وزارت دادگستری امریکا مصونیت قضایی مطلق رئیس جمهور سابق را ردکرد

ترامپ در تیررس تعقیب قضایی

لاله مهرزاد
خبرنگار

وزارت دادگستری امریکا روز پنجشنبه با رد مصونیت قضایی مطلق دونالد ترامپ اعلام کرد، آن دسته از افسرانی که در جریان یورش 6 ژانویه 2021 و حمله هواداران رئیس‌جمهور سابق به ساختمان کنگره زخمی شدند، می‌توانند از وی شکایت کنند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت دادگستری امریکا در بررسی پرونده دادگاه استیناف واشنگتن اعلام کرد، دونالد ترامپ نباید مصونیت کامل قضایی داشته باشد و از امتیاز مصونیت قضایی به عنوان سپری برای شکایات علیه خود استفاده کند. این وزارتخانه به این دادگاه دستور داد، باید به کسانی که قصد دارند از رئیس‌جمهور سابق به دلیل تهییج هواداران خود و حمله به کنگره شکایت کنند، اجازه دهد تا تشکیل پرونده دهند.
این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود تصریح کرده است، هرچند رئیس‌جمهور از مصونیت قضایی برخوردار است، اما این مصونیت مطلق نیست و زمانی که شخص رئیس‌جمهور اقدام به تحریک به خشونت کند، باید مورد محاکمه و مجازات قرار گیرد. زیرا هرچند رئیس‌جمهور می‌تواند با توجه به قدرتی که دارد، با شهروندان وارد صحبت شود و توصیه‌هایی برای آنها داشته باشد، اما این مربوط به اقناع مردم در جهت مسائل مختلف است و نه تحریک آنها برای انجام خشونتی که مقاصد رئیس‌جمهور را برآورده می‌کند. دادگستری امریکا تأکید کرده است، دادگاه تجدیدنظر نیز باید ادعای ترامپ در مورد مصونیت قضایی را رد کند.
این پرونده با تحقیقات جنایی جداگانه‌ای که توسط بازپرس ویژه دادگستری انجام می‌شود، ارتباطی ندارد. در پرونده جداگانه‌ای که بازپرس جنایی در دست دارد، به این مسأله پرداخته شده که آیا باید ترامپ را متهم کرد که در تکاپو بوده است تا با حمله به کنگره، مانع پیروزی بایدن شود یا خیر. اما این پرونده جدید به حقوق کسانی که در این یورش آسیب دیده بودند، یعنی افسران و پلیس‌هایی که در محل حاضر بودند، اختصاص دارد.
 در دو سال گذشته وکلای ترامپ همواره مدعی شده بودند، رئیس‌جمهور سابق در راستای وظایف خود عمل کرده و هیچ قصدی برای خشونت نداشته است. آنها همچنین تأکید کرده بودند، اقدام خشونت‌آمیزی که هواداران ترامپ انجام داده بودند، نمی‌تواند مصونیت قضایی ترامپ را از وی سلب کند.
با این حال یکی از سخنگوهای دونالد ترامپ روز پنجشنبه بعد از اینکه دادگستری امریکا مصونیت قضایی ترامپ را مطلق ندانست، تلاش کرد چهره‌ای ملایم از رئیس‌جمهور سابق ارائه کند. او گفت: «ترامپ بارها خواستار صلح، میهن‌پرستی و احترام به زنان و مردان امریکایی بر مبنای قانون شده است.» او مدعی شد: «بنابراین دادگاه باید با درنظر گرفتن این موارد به نفع دونالد ترامپ رأی داده و این شکایت‌های بیهوده را رد کند.»
این پرونده، تنها یکی از چندین پرونده‌ای است که دونالد ترامپ آنها را سد راه خود برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 می‌بیند. دادستان ایالت جورجیا در حال بررسی پرونده‌ای است که در آن به این مسأله پرداخته می‌شود که آیا ترامپ برای باطل کردن پیروزی جو بایدن در این ایالت به اقدامات غیرقانونی متوسل شده است یا خیر. علاوه بر این، او در دادگاه فلوریدا نیز به خاطر اسنادی که در عمارت مارآلاگو کشف شد، دارای پرونده است. پرونده‌های مالیاتی او نیز در دادگاه نیویورک در جریان است.

جستجو
آرشیو تاریخی