامه فرجام خواسته تأیید و ابرام می‌‎شود.»
واکنش مداخله‌جویانه غرب به مجازات اسیود
با اجرای حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب که خیال خام تجزیه خوزستان از ایران را در سر می‌پروراند، مدعیان حقوق بشر چشم خود را بر جنایات او که 450 شهید و مجروح از خود برجای گذاشته بستند و از این اتفاق ابراز نگرانی کردند.
توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد در پی اجرای حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب که تبعه این کشور نیز محسوب می‌شود، با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره این حکم دستگاه قضایی ایران، در صفحه توئیترش نوشت: باخبر شدن از اینکه حکم اعدام حبیب چعب، شهروند سوئدی امروز اجرا شده، نگران‌کننده است. بیلستروم که کشور او در حال حاضر، ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، در ادامه با «غیرانسانی و جبران‌ناپذیر » خواندن مجازات اعدام، گفت: سوئد به همراه بقیه اعضای اتحادیه اروپا به کار بردن این مجازات تحت هر شرایطی را محکوم می‌کند. وزیر خارجه سوئد در ادامه گفت که این کشور به ایران شکایت کرده و خود او نیز این مسأله را با وزیر امور خارجه ایران مطرح کرده است.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دولت سوئد همزمان با محاکمه صوری حمید نوری، شهروند اسیر ایرانی مطابق شهادت و ادعاهای عناصر گروهک تروریستی منافقین به حمایت حقوقی از گروه‌های تروریستی که دستشان به خون هزاران ایرانی آلوده است، می‌پردازد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی