احتمال برگزاری انتخابات ترکیه زودتر از موعد مقرر

اردوغان کاندیدای بی رقیب انتخابات پیش رو


لاله مهرزاد/ روز گذشته رجب طیب اردوغان در حالی از احتمال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودتر از زمان مقرر قبلی خبر داد که با وجود اپوزیسیونی که جبهه‌ای متحد علیه او تشکیل داده‌اند، همچنان امید زیادی به پیروزی در این انتخابات دارد و در جمع اپوزیسیون، کسی که بتواند با او رقابت کند، دیده نمی‌شود.
به گزارش روزنامه دیلی صباح، رئیس جمهور ترکیه در سخنان دیروز خود تاریخ 14 ماه مه (24 اردیبهشت 1402) را به عنوان زمان احتمالی انتخابات پیش روی این کشور اعلام کرد. این در حالی است که بنا بر تقویم انتخاباتی که تا دیروز اعلام شده بود، این انتخابات باید 18 ژوئن (28 خرداد 1402) برگزار می‌شد. هرچند دلیل این تغییر احتمالی تعطیلات و امتحانات مدارس عنوان شده است. اما اردوغان در سخنانی که در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه بیان کرد، این تاریخ را با اشاره به سالگرد نخستین انتخابات آزاد این کشور که 14 ماه مه‌1950 برگزار شده بود، معنادار دانست و گفت: «مندرس در 14 مه‌1950 تأکید کرد که مردم نظر خود را خواهند گفت و بعد در انتخابات پیروز شد.» واقعه‌ای که او به آن اشاره کرد، به وقایع سال 1950 برمی‌گرد؛ زمانی که عدنان مندرس موفق شد با آرای مردمی به سمت نخست وزیری برسد. او 10 سال بعد در کودتای نظامی اعدام شد. اردوغان در همین ارتباط تأکید کرد: «اکنون نیز مردم ما 73 سال بعد از آن وقایع، همان پاسخ را به اپوزیسیون خواهند داد.»
اپوزیسیونی که اردوغان به آن اشاره کرده، شامل 6 حزب جمهوریخواه خلق، سعادت، حزب خوب، حزب آینده، حزب دموکراسی و پیشرفت و حزب دموکرات متحد می‌شود که عزم خود را جزم کرده‌اند تا اردوغان را بعد از بیش از دو دهه از رأس ترکیه کنار بگذارند. با این حال با توجه به کامیابی اردوغان در تمامی انتخابات 20 سال گذشته و محبوبیتی که او در این سال‌ها در کشورش به دست آورده، خواسته آنها با آنچه که در متن ترکیه وجود دارد، همسان نشان نمی‌دهد.همان طور که خبرگزاری رویترز نوشته است، اردوغان نه تنها در عرصه سیاست داخلی موفق نشان داده که در عرصه سیاست خارجی نیز با وجود همه انتقادهایی که به او می‌شود، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. او با حمایت نظامی از برخی گروه‌های لیبی و همچنین جمهوری آذربایجان، قدرت نظامی‌اش را به فراتر از مرزهای خود کشانده و حتی به رویارویی دیپلماتیک با قدرت‌های کوچک و بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نظیر عربستان، رژیم صهیونیستی و امریکا دست زده و چالش‌ها با یونان و قبرس را مدیریت کرده است. همان طور که در برخی زمان‌ها وارد میانجیگری‌های جدی شده که جدیدترین نمونه آن میانجیگری بین روسیه و اوکراین برای صادرات گندم بود.
تنها چیزی که در حال حاضر اپوزیسیون روی موج آن سوار شده‌اند تا بتوانند آرای مردمی را به سمت خود جلب کنند، تورمی است که گریبان این کشور را گرفته است. با این حال به نوشته رویترز، حزب عدالت و توسعه در حدی قوی هست که بتواند از این تک نکته منفی عبور کند. بویژه که در حال حاضر مخالفان اردوغان هیچ کدام کسی را که بتواند رویاروی او قرار گیرد، در جمع خود نمی‌بینند و نتوانسته‌اند نامزدی واحد را برای به چالش کشیدن اردوغان در انتخابات معرفی کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی