164 کیلومتر پایانی مسیر بین‌المللی شمال - جنوب با همکاری ایران و روسیه تکمیل می‌شود

فاز نهایی ساخت کریدور 5600 کیلومتری

در دیدار دستیار ویژه پوتین با مخبر برتسریع ساخت راه‌آهن رشت - آستارا تأکید شد

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ظهر دیروز در دیدار «ایگور لویتین» دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه، استمرار دیدارها و افزایش هماهنگی‌های تهران- مسکو را گامی در جهت پیشبرد برنامه‌های مشترک دو کشور برشمرد و گفت: دیدارهای میان مقامات دو کشور می‌تواند منجر به اجرای هرچه سریع‌تر توافق‌های فیمابین شود. محمد مخبر با اشاره به فراهم شدن مقدمات اجرای پروژه کریدور شمال-جنوب، اظهار امیدواری کرد با مشارکت جدی طرفین شاهد تسریع در اجرای این پروژه مهم و اثرگذار باشیم.
استقبال ایران از سرمایه‌گذاری روسیه در پروژه مکران
معاون اول رئیس جمهور همچنین ظرفیت‌های گسترده و فرصت‌های استثنایی سواحل مکران را یادآور شد و افزود: ایران از حضور و مشارکت شرکت‌های روسی برای ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت استقبال می‌کند.
مخبر بر لزوم عملیاتی شدن قراردادها و توافق‌های میان دو کشور بویژه در حوزه انرژی تأکید و خاطرنشان کرد: اجرایی شدن توافق‌ها و مشارکت دو کشور در توسعه میادین نفتی و گازی امری مهم و ضروری است که باید به طور جدی دنبال شود. وی رفع مسائل و موانع بانکی را گامی در جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دانست و افزود: توافق‌های خوبی در این زمینه میان دو کشور به امضا رسیده که باید در اجرایی شدن کامل این توافق تسریع شود. معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ایران و روسیه با استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری می‌توانند بخش زیادی از مسائل بانکی موجود را از میان بردارند و این اقدام می‌تواند به گسترش مبادلات تجاری فیمابین منجر شود. وی خاطرنشان کرد: دو کشور می‌توانند با مشارکت یکدیگر در زمینه تأمین محصولات غذایی در سطح منطقه نقش‌آفرینی کنند و با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مشترک در زمینه‌های مختلف نظیر تولید خودرو، سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی فی‌مابین را ارتقا دهند.
شخصاً روند همکاری بانک‌های مرکزی دو کشور را پیگیری می‌کنم
ایگور لویتین دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار، تعاملات گسترده میان دو کشور را راهگشا و مؤثر در تحقق اهداف مشترک توصیف کرد و گفت: در این سفر از پروژه راه‌آهن رشت- آستارا و بندر کاسپین بازدید خواهم کرد تا تصویر دقیقی از روند اجرای پروژه داشته باشم. وی با اشاره به دیدار خود با رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افزود: شخصاً روند همکاری بانک‌های مرکزی دو کشور را پیگیری و دنبال می‌کنم و امیدوارم موافقتنامه امضا شده میان دو کشور هرچه سریع‌تر اجرا شود. لویتین بر آمادگی روسیه برای مشارکت با جمهوری اسلامی ایران برای تأمین محصولات غذایی و کالاهای اساسی برای کشورهای منطقه تأکید کرد و از آمادگی شرکت‌های روسی برای تولید مشترک خودرو، بالگرد و تجهیزات کشاورزی خبر داد. در این دیدار که وزرای نفت و راه و‌ شهرسازی ایران و رئیس بزرگترین شرکت حمل‌ونقل و لجستیک روسیه و نماینده شرکت گازپروم نیز حضور داشتند، آخرین وضعیت پروژه‌های مشترک و زمینه‌های همکاری‌های مشترک مورد بررسی قرار گرفت.
دیدار ایگور لویتین با دریابان علی شمخانی
«ایگور لویتین»، دستیار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه همچنین صبح دیروز با دریابان «علی شمخانی»، نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار و پیرامون همکاری‌های اقتصادی دو و چندجانبه با او گفت‌و‌گو کرد.
در این دیدار دریابان شمخانی با اشاره به روابط رو به توسعه دو کشور در همه زمینه‌ها، تسریع در اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی در چهارچوب توافق‌های رؤسای جمهور دو کشور را مورد تأکید قرار داد. شمخانی ایفای نقش مکمل ایران و روسیه در بازارهای انرژی جهانی و ترانزیت آن را حائز اهمیت و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اراده جدی و تلاش مستمر مسئولان دو کشور، همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در مسیر توافق‌های راهبردی است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی