دیروز پربرف‌ترین روز پایتخت بود و بسیاری از استان های غربی و شمالی روز پربارشی را تجربه کردند

حال خوب زمین و آسمان

از روز گذشته شهرها و جاده‌های کشور از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب درگیر وزش باد شدید، گرد و غبار، بارش برف و باران بودند. جاده چالوس به علت ریزش بهمن روز گذشته مسدود و رفت و آمد در بسیاری از جاده‌های کشور با مشکل رو‌به‌رو شد. روز گذشته حداقل هفت فقره ریزش بهمن در محور کرج - چالوس رخ داده و این در حالی است که  در برف قبلی، در کمتر از نصف روز، بیش از ۳۰ بهمن در این مسیر کوهستانی ریزش کرد و این شرایط کار را برای نیروها  سخت می‌کند. محور کندوان و آزاد راه تهران شمال در محدوده استان البرز به علت بارش برف سنگین و احتمال خطر ریزش سقوط بهمن در این مسیرها تا اطلاع بعدی مسدود شد. در اکثر استان‌های غربی و شمالی کشور هشدار سطح نارنجی داده شده است.
به گفته صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی دوشنبه ۲۴ بهمن در بخش‌هایی از شمال شرق، شرق و دامنه و ارتفاعات زاگرس مرکزی، شمال استان‌های بوشهر و فارس بارش ادامه می‌یابد و در برخی نقاط دامنه‌های جنوبی البرز و سواحل دریای خزر بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. شدت بارش طی روز دوشنبه در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان و شمال فارس خواهد بود.
  سه‌شنبه ۲۵ بهمن سامانه بارشی در غرب، مرکز، جنوب غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی فعالیت خواهد داشت و در شمال شرق بارش پراکنده رخ خواهد داد.
  چهارشنبه ۲۶ بهمن ضمن تشدید بارش در دامنه‌های زاگرس و شمال شرق در دامنه‌های البرز، غرب و شمال غرب کشور نیز بارش پراکنده برف و باران رخ می‌دهد.
  پنجشنبه ۲۷ بهمن بارش پراکنده در نوار شمالی کشور و بخش‌هایی از فارس و بوشهر ادامه خواهد داشت.
  آسمان تهران۲۴ بهمن قسمتی ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲- و حداکثر دمای ۶ درجه سانتیگراد و روز  ۲۵ بهمن قسمتی ابری و گاهی وزش باد به تدریج افزایش ابر و در اواخر وقت بارش پراکنده با حداقل دمای ۱- و حداکثر دمای ۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

چتر برف برسر پایتخت
همان‌طور که پیش‌بینی شده بود روز گذشته آسمان پایتخت یکسره برفی بود؛ باریدن برف از صبح روز گذشته بی‌وقفه آغاز شد و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا آخر هفته هوا ابری خواهد بود و بارش برف با شدت‌های متفاوت جریان خواهد داشت. هر چند به‌رغم این پیش‌بینی‌ها باز هم برخی تصمیم‌ها از جمله تعطیلی مدارس در برخی مناطق تهران با تأخیر اعلام شد و هنوز (تا لحظه تنظیم این گزارش) مشخص نیست آیا مدارس برای امروز نیز تعطیل اعلام می‌شود یا نه. این در حالی است که گرچه بارش برف ابتدای صبح در 5 منطقه اول بیشتر به چشم می‌خورد اما با گذشت زمان تمام تهران را بارش سنگین برف فرا گرفت. با اینکه وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد که قرار است با سختگیری بیشتری نسبت به تعطیلی مدارس و آموزش مجازی تصمیم‌گیری شود اما حالا باید دید چقدر مدیریت شهری می‌تواند این برف را در سطح معابر مدیریت کند تا یخ زدگی مانع بازگشایی مدارس نشود. روز گذشته رفت و آمد در معابر پایتخت بدون مشکل اما پر ترافیک بود. به‌ویژه شهرداری‌های مناطق شمالی تهران، درگیر عملیات برف روبی بودند و معاون خدمات شهری شهرداری تهران روز گذشته اعلام کرد: ۱۱ هزار نیرو با استفاده از ماشین آلات سبک و سنگین مشغول شن و نمک پاشی در معابر هستند.
معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران نیز از برخورد با مقصران برف‌روبی پس از اتمام بارش‌ها خبر داد و گفت: پشتیبانی برف‌روبی بر عهده شهرداران مناطق است و قراردادهای اصلی برف روبی از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران منعقد می‌شود. شهرداری‌های مناطق ۲۲ گانه وظیفه دارند از ظرفیت‌های خود و دیگر سازمان‌ها و شرکت‌ها برای مدیریت شرایط استفاده کنند.
عدم مدیریت صحیح شهری برای برف روبی روز پنجشنبه گذشته که دوباره بحثش در جلسه یکشنبه شورای شهر تهران هم باز شد. رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه پیشنهاد کرد که معاون خدمات شهری شهرداری تهران که در شورا حضور داشت، جلسه را ترک و در سطح شهر برای کمک به شهروندان و مدیریت وضعیت برف حضور یابد.
سید جعفر تشکری هاشمی گفت: هیچ‌راه حلی بهتر از حضور میدانی مدیران نیست و باید در سطح شهر آنان حضور داشته باشند. باید از شخص شهردار تهران و معاونان و مدیران نواحی و مناطق همگی در سطح شهر حضور پیدا کنند و در میدان، مشکلات را حل کنند. سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به برف‌روبی چند روز اخیر توسط شهرداری تهران گفت: به عملکرد شهرداران مناطق و مدیران شهرداری تهران باید اعتماد کنیم، البته این به معنی نقد نکردن نیست اما باید نقدها منصفانه باشد. باید با استفاده از فناوری نوین به دنبال رفع مشکلات در روزهای برفی باشیم. اما علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز روز گذشته گفت: باید بدانیم که شهر در روزهای پایانی سال به سر می‌برد و نیز به گفته پلیس راهور، شهر تهران ظرفیت یک میلیون و 900 هزار خودرو را دارد، این در حالی‌است که در حال حاضر بیش از چهار برابر این ظرفیت، خودرو در شهر در حال تردد است. در نتیجه ما به صورت طبیعی ترافیک معمول هر روزه را داریم.
روز گذشته بسیاری از شهروندان با توجه به تجربه بارش‌های قبلی همین امسال در تهران ترجیح دادند با اتوبوس و مترو به محل کار رفت و آمد کنند. یکی دیگر از دلایل این انتخاب هم این بود که در روزهای برفی انتظار برای رسیدن تاکسی‌ها بیش از اندازه است و بسیاری از تاکسی‌ها ترجیح می‌دهند با هزینه‌های چند برابری مسافر را جا به جا کنند. برای همین حتی در ایستگاه‌های تاکسی شاهد این هستیم که در این روزها ایستگاه‌ها خالی است اما چند متر آن‌طرف‌تر با قیمتی دو تا سه برابری تاکسی‌ها به انتظار مسافر هستند.
برخی رانندگان هم در روزهای برفی چون احتمال تصادف بالا می‌رود قید کار را می‌زنند. می‌شود گفت قیمت تاکسی‌های اینترنتی هم آنقدر صعودی می‌شود که رفت و آمد با آن اصلاً صرف نمی‌کند. ناوگان اتوبوسرانی وضعیت بهتری دارد. اتوبوس‌ها به طور متوسط هر دقیقه پیدایشان می‌شوند و عموماً از مسیرهای ویژه تردد می‌کنند.
از آن سو مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه اعلام کرد صبح روز یکشنبه تمام شبکه متروی تهران بخصوص ایستگاه‌های تئاتر شهر و دروازه‌ دولت با افزایش مسافر روبه‌رو بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی