انتقاد ناصر وحدتی،خواننده موسیقی از فشار به خواننده‌ها در فضای مجازی برای عدم برگزاری کنسرت

حمله به معیشت اهالی موسیقی

ندا سیجانی/ آخرین اجرای کنسرت‌های موسیقی در تهران به قبل از شروع ایام ماه محرم به تاریخ 6 مردادماه 1401 برمی‌گردد که با هنرمندی خوانندگانی چون محسن شریفیان با همراهی گروه لیان، محسن یگانه، سهراب پاکزاد و سیروان خسروی در سالن‌های مختلف شهر همچون فرهنگسرای نیاوران، هتل اسپیناس پالاس تهران، سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی و مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. از آن تاریخ به بعد طبق روال هر سال و همیشه به احترام ایام عزاداری به مدت 2 ماه کنسرت‌های موسیقی تعطیل شد و البته فرصتی بود تا در مدت زمان به دست آمده، هنرمندان موسیقی ژانرهای مختلف با آمادگی بیشتر و قطعات تازه‌تر دیداری دوباره با مخاطبان خود تازه کنند. اما امسال آن‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، شکل نگرفت و فضای ملتهب جامعه و ناآرامی‌های اخیر موجب شد کنسرت‌های موسیقی مانند دوران کرونا به تعطیلی ناخواسته تن دهند و حالا بعد از تقریباً 6-5 ماه، گویا قرار است اجراهای موسیقی نفسی تازه کند و از سر گرفته شود. اولین برنامه، اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان بود که به مناسبت روز جهانی داوطلب با حضور داوطلبان جمعیت هلال‌ احمر یکشنبه ۱۳ آذرماه در تالار وحدت برگزار شد. دومین اجرا به کنسرت پرواز همای اختصاص داشت که 12 دی‌ماه و در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی در تالار وحدت روی صحنه رفت. این اجرا در قالب رونمایی آلبوم «روایت موسیقایی سربازنامه» بود که دور از حواشی نماند و آخرین اجرا تا امروز، مربوط به کنسرت امید جهان از خوانندگان موسیقی پاپ بود که با همراهی نوازندگان موسیقی نواحی، شامگاه بیست و ششم دی‌ماه به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر در تالار وحدت اجرای برنامه داشت. اگرچه تمامی این برنامه‌ها بدون بلیت‌فروشی بوده و در قالب اجراهای ارگانی و سازمانی برگزار شده اما می‌تواند نقطه امیدی برای آغاز دوباره کنسرت‌های موسیقی در کشورمان باشد.
سوء‌استفاده شبکه‌های ماهواره‌ای از هنرمندان و ورزشکاران
ناصر وحدتی خواننده، نویسنده و پژوهشگر موسیقی فولک گیلان در گفت‌وگو با «ایران» درباره ازسرگیری دوباره برنامه‌های هنری بویژه موسیقی بیان داشت: «در ابتدا باید بگویم متأسفانه شرایط به گونه‌ای شده که طی یک دهه گذشته ، بویژه در این چند ماه اخیر شبکه‌های ماهواره‌ای این فرصت و موقعیت را بر خود قائل هستند تا از پتانسیل‌های هنرمندان و ورزشکاران کشورمان در راستای مقاصد و اهداف خود استفاده کنند؛ در واقع سوء‌استفاده از قشر ورزشی و هنری.
به عنوان مثال آقای حسن ریوندی که استندآپ کمدین است، به تازگی اجرایی داشته و موجب خنده و شادمانی مردم کشورمان شده است، آن وقت یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای که به ظاهر در قالب پشتیبانی از مردم کشورمان فعالیت می‌کند، اظهار کرده «آیا اکنون زمان خنداندن مردم است؟ به مردم می‌گویند شب چله هندوانه نخورید، خنده نکنید! روز مادر گل نخرید، خنده نکنید!» پس اگر امروز زمان خندیدن، برپایی جشن عروسی، باز کردن مغازه یا زندگی کردن نیست، مردم باید چه کاری انجام دهند؟! یعنی اهالی موسیقی حق زندگی ندارند؟! اگر کنسرت برگزار نکنند چه کسی یا کسانی خرج زندگی آنها را خواهد داد؟! سؤال من از شما این است، آیا قبل از انقلاب اسلامی هم مردم این‌گونه با هنرمند و ورزشکار برخورد می‌کردند و برای پشتیبانی از خود، آنها را تحت فشار قرار می‌دادند؟ این برخوردها صحیح و اصولی نیست. ورزشکاری که هنگام بازی سرود ملی نمی‌خواند، همان شب مورد تحسین شبکه‌های ماهواره‌ای قرار می‌گیرد، اما فردای آن روز که با تیم ملی به قطر می‌رود، باز همان شبکه‌ها و همان افراد می‌گویند او خائن است. این رفتارهای دوگانه درست نیست. براین اساس نباید افرادی که سطح فکر بالاتری دارند فریب این رفتارها را بخورند تا امروز این‌گونه به هنر بویژه موسیقی کشورمان لطمه وارد شده و کسب و کار هنرمندان به تعطیلی کشیده شود و متأسفانه در یک بام و دو هوا قرار بگیریم.»
 ورزش و موسیقی موجب شعف مردم است
به گفته این خواننده فولک گیلان «موسیقی و ورزش همیشه موجب شعف مردم بوده و هست و در ارتقای شادی و نشاط جامعه بسیار اثرگذار است.»
 او در ادامه افزود: «اهالی موسیقی گرفتار درآمد‌های زندگی خود شده‌اند و این تعطیلی‌ها موجب شده است امرار معاش هنرمندان با مشکل مواجه شود. نباید اهالی موسیقی و خواننده‌های پاپ که مورد استقبال جوانان هستند روی موج رفتارهای نابهنجار قرار گیرند و با افتخار می‌گویم هر زمان که اجرایی برگزار کنند در برنامه‌شان شرکت خواهم کرد.»
هیچ‌گونه موضعگیری سیاسی نداشته‌ام
او می‌گوید: «تا امروز هیچ‌گونه موضعگیری سیاسی نداشته‌ام، چرا که دوران من گذشته و در 75 سالگی ترجیح می‌دهم همچنان به فعالیت‌های قبلی خود ادامه دهم. 40 سال است که می‌نویسم و در این روزهای باقی مانده از عمرم اگر به همین کارهای موسیقی و پژوهش‌های خود ادامه دهم، شاهکار کرده‌ام.»
عده‌ای خارج از گود نشسته‌اند و برداشت‌های خود را مطرح می‌کنند
ناصر وحدتی، 22 دی‌ماه به مناسبت روز زن در شهسوار اجرای برنامه داشته که به گفته او 6 هزار نفر در سالن حضور داشتند. او در ادامه اظهار کرد: «مردم موسیقی را دوست دارند و تشنه شنیدن آن هستند . همان طور که در برنامه‌های چند روز گذشته هم شرکت کردند و همین افرادی که گفته می‌شود از سوی نهادها و ارگان‌ها حضور داشته‌اند از مردم کشورمان هستند. اما عده‌ای خارج از گود نشسته‌اند و برداشت‌های خود را مطرح می‌کنند.»
تور کنسرت‌های یک خواننده نام‌آشنا
این خواننده تصمیم دارد اسفندماه تور کنسرت‌های خود را آغاز کند و درخواست دارد «مسئولان و متولیان فرهنگ و هنر از موسیقی حمایت‌های لازم را داشته باشند و نگویند آیا مشکل ما کنسرت است؟ بنابراین مسئولین باید به موسیقی و شاد شدن مردم اهمیت دهند و بار دیگر تکرار می‌کنم، موسیقی و ورزش موجب نشاط و ارتقای شور و شعف مردم ما است.»
جستجو
آرشیو تاریخی