هیأت انتخاب چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌فجر معرفی شدند

سینمای ایران چشم‌انتظار انتخاب‌های این هفت نفر

نیلوفر ساسانی/ سکوت خبری چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر در کمتر از دو هفته مانده به ایام برگزاری این رویداد بالاخره شکسته شد و مجتبی امینی، دبیر این دوره، اسامی اعضای هیأت انتخاب را معرفی کرد. البته پیش از اعلام رسمی هیأت انتخاب، تنور اخبار جشنواره در خبرگزاری‌ها گرم‌تر شده و اطلاعات تازه‌ای از میزبانی علاقه‌مندان جدی سینما و بلیت‌فروشی مردمی منتشر شد. امسال جشنواره به تبع ناآرامی‌های اخیر شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند اما آن‌طور که پرویز شیخ‌طادی از اعضای هیأت انتخاب به «ایران» می‌گوید مسائل پیرامونی تأثیری بر کیفیت آثار نداشته و انتخاب از میان آثار برتر کار چندان راحتی نبوده است.

حبیب احمدزاده (نویسنده و کارگردان)، دکتر رضا پورحسین (استاد دانشگاه و مدیر فرهنگی)، روح‌الله سهرابی (نویسنده، کارگردان و مدیر کل اداره نظارت بر عرضه و نمایش آثار سینمایی)، محمدرضا شرف‌الدین (تهیه‌کننده)، پرویز شیخ‌طادی (نویسنده و کارگردان)، محمدرضا عباسیان (دبیر اسبق جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و فیلمساز) و محمدحسین نیرومند (مدیر فرهنگی و عضو شورای پروانه نمایش) اعضای هیأت انتخاب این دوره از جشنواره هستند؛ ترکیبی جامع از سینماگران و کارشناسانی که در ابعاد مختلف از مدیوم سینما شناخت دارند.
معرفی آثار سودای سیمرغ در 5‌بهمن‌ماه
برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر، از زمانبندی‌های مرسوم همیشگی خود عقب مانده است. طبق اطلاعات درج شده در فراخوان جشنواره قرار بود اسامی فیلم‌های منتخب راه یافته به جشنواره 15 دی‌ماه اعلام شود اما همان‌طور که از شرایط روز، قابل پیش‌بینی بود این امر به تأخیر افتاد و به فاصله یک روز روابط عمومی جشنواره به صورت رسمی از تعویق در اعلام اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره خبر داد. طبق آخرین خبر اعلام شده از سوی روابط عمومی جشنواره و به نقل از دبیر این رویداد، بازبینی آثار رسیده به بخش سودای سیمرغ به پایان رسیده و با توجه به مهلت داده شده برای تحویل نسخه نهایی آثار، جلسه جمع‌بندی هیأت‌انتخاب نهایتاً تا ۵ بهمن ماه برگزار و اسامی آثار بخش مسابقه سینمای ایران سودای سیمرغ رسماً اعلام خواهد شد.
مجتبی امینی که چهارشنبه 28 دی‌ماه برای اولین بار بعد از انتخاب خود به‌عنوان دبیر چهل‌ویکمین جشنواره درباره این رویداد سخن گفت، صحبت‌هایش را با اشاره به این شرایط آغاز کرد و در ادامه گفت: «باید تشکر ویژه از تهیه‌کنندگان و فیلمسازان بابت تلاش‌ مثال‌زدنی‌شان برای رساندن فیلم‌ها به جشنواره در شرایط خاص داشته باشم چرا که امسال، اتفاقات رخ داده در جامعه، بر روند تولید آثار تأثیر گذاشته بود و همین شرایط هم، ما را به شکل اطلاع‌رسانی متفاوتی از همیشه رهنمون کرد.»
دبیر جشنواره فیلم فجر برگزاری جشنواره‌ای پرشور و نشاط با شعار اخلاق، امید و آگاهی را نوید داد و گفت: «بر اساس این چشم‌انداز و با مساعی مدیران فرهنگی و هنرمندان سینمای ایران، آثار خوبی به این دوره جشنواره رسیده است.»
آغاز بلیت‌فروشی مردمی از 8 بهمن‌ماه
چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ به دبیری مجتبی امینی برگزار می‌شود و در حالی که صحبت درباره ترکیب فیلم‌ها محدود به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای می‌شود، اطلاع‌رسانی درباره سینماهای مردمی در صدر اخبار جشنواره قرار دارد. آن طور که مهر و ایرنا در گزارش‌های جداگانه خبر داده‌اند پیش‌فروش بلیت‌های سینماهای مردمی از هشتم بهمن‌ماه آغاز می‌شود و قیمت بلیت‌ها به‌مانند فیلم‌های روی پرده، ۴۵ هزار تومان خواهد بود اما این بلیت‌فروشی، تفاوت‌هایی با بلیت‌فروشی مردمی سالیان گذشته دارد. به احتمال زیاد بلیت‌هایی که پیش‌فروش می‌شود فاقد نام فیلم‌ها خواهد بود و تنها زیرگروه، سینما و سانس نمایش فیلم‌ها روی آنها قید شده است. تا حدود یک هفته دیگر، اسامی سینماهای مردمی جشنواره منتشر می‌شود و طبق شنیده‌ها، سینماهای مردمی قرار است در پردیس‌ها متمرکز شود و سالن‌های تک یا دو سالن به صنوف سینمایی تعلق خواهند گرفت. از دیگر تفاوت‌های این دوره از جشنواره، حذف آیین قرعه‌کشی در سالن رسانه‌هاست. برخلاف چند دوره اخیر که روز و سانس فیلم‌های سالن رسانه، با قرعه‌کشی مشخص می‌شد امسال جدول زمانی نمایش فیلم‌ها از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد و به احتمال زیاد فیلم‌های مهم‌تر و پرمخاطب‌تر، در سانس‌های پایانی نمایش داده می‌شود. همچنین زمزمه‌هایی مبنی بر احیای بخش‌های فرعی در جشنواره امسال شنیده می‌شود و گویا قرار است در بخش خارج از مسابقه چند فیلمی که در بخش سودای سیمرغ حضور نخواهند داشت، با رضایت تهیه‌کننده، نمایش داده شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی