«ایران» استاندارد‌های دوگانه رسانه‌های امریکایی در مورد فروش تسلیحات را بررسی می کند

سلاح خوب سلاح بد

رسانه‌های امریکایی درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین ابراز نگرانی کرده‌اند، اما به طور معمول صادرات تسلیحات ایالات متحده را به عنوان نیرویی خوش‌خیم، اگر نه خیرخواهانه، به تصویر می‌کشند. گویی که سلاح امریکایی برای جهان بسیار مفید است و سلاح سایر کشور‌ها باعث نابودی انسان‌ها می‌شود.

عماد هلالات
روزنامه نگار

رسانه‌های امریکایی درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین ابراز نگرانی کرده‌اند، اما به طور معمول صادرات تسلیحات ایالات متحده را به عنوان نیرویی خوش‌خیم، اگر نه خیرخواهانه، به تصویر می‌کشند. گویی که سلاح امریکایی برای جهان بسیار مفید است و سلاح سایر کشور‌ها باعث نابودی انسان‌ها می‌شود. برای مثال، پل ایدون در وبگاه فوربس، ایران را به عنوان همدست و عامل تهاجم عمدی روسیه محکوم می‌کند. همچنین الی گرانمایه و سینزیا بیانکو در فارین پالیسی می‌نویسند که امریکا و اروپا باید روی روش‌هایی که می‌توانند با سلاح‌های ایرانی استفاده شده در اوکراین مقابله کنند و همچنین هزینه‌های ملموس را برای مردم خود افزایش دهند تمرکز کنند.
در نشریه فارین پالسی، جان هاردی و بهنام طالب‌لو می‌نویسند که پهپاد شاهد-136 ایران به «کمپین ترور» روسیه در اوکراین کمک کرده است و چنین صادرات تسلیحاتی بخشی از «حمله ایران علیه غرب» است. ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه یکی از دلایلی است که سرمقاله واشنگتن‌پست با ادعای اینکه ایران در سطح بین‌المللی «مشکلاتی ایجاد می‌کند» و با «کمک به روسیه برای نابودی اوکراین» باید تحریم شود، به فضا‌سازی رسانه‌ای علیه ایران پرداخته است. نه تنها موارد کمی وجود دارد که رسانه‌های ایالات متحده از زبانی مشابه برای توصیف اثرات سلاح‌های ساخت امریکا استفاده می‌کنند، بلکه با نگاهی به پوشش خبری یک سال اخیر بحران اوکراین، ستایش کامل از تسلیحاتی ایالات متحده را خواهید دید.

«رهبری واقعی»
در «سی‌ان‌ان»، پیتر برگن تأکید می‌کند که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، با انجام اقداماتی مانند مجوز دادن به «کمک نظامی به اوکراین، از جمله موشک‌های بسیار دقیق هیمارس و بزودی تانک‌های آبراماز رهبری واقعی را در جنگ اوکراین نشان داده‌اند. با این حال، همان‌طور که جفری ساکس اشاره می‌کند، دولت بایدن در ماه مارس، زمانی که اوکراینی‌ها به پایان جنگ از طریق مذاکره فکر می‌کردند آب سردی را روی مذاکرات ریخت و مانع تحقق صلح در اوکراین شدند.
 در همین راستا، برت استفنز از نیویورک‌تایمز تأکید می‌کند: «زمان آن فرا رسیده است که اوکراین را با سلاح‌هایی که برای پیروزی سریع نیاز دارد ( از جمله اف-16) مسلح کنیم. برخی اعتقاد دارند که حداقل، ایالات متحده باید درها را برای تعامل اصولی با مسکو باز نگه دارد که از افزایش خطرناک خطر جنگ هسته‌ای بکاهد. یکی از عناصر کاهش ریسک می‌تواند شامل تماس‌های مستمر و سطح بالای ارتش امریکا با روسیه باشد تا احتمال اشتباه محاسباتی کاهش یابد. دولت ایالات متحده، متحدانش در ناتو و اوکراین کانال‌های زیادی برای گفت‌و‌گو دارند. همه آنها باید راهی برای مذاکرات جدی صلح بیابند. وال‌ استریت ژورنال نوشته مایکل ماکوفسکی و بلز میستال می‌گویند که یک انبار تسلیحات ایالات‌متحده در اسرائیل در ماه‌های اخیر به عقبه جنگ تبدیل شده است، زیرا دولت بایدن گلوله‌های توپخانه خود را به اوکراین منتقل کرده است.
انبار مورد نظر، انبار ذخیره مهمات جنگی اسرائیل است تا در صورت وقوع جنگ در منطقه، اسرائیل و امریکا به راحتی به سلاح دسترسی داشته باشند. ماکوفسکی و میستال در پایان مقاله می‌نویسند: «ذخایر تسلیحات ایالات‌متحده در اسرائیل باید برای دادن هر چیزی که اوکراین نیاز دارد استفاده شود.
سلاح‌های امریکایی در منطقه استبداد وحشیانه طرفدار امریکا را تقویت می‌کنند و برای تهاجمات و اشغال‌های امریکا استفاده می‌شوند که مرگ و ویرانی را در مقیاس‌هایی که به سختی قابل درک است همانند آنچه در عراق به وقوع پیوست را به وجود می‌آورد. اسرائیل نیز به نوبه خود از تسلیحات امریکایی برای حمله به مردم منطقه استفاده می‌کند که اغلب هزینه سنگینی دارد. اسرائیل در طول درگیری سال 2006 با لبنان و بار دیگر در سال 2014 با غزه از این انبار تسلیحاتی استفاده کرده است. ایالات‌متحده نیز از این موضوع سود برده است زیرا به یک متحد مهم در دفاع از گروه‌های نیابتی ایران در منطقه وجود دارد.
شورای حقوق‌بشر سازمان‌ملل دیدگاه متفاوتی در مورد نحوه استفاده اسرائیل از زرادخانه عمدتاً تأمین‌شده توسط ایالات‌متحده در حمله به لبنان در سال 2006 ارائه می‌کند. این سازمان اعلام می‌کند که انبار تسلیحاتی امریکا در اسرائیل علیه اهداف غیرنظامی و زیرساخت‌های لبنان به کار گرفته شده و انسان‌های بی‌گناه زیادی را کشته است. اسرائیل بیش از 1100 لبنانی را کشت که اکثریت قریب به اتفاق آنها غیرنظامی بودند و کودکان لبنانی تقریباً یک‌سوم کشته‌ها و مجروحان را تشکیل می‌دهند، این را با پهپاد‌های ایرانی در اوکراین مقایسه می‌کنند در حالی که هیچ گزارشی مبنی بر کشتن غیرنظامیان توسط پهپاد‌های ایرانی وجود ندارد. طبق گزارش سازمان عفو بین‌الملل، اسرائیل در طول جنگ سال 2014 علیه اهداف غیرنظامی غزه عملیات انجام داده که منبع سلاح ایالات متحده امریکا بوده است. طبق گزارش‌های اعلام شده پس از جنگ سال 2014، 1400 فلسطینی که کودک و زن و غیرنظامی بودند توسط اسرائیل در غزه کشته شده‌اند.
 
کشتار غیرنظامیان
از آنجایی که بحث در مورد صادرات تسلیحات امریکایی که شاهدی بر رهبری واقعی نظامی این کشور است و اینکه چگونه تسلیحات ایالات‌متحده به عنوان ذخایر دموکراسی عمل می‌کند، می‌توان تصور کرد که سلاح‌های امریکایی اصلاً مردم را نمی‌کشند و معلول نمی‌کنند، گویی که سلاح‌های امریکایی به صورت گل بر بدن انسان‌ها نقش می‌بندد. عربستان‌سعودی و متحدانش در سال 2016 مراسم تشییع‌جنازه را در یمن بمباران کردند و دست‌کم 100 نفر را کشتند و بیش از 500 نفر را زخمی کردند. ائتلاف سعودی این عملیات را با دو بمب هدایت لیزری انجام داده است. کمپانی‌های ساخت سلاح در امریکا در سال 2016، منبع تأمین سلاح برای کشتار مردم یمن بوده‌اند.
به همین ترتیب، در تجاوز مه 2021 اسرائیل به غزه، ارتش اسرائیل 42 فلسطینی را که 10 نفر از آنها کودک بودند، در خیابان الوحده نوار غزه کشته است. دیده‌بان حقوق‌بشر نتیجه‌گیری کرد که حملات خیابان الوحده شامل استفاده از بمب‌های هوایی سری GBU-31 به وزن 1000 کیلوگرم بود که با کیت هدایت مهمات حمله مستقیم مشترک (JDAM) نصب شده بودند. این کیت توسط بوئینگ تولید و توسط ایالات‌متحده به اسرائیل صادر می‌شود. وقتی موضوع صادرات سلاح باشد از نظر رسانه‌های امریکایی، ایالات‌متحده با ارسال سلاح در حال دفاع از دموکراسی است؛دموکراسی در فلسطین، یمن و عراق و در حال حاضر در اوکراین است و رسانه‌های امریکایی به عنوان روابط عمومی برای بوئینگ یا ریتون هستند. اما اگر روسیه، ایران یا چین سلاح بفروشند این سلاح‌ها به عنوان سلاح‌های مرگبار که انسان‌های غیرنظامی را می‌کشد در رسانه‌های امریکایی بازنمایی می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی