رکورد بازدهی ماهانه بورس شکسته شد

تداوم روند صعودی در بازار سهام

گروه اقتصادی / با به صدا در آمدن سوت پایان معاملات چهارشنبه گذشته؛ معاملات هفته منتهی به 30 دی ماه 1401 نیز با بازدهی 2،24 شاخص کل بورس به پایان رسید تا مجموع بازدهی این شاخص در دی ماه به 12،9 درصد برسد و سهامداران با ثبت بالاترین بازدهی ثبت شده در بین ماه‌های 1401، وداع شیرینی با اولین ماه زمستان داشته باشند.  در پایان معاملات هفته جاری، میانگین ارزش معاملات خرد نیز برابر با 9 هزار و 655 میلیارد تومان بود که از میانگین 3، 6 و 9 ماهه خود بالاتر قرار می‌گرفت که این موضوع، گرمای معاملات در اولین ماه از فصل سرد سال را نشان می‌داد.
در همین راستا شاهد بودیم در معاملات هفته جاری به طور میانگین روزانه 166 نماد در بالاترین قیمت مجاز خود معامله شدند و در مقابل تنها 22 نماد در صف فروش قرار داشتند.
همچنین در مجموع هفته، ورود پول حقیقی به معاملات خرد افزایش یافت و ورود هفتگی پول حقیقی به این معاملات برابر با 439 میلیارد تومان بوده است که تداوم فشار تقاضا در اکثریت رینگ‌های معاملاتی را نشان می‌دهد.
از طرفی، آمار نشان می‌دهد با توجه به افزایش قیمت‌ها و در عین حال ثابت بودن EPS (سود انتظاری هر سهم)، با افزایش نسبت قیمت به درآمد نسبت به پایان هفته گذشته مواجه بودیم به نحوی که در روز چهارشنبه 28 دی ماه 1401 نسبت قیمت به درآمد کل بازار در محدوده عدد 9،58 قرار گرفت. از نظر کارشناسان، افزایش نسبت قیمت به درآمد بازار، هرچند که از کاهش جذابیت بازدهی معاملات سهام نسبت به سایر بازارها مانند صندوق‌های درآمد ثابت و اوراق سپرده بانکی خبر می‌دهد، اما همچنان تعداد زیادی از سهام شاخص‌ساز در محدوده بسیار جذابی قرار دارند و این امر می‌تواند تداوم رشد شاخص‌ها را در پی داشته باشد.

سبزپوشی معاملات چهارشنبه به لطف پالایشی‌ها
با نگاهی به جزئیات معاملات دیروز مشخص می‌شود، ساعات ابتدایی روز چهارشنبه 28 دی ماه 1401 با ریزش شاخص کل و خروج پول حقیقی از معاملات خرد مواجه بودیم. طی این مدت، بیشترین حجم ارزش معاملات در نماد‌های خودرویی و بانکی صورت می‌گرفت که هر دو گروه معاملاتی با کاهش قیمت همراه بودند اما در ادامه معاملات دیروز، معاملات در گروه پالایشی اوج گرفت و با ورود 179 میلیارد تومان پول جدید به این گروه معاملاتی و افزایش تقاضا در این نماد‌ها بازار نیز مثبت شد.
از نظر کارشناسان، عوامل گوناگونی می‌توانند بر افزایش ارزش پالایشی‌ها اثر‌گذار باشند. از جمله این عوامل می‌توان به افزایش قیمت جهانی نفت برنت در این روز اشاره کرد. همچنین از دیگر عواملی که می‌توانیم به این امر نسبت دهیم، افزایش در معاملات فرآورده‌های پتروشیمی است. به عنوان مثال، 55 درصد رشد در قیمت «وکیوم باتوم» به عنوان یکی از فرآورده‌های ویژه این صنعت، افزایش سود‌سازی در این صنعت را نشان می‌دهد، از این رو می‌توان چنین استنباط کرد که هم افزایش تقاضا و هم افزایش قابل‌توجه قیمت «وکیوم باتوم» منجر به افزایش خوش‌بینی معامله‌گران این بازار گشته و قیمت سهام این گروه افزایش یابد.

مصوبه‌ای به نفع شکری‌ها و به ضرر شیرینی و شکلاتی‌ها
بر‌اساس نامه رئیس کمیسیون کشاورزی به وزیر جهاد کشاورزی از بهمن ماه، نرخ شکر برای اصناف و مصرف‌کنندگان عمده از نرخ شکر مصرفی مردم جدا خواهد شد. از این رو مصرف‌کنندگان عمده شکر از قبیل واحد‌های تولیدکننده شکلات، شیرینی و... دیگر نمی‌توانند با نرخ مصوب قند و شکر مصرفی خود را تهیه کنند و باید از بهمن ماه با نرخ توافقی در سامانه بازارگاه اقدام به خرید کنند.  
اینطور به نظر می‌رسد که در پی اجرایی شدن این مصوبه فعالین بازار سهام انتظار دارند حاشیه سود شکری‌ها افزایش یافته و از حاشیه سود تولیدکنندگان شیرینی و شکلات کاسته شود. بر این اساس، این امر بر سهام شرکت‌های تولیدکننده شکر تأثیر مثبت و بر سهام شرکت‌های تولیدکننده شیرینی و شکلات تأثیر منفی خواهد داشت. این موضوع در بازار روز چهارشنبه اثر‌گذار شد و با افزایش قابل‌توجه فشار تقاضا بر سهام شکر، این گروه معاملاتی یکسره سبزپوش شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی