با حضور رئیس جمهور در جلسه شورای اقتصاد تأیید شد

برنامه مشترک دستگاه‌های دولتی درباره تورم

شورای اقتصاد 10 برنامه و 65 اقدام را پیرامون مهار تورم و رشد تولید تصویب کرد

با حضور رئیس جمهور و در جلسه شورای اقتصاد تأیید شد
برنامه مشترک دستگاه‌های دولتی درباره تورم
رئیس جمهور در جلسه شورای اقتصاد که با هدف بررسی برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی به منظور پیگیری برنامه دولت برای تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید برگزار شد، با تأکید بر پیگیری برنامه‌های ارائه شده، به دستگاه‌های مسئول تا پایان هفته فرصت داد در جلساتی با مسئولیت دبیرخانه شورا، پیشنهادات خود را برای هماهنگی در راستای اجرای برنامه و رفع موانع پیش روی آن ارائه کنند.

 

نشست روز گذشته شورای اقتصاد به ریاست رئیس‌جمهور، به طور قطع یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین نشست‌های این شورای عالی محسوب می‌شود. دراین شورا برنامه‌ها و اقدامات مشترک و عملیاتی دستگاه‌های اجرایی برای دستیابی به شعار سال جاری یعنی مهار تورم و رشد تولید به تصویب رسید تا هر دستگاه با زمان‌بندی مشخص زمینه اجرایی شدن آن را فراهم کند. دولت درمجموع 10 برنامه شامل کاهش کسری بودجه، کاهش ناترازی بانک‌ها، کاهش بدهی دولت، کاهش ناترازی ارزی، کاهش ناترازی انرژی، مدیریت نقدینگی و انضباط پولی، هدایت اعتبار به فعالیت تولیدی، برنامه پیش‌بینی‌پذیری و رفع موانع تولید، عرضه دارایی‌های مالی دولت و مدیریت انتظارات، دیپلماسی اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری برای مهار تورم و رشد تولید دارد که شورای اقتصاد درمجموع 65 اقدام مشترک برای تحقق این برنامه‌ها را به تفکیک به تصویب رساند. درهمین خصوص، وزیر امور اقتصادی و دارایی در باره نشست شورای اقتصاد به ریاست رئیس‌جمهور اظهارداشت: در این نشست رئیس کل بانک مرکزی برنامه مشترک اقدام دستگاه‌های دولتی برای مهار تورم و رشد تولید را ارائه داد و کلیات برنامه تأیید و مقرر شد جزئیات‌ زمان‌بندی هر اقدام دستگاه این هفته نهایی شود و به تصویب شورای اقتصاد برسد. وزیر اقتصاد در تشریح ۱۰ برنامه اصلی دولت بیان کرد: در حوزه کاهش کسری بودجه دولت، هشت اقدام، کاهش ناترازی بانک‌های کشور هفت اقدام و کاهش بدهی‌های دولت ۶ اقدام به تأیید شورای اقتصاد رسید.
وی ادامه داد: در موضوع کاهش ناترازی ارزی یعنی منابع و مصارف ارزی کشور به نحوی که تقاضای ارز مدیریت شود وعرضه ارز از طرف صادرکنندگان و فعالان اقتصادی افزایش یابد ۶ اقدام در شورای اقتصاد تأیید شد.در حوزه برنامه مدیریت نقدینگی و انضباط پولی هدفگذاری ۲۵ درصد سقف رشد نقدینگی به پیشنهاد بانک مرکزی سه اقدام توسط شورای اقتصاد تأیید شد و در حوزه اهداف و برنامه‌های ناظر به رشد اقتصادی نیز برنامه هدایت اعتبار به فعالیت تولیدی با هشت اقدام مشخص، برنامه پیش‌بینی‌پذیری و رفع موانع تولید که از برنامه‌های مفصل دولت است با ۱۱ برنامه، کاهش ناترازی‌های حوزه انرژی با هفت اقدام مشترک که عمدتاً اقدامات غیرقیمتی هستند و موجب افزایش تورم نخواهد شد در شورای اقتصاد تصویب شد. وی ادامه داد: در برنامه عرضه دارایی‌های مالی دولت نیز سه اقدام مشترک مورد تأیید شورای اقتصاد قرار گرفت. در دهمین برنامه مدیریت انتظارات، بهبود دیپلماسی اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری خارجی کشور ۶ الزام آن به تأیید شورای اقتصاد رسید. رئیس جمهور تأکید داشتند جزئیات هر دستگاه با زمان‌بندی هر ماه توسط دستگاه‌ها و سازمان برنامه و بودجه تهیه شود و به تأیید شورای اقتصاد برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی