پارلمان اروپا در قطعنامه غیرالزام‌آور و ضدایرانی از شورای اروپا خواست سپاه را در لیست موسوم به گروه‌های تروریستی قرار دهد

شکست در آشوب‌، انتقام از سپاه

رئیس‌جمهور: اقدام پارلمان اروپا پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی انجام شد تا به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند

گروه سیاسی/ روز پنجشنبه پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای غیرالزام آور و نمایشی از شورای اروپا خواست سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه قرار بگیرد. این اقدام پس از چهار روز اظهارات مداخله جویانه در حالی صورت گرفت که در گزارشی ادعایی در خصوص اغتشاشات اخیر و همچنین جنگ اوکراین مطالبه قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا مطرح شده بود.
به گزارش ایرنا، در این قطعنامه از شورای اروپا و کشورهای عضو خواسته شده سپاه پاسداران و نیروهای تابع آن شامل بسیج و نیروی قدس در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرند و هر گونه فعالیت اقتصادی و مالی که با آنها ارتباط دارد، ممنوع شود. همچنین از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواسته شده در همکاری با شرکای همفکر، هر کشوری که سپاه پاسداران در آن استقرار نظامی، اقتصادی یا اطلاعاتی دارد را به قطع و غیرقانونی اعلام کردن روابط ترغیب کند.
این اقدام توصیه‌ای شورای اروپا در حالی انجام شده است که نقش فعال گروهک تروریستی منافقین در این خصوص غیرقابل انکار است.انتشار تصویری از حضور شبنم مددزاده از اعضای این گروهک در پارلمان اروپا در زمان بررسی این طرح ضدایرانی به خوبی گویای همین نکته است.
تردید جدی شورای وزیران اروپا
با آنکه گروه‌های ضدانقلاب تلاش داشتند تا با گمانه‌زنی مدعی نهایی شدن این مسأله در جلسه آتی شورای وزیران اروپا شوند، خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از دو منبع اروپایی نوشت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جلسه روز دوشنبه شورای وزیران خارجه اروپا تحریم نخواهد شد. این خبرگزاری انگلیسی به نقل از منابع خود نوشت که اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه وزرای خارجه ۳۷ نفر را به فهرست تحریم‌های خود علیه ایران اضافه خواهد کرد، اما به رغم قطعنامه پارلمان اروپا که از شورای اروپا می‌خواهد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی کند، شورای اروپا سپاه پاسداران را تحریم نخواهد کرد. این منبع اروپایی با بیان اینکه سپاه به عنوان یک سازمان تحریم نخواهد شد، گفت: «اگر قرار است این کار انجام شود، باید مبنای حقوقی صحیحی داشته باشد و این چیزی است که در حال بحث است. اما برای دوشنبه آماده نخواهد شد.»
وی افزود: «ما روز دوشنبه چهارمین بسته تحریمی علیه ایران را تصویب خواهیم کرد و معتقدیم که از هم‌اکنون باید کار روی پنجمین بسته برای افزودن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی را آغاز کنیم.»
رأی منفی پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات
نکته جالب آنکه به رغم ادعاهای مطرح شده، پارلمان اروپا در نشست روز پنجشنبه با رأی منفی به لایحه تعلیق مذاکرات با ایران نشان داد برای غربی‌ها احیای توافق هسته‌ای غیرقابل چشم پوشی است. کشورهای غربی که تا پیش از این و در اوج مذاکرات ماه‌های گذشته هر بار از ضرب الاجل‌های غیرواقعی علیه ایران و احتمال پایان مذاکرات سخن گفته تا ایران را وادار به عقب‌نشینی از خواسته‌های قانونی خود در مسیر رفع تحریم کنند بار دیگر نشان دادند که توان پایان دادن بدون نتیجه به مذاکرات را ندارند.
واکنش‌ اولیه ایران به ماجراجویی اروپا
با وجود این مجلس و ارتش نسبت به طرح اتهام علیه سپاه پاسداران واکنش نشان دادند. ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای با بیان آنکه «مبارزه با گروه‌های تروریستی داخلی و خارجی از منافقین تا داعش در کارنامه سپاه می‌درخشد»، تأکید کرد: «ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت قاطع اقدام غیرقانونی پارلمان اروپا اعلام می‌کند که منسجم‌تر از قبل دست در دست سپاه از امنیت و آرامش مردم ایران، نظام جمهوری اسلامی و ثبات منطقه حراست می‌کند».
 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز طی سخنانی دراین‌باره گفت: در صورت قرار گرفتن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی قطعاً مقابله به‌مثل کرده و به شیوه کاملاً متفاوت در منطقه با اروپایی‌ها برخورد می‌کنیم. همچنین یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از به جریان افتادن طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی توسط امریکا در مجلس خبر داد. بر اساس این طرح که احمد نادری آن را یادآوری کرد، یک ماده به عنوان ماده الحاقی به «قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده امریکا» مصوب ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ افزوده می‌شود. بر اساس این ماده: «کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که مبادرت به اعلام نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی نمایند، کلیه نیروهای نظامی وابسته به کشورهای عضو اتحادیه و سازمان‌ها و نهادهای تحت اختیار این نیروها مشمول این قانون خواهند بود.»
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در توئیتی با اشاره به هویت تروریستی رژیم صهیونیستی و پشتیبانان آن یعنی امریکا و انگلیس نوشت: «علت خشم «کلوپ جهانی تروریست‌ها» از سپاه روشن است؛ «سپاه بزرگترین نهاد ضدتروریسم جهان» است.»
در ادامه گفت‌وگوی «ایران» با کارشناسان مسائل بین الملل در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.


پاسخ بر اساس مؤلفه‌های قدرت

سید مصطفی خوش‌چشم
کارشناس  سیاست خارجی
اقدام طرف اروپایی در چهارچوب جنگ ترکیبی امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و اقدامی سیاسی - امنیتی محسوب می‌شود که پیامد اقتصادی نخواهد داشت و قطعاً نیاز به پاسخ هم وزن و مشابه دارد. به این معنا که ایران هم نام طرف مقابل را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده و مجموعه‌ای از سایر اقدامات را با استفاده از مؤلفه‌های قدرت خود در پیش گیرد. ایران مؤلفه‌های بسیاری در حوزه‌های نظامی، موشکی و پهپادی و همچنین در حوزه‌های امنیتی در منطقه دارد که می‌تواند از آن برای اقدام متقابل خود در برابر اروپایی‌ها استفاده کند. البته این امر نه به معنای درگیری و ایجاد جنگ، بلکه به معنی نشان دادن قدرت و اقتدار سیاسی است تا طرف مقابل هم هزینه کار خود را پرداخت کند. چنین پاسخی باید به مراتب در سطحی بالاتر از آنچه که طرف مقابل انجام داده، صورت گیرد.

اروپا در انتظار ناامنی‌های منطقه غرب آسیا

عابد اکبری
کارشناس مسائل اروپا
با توجه به اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد نظامی رسمی حاکمیتی است، ایران این حق را برای خود قائل است که در برابر تصمیم‌گیری پارلمان اروپا اقدام متقابل انجام دهد. به این معنی که نیروهای رسمی نظامی کشورهای اروپایی را که برخی در کشورهای منطقه پایگاه نظامی دارند، گروه تروریستی اعلام کرده و همچون یک گروه تروریستی با آنها برخورد کند. متأسفانه اروپایی‌ها با این اقدام احساسی خود روی موضوع مهمی غفلت کرده‌اند و آن هم نقش پررنگ سپاه در دفع فعالیت‌های تروریستی در منطقه غرب آسیا بوده که سرریز ناامنی آنها به اروپا هم باز می‌گشت. سپاه سنگر مقابله با تروریسم در غرب آسیا بوده و این نیروهای سپاه بودند که توانستند با مقابله با این گروه، یک نوع امنیت را در همسایگی دور اروپا ایجاد کنند. حالا اروپایی‌ها باید منتظر باشند تا ناامنی‌های منطقه، گریبان آنها را هم بگیرد.

اعمال محدودیت برای شناورهای اروپایی در خلیج فارس

سید رضا صدرالحسینی
کارشناس مسائل بین‌الملل
اروپایی‌ها بار دیگر اثبات کردند که یک بازیگر غیرمستقل و وابسته به امریکایی‌ها هستند و هنوز بر همان ژن سابق استعماری خود قرار دارند. آنچه که جمهوری اسلامی می‌تواند در برابر اقدام غیرسازنده اروپایی‌ها انجام دهد این است که مقابله به مثل کند و کلیه کارکنان و نیروهای نظامی و همه آن کسانی را که به شیوه‌ای به اتحادیه اروپا مرتبط هستند مورد تحریم قرار دهد. در هفته پیش رو نمایندگان مجلس با مشورت از مقامات ارشد سیاست خارجی و دفاعی کشور تصمیماتی را خواهند گرفت. این اقدام می‌تواند محدودیت‌های قابل توجهی را برای کارکنان نظامی و غیرنظامی و حتی شناورهای اروپایی در کل منطقه خلیج فارس ایجاد کند و شرایط اقتصادی اروپا هم به آنها اجازه نخواهد داد که با برخوردهای احساسی و تبعیت از شیوه امریکایی‌ها کاری کنند که مردمشان بیش از پیش دچار مشکلات اقتصادی شوند.

فشار بین‌المللی در برابر فشار غرب

ابوالفضل ظهره‌وند
دیپلمات اسبق
نباید اجازه دهیم که دولت‌های غربی انفعال را به کشور ما تحمیل کنند. آنها درصدد هستند که از ایران امتیاز گرفته و در امور داخلی کشور ما مداخله کنند. حقوق بین‌الملل مداخله در امور داخلی هیچ کشوری را نمی‌پذیرد. ما باید پرونده‌ای از اقدامات مشخص تک‌تک دولت‌های اروپایی ضدایرانی تشکیل دهیم و آن را در مراجع قضایی بین‌المللی مطرح کنیم و با دیپلماسی فعالانه مانع سوء استفاده دولت‌های متخاصم شویم. کشورهایی که خود از جدی‌ترین حامیان تروریست در جهان هستند نمی‌توانند در جایگاه مدعی بنشینند. باید نقش سفارتخانه‌های کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان و بنگاه سخن پراکنی بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال را در اغتشاشات و خشونت‌های اخیر کشورمان برملا سازیم. ما باید اعتراض خود را به صورت رسمی اعلام کرده و آن را به شکل حقوقی مطرح کنیم و علاوه بر اینکه سفیر آنها را احضار می‌کنیم به سازمان ملل هم شکایت ببریم.

تدوین طرح دو فوریتی به منظور اقدام متقابل

عباس گلرو
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس
پارلمان اروپا موضوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به تحولات داخلی کشورمان گره زده و این به معنای مداخله در امور داخلی ایران است. اخذ چنین تصمیمی از سوی نمایندگان پارلمان اروپا فضای اقدام متقابل را برای جمهوری اسلامی ایران باز می‌گذارد، بحث مذاکرات هسته‌ای را دچار آسیب می‌کند و آنکه خسارت می‌بیند اروپا است. جمهوری اسلامی اگر خصومت بیشتری از جانب اروپایی‌ها ببیند، هیچ گونه تساهلی نخواهد کرد و نسبت به وضعیت مذاکرات هسته‌ای تدابیر جدیدی خواهد اندیشید. اروپایی‌ها با این اقدام خود باید بپذیرند که سپاه دیگر هیچ الزامی در برابر تعهدات بین‌المللی در منطقه و دریای عمان و هر جایی که نیروهای اروپایی، چه در قالب‌های مختلف دو و سه‌جانبه و چه در قالب ناتو حضور دارند، نخواهد داشت و اروپایی‌ها نباید در انتظار وضعیت با ثباتی باشند. تدوین یک طرح دو فوریتی به منظور اقدام متقابل، تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برابر چنین اقدام نابخردانه‌ای خواهد بود.

هشدار جدی به اروپا درخصوص سرنوشت برجام

ابوالفضل بازرگان
کارشناس مسائل بین‌الملل
قطعنامه پارلمان اروپا الزام‌آور نیست و در نهایت تصمیم اصلی باید در شورای اروپا گرفته شود. اما جمهوری اسلامی ایران در برابر همین قطعنامه هم باید واکنش مناسبی از خود نشان دهد. واکنشی که در حال حاضر مناسب به نظر می‌رسد این است که در دستگاه دیپلماسی ما بیانیه‌ای در محکومیت اقدام اروپا صادر شود. بیانیه‌ای که در آن به اروپایی‌ها هشدار داده شود که عواقب کار خود را در نظر بگیرند. در زمان فعلی، هشدار جدی در مورد عواقب کار اروپایی‌ها، به باقی ماندن ایران در برجام باز می‌گردد. موضوعی که اروپایی‌ها روی آن حساس هستند و دل‌شان نمی‌خواهد به این شکل آن را به پایان برسانند. در حوزه‌های عملی هم بهتر است تا مشخص شدن تصمیم اتحادیه اروپا کاری انجام نشود. قصد آنها سنجش واکنش ایران است و ما هم در این پیام باید به آنان بگوییم هر قدمی که بخواهند بردارند کار را سخت‌تر خواهد کرد.


محرومیت از منابع انرژی خلیج فارس

فؤاد حسینی
کارشناس مسائل بین‌الملل
تصویب قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا قطعاً در راستای منافع اروپایی‌ها نخواهد بود.
اروپایی‌ها در سال‌جاری، خود را درگیر روسیه کرده و در حال حاضر هم از منابع انرژی این کشور محروم هستند.  
آنها اگر بخواهند خود را با ایران هم درگیر سازند، از منابع انرژی خلیج فارس هم محروم خواهند شد. قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی، می‌تواند این حق را برای ایران قائل شود که به مقابله به مثل بپردازد.  
رفت و آمد اروپایی‌ها به منطقه و حضور نیروهای نظامی و اقتصادی آنها آنقدری بالا است که بتوان به مقابله به مثل پرداخته و ضربه محکمی به آنان وارد کرد.  
هر کاری که کشوری علیه کشوری دیگر انجام دهد آن کشور حق دارد که همان کار را انجام دهد و اگر نیروهای نظامی ایران برچسبی بیابند ایران هم حق دارد همین کار را با نیروهای نظامی طرف مقابل انجام دهد. اروپایی‌ها از حالت طبیعی خارج شده و وارد بازی کثیفی شده‌اند.
اتحادیه اروپا به‌جای آنکه در راستای منافع مردم اروپا اقدام کند در راستای منافع بعضی از دولت‌های خارجی کار می‌کند و این نتیجه سیستم وابسته به پول در نظام‌های سرمایه‌داری است. پروژه‌ای که اروپایی‌ها علیه ایران داشته‌اند در 4 ماه گذشته عملاً شکست خورده است، از همین‌رو شروع به برچسب زدن کرده‌اند.
آنها به‌جای اینکه سیاست خود را در برابر ایران اصلاح کنند و از هدف براندازی جمهوری اسلامی دست بردارند سراغ چنین اقدامی رفته‌اند.

 

اروپا در انتظار تجارب امریکا

علی خضریان
رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود مجلس
غربی‌ها طی ۳۰۰ سال گذشته در حال پایه‌گذاری استعمار در منطقه غرب آسیا بودند و این درحالی است که طی دو دهه گذشته امریکا و متحدانش قدرتشان را از دست داده‌اند.  در حالی که با جنگ افروزی مستقیم و نیابتی بنا داشتند طرح خاورمیانه جدید را با تجزیه کشورهای اسلامی از جمله ایران عملیاتی کنند، به دلیل سوء محاسبه‌ای که داشتند با شکست مواجه شدند.  آنها همچنین طی سه ماه گذشته تلاش کردند از طریق اغتشاشات پیچیده که در داخل کشورمان رقم زدند، در حقیقت ریسک بزرگی کردند و با یک محاسبه غلط، تمام شبکه نفوذ را به دست خودشان نابود کردند.  ضمن اینکه اکنون هراسانند که ایران کجا و چگونه، ضربات راهبردی متقابل را وارد خواهد کرد.  وقتی سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی امریکا قرار گرفت، این مقامات ارشد پنتاگون بودند که بارها اعلام کردند از آن پس، حملات و ضربات به نیروهای امریکایی در منطقه بیشتر و شدیدتر شده است و پایگاه‌های امریکا و تأسیسات رژیم‌های وابسته به آنها بارها به شکل بی‌سابقه ظرف چند دهه اخیر، به تیر غیب گرفتار شد. لذا امریکایی‌ها در مذاکرات اخیر بشدت خواهان خروج نیروهای خود از لیست تروریستی بوده و این مسأله برایشان دارای اهمیت است. برای عقلای اروپایی روشن است که هر نوبت اقدام به فشار علیه ایران، موجب شکست بیشتر غرب خواهد شد و ضربات تاکتیکی غرب، موجب پاسخ‌های راهبردی پیچیده‌تر ایران می‌شود. به نفع غربی‌ها است که خشم و عقده خود را نسبت به ایران کنترل کنند و با پذیرش خروج جهان از وضعیت تک قطبی، درد زایش نظام جهانی متکثر را برای خود کاهش دهند. در غیر این‌صورت هر اقدامی علیه ایران، صرفاً درد و خونریزی بیشتر در هنگام زایمان را برای غرب به ارمغان خواهد آورد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی