سال گذشته 994 هزار شغل تثبیت شد

760 هزار نفر افزایش بیمه‌شدگان اجباری

احوال اشتغال در سال گذشته با وجود تداوم تحریم‌های اقتصادی خوب بود. خوب از آن جهت که در این سال نرخ بیکاری به پایین‌ترین مقدار خود در 20 سال اخیر رسید و 994 هزار نفر نیز به جمع شاغلان اضافه شد.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اثبات ادعای این موضوع، نشانی سامانه رصد ملی اشتغال را می‌دهد؛ سامانه‌ای که سال گذشته برای اولین‌بار در کشور در راستای شفاف‌سازی و راستی‌آزمایی همه خدمات اشتغال ارائه شده به مردم با کدهای مخصوص و تفکیک شده در آن ثبت می‌شود.
بنا به گفته محمود کریمی بیرانوند، داده‎های سامانه ملی رصد اشتغال در واقع جوابیه‌ای قاطع به منتقدان دولت است که اشتغالزایی یک میلیون شغل در سال گذشته را امری محال اعلام می‌کنند.
این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: سال گذشته حدود یک میلیون و 400 هزار کد ملی منحصر به فرد در سامانه رصد اشتغال به ثبت رسید که از این تعداد بعد از صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی، پایداری 71 درصد اشتغال ثبت شده با کد ملی منحصر به‌فرد محقق شده است.
به عبارتی حدود 994 هزار شغل سال گذشته محقق شده که از این تعداد، 760 هزار شاغل نیز بیمه اجباری شده‌اند.
به گفته کریمی بیرانوند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سامانه ملی رصد اشتغال به قوی‌ترین سیستم نظارتی مجهز شده است و برای اینکه هر شغلی به تثبیت برسد، نظارت سختگیرانه‌ای را مد نظر قرار داده است. بدین ترتیب ابتدا الگوی زیست بوم ملی اشتغال را به‌عنوان چشم‌انداز اشتغال وزارت کار متناسب با جغرافیا، استعدادها و ظرفیت‌های هر منطقه تدوین کرد. سپس در راستای شفاف‌سازی اقدامات خود برای ایجاد اشتغال، سامانه ملی رصد اشتغال را برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی کرد. برای بررسی ابعاد نحوه اشتغالزایی در دولت سیزدهم و اینکه چگونه وعده یک میلیون شغل در سال از سوی این دولت عملیاتی شد، روزنامه ایران با معاون اشتغال وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی گفت‌و‌گو کرده است که در پی می‌آید.

   روند اشتغالزایی در دولت سیزدهم چه مراحلی داشته و اینکه چه تفاوتی با اقدامات دولت‌های گذشته در این زمینه داشته است؟
گام اصلی برای اجرای زیست بوم ملی اشتغال، هماهنگ کردن دستگاه‌ها و نهادها بود که در این راستا 71 دستگاه و نهاد حاکمیتی و مردمی همکاری و الگوهای ما را در عرصه اشتغال در نقاط مختلف پیاده کردند. در همین راستا، بیش از71 دستگاه فعال شناسایی شده‌اند که این الگو را عملیاتی کنند و در گام‌ها و فازهای بعد، مبنای کار اطلس ملی اشتغال این است که به‌صورت بهینه در هر منطقه‌ای چه الگوی اشتغالی عملیاتی شود و روی کدام یک از خدمات زیست بوم متمرکز شویم.
در نهایت 237 الگوی اشتغالزا در 71 دستگاه شناسایی و در قالب اطلس ملی اشتغال کشور جانمایی شد.

   داده‌های این سامانه از رصد اشتغال در سال گذشته چه بود؟
سال گذشته حدود یک میلیون و 400هزار خدمات اشتغال ارائه شده به مردم ثبت شد. 18 هزار کاربر دستگاه اجرایی و حدود 140 مرکز با 700 ناظر با ثبت مکان دقیق (موقعیت طرح)، تصویر طرح و مشخصات مجری (فرد شاغل) اشتغال ایجادی و ثبت ‌شده در سامانه ملی رصد اشتغال کشور را به‌صورت میدانی نظارت کردند که آمار این بخش از نظارت، حکایت از حدود 71 درصد صحت آمار ثبت شده دارد. یعنی اینکه 994 هزار کد ملی منحصر به‌فرد که یک شغل را به ثبت رسانده بودند، شغلشان تثبیت شده است. حالا اگر آمار اشتغال مستقیم دولت را در قالب رسمی، پیمانی و قراردادی در نظر بگیریم این تعداد اشتغال فراتر از یک میلیون شغل خواهد شد.

   سال گذشته بیمه‌شدگان اجباری اشتغال چه تعداد بودند؟
تعداد کل بیمه‌شدگان اجباری از ۱۰ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۷۵۹ نفر در سال 1400، با افزایش 760 هزار نفری به 11 میلیون و 260 هزار و 759 نفر رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی