جابری انصاری: رسانه حرفه‌ای باید روی انعکاس واقعیت متمرکز شود

قزوین- مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «بخش عمده‌ای از فعالیت رسانه‌ها صرف پوشش رویدادهای رسمی و تشریفاتی می‌شود، در حالی که رسانه حرفه‌ای برای جلب اعتماد عمومی و جذب مخاطب باید بر انعکاس دقیق واقعیت‌های جامعه، واکاوی مسائل و تصویرسازی متمرکز شود.» «حسین جابری انصاری» در حاشیه آیین افتتاح طرح مرمت و بازسازی ساختمان ایرنا در قزوین و در جمع مدیران استان تصریح کرد: «انتشار اخبار رسمی وظیفه روابط عمومی‌هاست و رسانه حرفه‌ای باید متفاوت‌تر عمل کند.» وی با بیان اینکه بازسازی ساختمان ایرنا در قزوین می‌تواند سرآغاز دوره‌ای جدید از شکوفایی و روزآمدسازی فعالیت رسانه‌ای در استان باشد، تصریح کرد: «بازنمایی مشکلات و چالش‌ها به معنای ایجاد زخم یا تخریب نیست بلکه کمک به مدیران برای شناخت واقعیت‌ها و برنامه‌ریزی دقیق‌تر است.» مدیرعامل ایرنا ادامه داد: «اگر رسانه‌ها این وظیفه را درست انجام دهند، مدیران نیازی به کشف دوباره مسائل نخواهند داشت و مسیر مدیریت هموارتر می‌شود.» جابری انصاری تصریح کرد: «بحران رسانه‌ای زمانی شکل می‌گیرد که رسانه از جذب مخاطب غافل شود، رسانه یعنی مخاطب و اگر نتوانیم جامعه عمومی و نخبگان را با خود همراه کنیم، عملاً بودجه‌های ملی را هدر داده‌ایم.» وی با قدردانی از تلاش مدیران استانی و همراهی استانداری در پیشبرد طرح نوسازی ساختمان ایرنا نیز بیان کرد: «قزوین شهری اصیل، تاریخی و تمدنی است که گذشته‌ای درخشان و ظرفیت‌های بی‌بدیل در عرصه‌های فرهنگی، صنعتی و اجتماعی دارد اما آنگونه که باید، از ظرفیت‌های استان در سطح ملی و بین‌المللی تصویرسازی نشده است.» مدیرعامل ایرنا با اشاره به نگاه تحولی این خبرگزاری در سطح کلان کشور گفت: «در برنامه تحول سه‌گانه ایرنا تأکید شده که بالاترین خدمت به دولت چهاردهم و برنامه‌های ملی از مسیر ایفای نقش خبرگزاری ملی محقق می‌شود.» به گفته جابری انصاری، یکی از مهم‌ترین رویکردهای ایرنا، احیای جایگاه ملی و تثبیت نقش آن به‌عنوان خبرگزاری نظام جمهوری اسلامی است که باید مورد توجه مدیران ارشد استان‌ها قرار گیرد. وی همچنین اظهار امیدواری کرد که ایرنا در قزوین به هاب تحولات رسانه‌ای استان تبدیل و این رویکرد نوین در شیوه اطلاع‌رسانی و بازنمایی واقعیت‌های جامعه به‌طور جدی دنبال شود.

قزوین باید به مقصد 
گردشگری فرهنگی تبدیل شود
در همین حال، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین نیز با اشاره به هویت تاریخی و رسانه‌ای استان گفت: «قزوین ظرفیت آن را دارد که به مقصد گردشگری فرهنگی کشور تبدیل شود که خوشبختانه اصحاب رسانه در این مسیر پای کار هستند.» «علی هوشمند» در مراسم افتتاح ساختمان بازسازی و مرمت‌شده ایرنا در مرکز قزوین که با حضور مدیرعامل این خبرگزاری برگزار شد، اظهار کرد: «قزوین علاوه بر ظرفیت‌های تاریخی، صنعتی و اجتماعی، شایسته آن است که به یک مقصد گردشگری فرهنگی برای ایران و حتی منطقه تبدیل شود.» وی با اشاره به پیشینه رسانه‌ای استان قزوین افزود: «قزوین بعد از تحولات اجتماعی دوره مشروطه، از پیشگامان عرصه رسانه بوده و شناسنامه‌ای فرهنگی دارد که طنز عبید زاکانی نیز چهره‌ای ویژه به آن بخشیده است.» هوشمند ادامه داد:« مجموعه استانداری قزوین اعتقاد و باور جدی به نقش رسانه دارد و همین رویکرد زمینه‌ساز اتفاقات مثبت در حوزه اطلاع‌رسانی شده است.» وی بیان کرد: «رسانه‌های قزوین انعطاف‌پذیری بالایی دارند و در طول جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، جریان دوستداران فرهنگ انقلابی را فعال کردند و تولید محتوای رسانه‌ای ارزشمندی را شکل دادند که نشان‌دهنده توانمندی فراتر از انتظار این استان بود.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و سی و هفت
 - شماره هشت هزار و هشتصد و سی و هفت - ۲۷ شهریور ۱۴۰۴