معاملات گواهی سپرده طلا طی روزهای آتی در بورس کالا آغاز خواهد شد

شمش طلا اوراق شد

ایجاد ابزارهای نوین مالی در جهت کاهش التهاب در بازارهای غیررسمی و همچنین ایجاد یک بازار رسمی و شفاف که در آن قیمت‌ها به صورت کارا و براساس عرضه و تقاضای واقعی مشخص شود، همواره یکی از مطالبات کارشناسان بازار و فعالین اقتصادی بوده است.


ایجاد ابزارهای نوین مالی در جهت کاهش التهاب در بازارهای غیررسمی و همچنین ایجاد یک بازار رسمی و شفاف که در آن قیمت‌ها به صورت کارا و براساس عرضه و تقاضای واقعی مشخص شود، همواره یکی از مطالبات کارشناسان بازار و فعالین اقتصادی بوده است.
از نظر کارشناسان، توسعه ابزارهای مناسب به منظور پوشش ریسک سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین انتقال معاملات به یک بستر شفاف می‌تواند تا حدود زیادی از قدرت قیمت‌سازانی که به انگیزه سوداگری سعی در دستکاری قیمت‌ها می‌کنند بکاهد و رفتار هیجانی را در بازار از بین ببرد.
در این خصوص بورس کالای ایران اقدام به راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا کرده است که معاملات در این بازار نیز طی روزهای آتی آغاز خواهد شد. در این معاملات افراد می‌توانند با سرمایه‌های خرد خود و حتی به اندازه حجم 0.1 گرم طلا اقدام به معامله کنند و از مزایای این بازار در جهت کنترل ریسک سرمایه‌گذاری‌های خود بهره ببرند.
جواد فلاح مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران در رابطه با شروع معاملات در این بازار گفته است: بازار گواهی سپرده کالایی به واسطه اوراق بهادار‌سازی کالاها بسیاری از محدودیت‌های مبادلات فیزیکی کالاها را از میان برداشته است و لذا راه‌اندازی این اوراق برای طلا نیز می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.
وی درخصوص جزئیات دارایی‌های پایه این معاملات و نحوه معاملات افزود: در راه‌اندازی این معاملات، دارایی پایه، شمش طلای حدوداً یک کیلوگرمی با حداقل عیار ۹۹۵ قسمت در هزار، تولید شرکت زرشوران است.
به‌عبارت دیگر عیار شمش‌های طلای سپرده شده در خزانه قطعاً برابر یا بیشتر از ۹۹۵ خواهد بود. هر گواهی سپرده کالایی معادل ۰.۱ گرم یا ۱۰۰ میلی‌گرم یا ۱۰۰ سوت از شمش طلای ذکر شده است، یعنی سرمایه‌گذاران قادرند در این بازار طلا را در قالب اوراق با پشتوانه ۱۰۰ سوت طلا مورد معامله قرار دهند. همچنین اگر فردی قصد دریافت فیزیکی شمش طلا را داشته باشد باید حداقل ۱۱ هزار گواهی سپرده شمش طلا خریداری کند. در صورت دارا بودن کمتر از این میزان، مشتری می‌بایست در نماد معاملاتی شمش طلا، نسبت به خرید حداقل تا آستانه مجاز برای تحویل اقدام کند. وی افزود: معاملات گواهی سپرده شمش طلا در سامانه معاملات ابزارهای نوین مالی بورس کالا انجام خواهد شد، به این منظور مشتریان باید اقدام به اخذ کد معاملاتی بازار مالی از بورس کالا کنند. فلاح خاطرنشان کرد: تفاوتی که معاملات شمش طلا با سایر اوراق گواهی سپرده کالایی بورس کالا دارد این است که سازکار پرداخت و دریافت وجه معاملات در اینجا، بر مبنای سازکار دفتر دارایی است؛ دفتر دارایی به معنی یک حساب در سامانه‌های معاملات و تسویه است.

شروع معاملات گواهی سپرده طلا التهاب را از بازار برمی‌دارد
روح‌الله فرهادی، کارشناس ارشد معاملات کالایی با اشاره به این موضوع که در ابتدای دهه 90 معاملات آتی طلا بعد از التهاب بازارهای غیررسمی از معاملات بورس کالا کنار گذاشته شد، به خبرنگار روزنامه ایران گفت: پس از حذف معاملات آتی، بورس کالا معاملات گواهی سپرده شمش طلا را پیشنهاد کرد که این موضوع می‌تواند در ادامه بر معاملات بازار نقد نیز تأثیر‌گذار شود.
وی ادامه داد: هدف از ایجاد بازار گواهی شمش طلا، جذب نقدینگی و سرمایه‌های بزرگ و کوچک است و شروع معاملات اوراق این کالا در بستر شفاف بورس کالا می‌تواند عاملی شود که حباب قیمتی طلا تخلیه شود. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با وجود اینکه نرخ دلار به سرعت کاهش یافته و در محدوده 50 هزار تومان قرار گرفته است اما در بازارهای سنتی همچنان این کالا با نرخ‌های بالاتر از 60 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود و این موضوع نشان‌دهنده حباب بسیار زیاد در قیمت طلا است که انتظار می‌رود با شروع معاملات گواهی سپرده شمش طلا این حباب تخلیه شود.
فرهادی افزود: ضمناً با شروع معاملات گواهی سپرده شمش طلا می‌توانیم قرارداد آتی این کالا را ایجاد کنیم و از طریق این فرایند سرمایه بیشتری را از بازارهای غیررسمی بیرون بکشیم و در کنار آن از طریق تنوع‌بخشی دارایی‌ها، امکان پوشش بهتر و بیشتر ریسک را برای سرمایه‌گذاران به‌وجود آوریم.
این کارشناس بورس‌های کالایی تأکید کرد: از این‌رو می‌توان گفت مهم‌تر از بازار گواهی سپرده، بازار آتی خواهد بود که در این خصوص نیاز به همکاری از سمت نهادهای بالادستی داریم.
براساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تأیید بورس صادر می‌شود.
لازم به ذکر است در فرایند اجرایی سیاست قیمت تضمینی، پس از تودیع محصول از سوی مالک کالا به یکی از انبارهای پذیرش شده از سوی بورس کالای ایران، گواهی سپرده کالایی (قبض انبار) از سوی انباردار، صادر شده و در‌اختیار مالک کالا قرار می‌گیرد. پس از صدور گواهی سپرده کالایی، مالک کالا می‌تواند با مراجعه به یکی از کارگزاران دارای مجوز معاملات در بورس کالای ایران و ارائه گواهی سپرده کالایی، درخواست فروش محصول خود را ارائه دهد. همچنین امکان تأمین مالی و اخذ تسهیلات از نظام بانکی به پشتوانه گواهی کالایی صادرشده وجود دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی