پزشکیان در بازگشت به تهران دستاوردهای شرکت در اجلاس بریکس و دیدارهای گسترده با سران کشورهای حاضر را تشریح کرد

به سوی چندجانبه‌گرایی

مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در نخستین اجلاس بریکس پلاس تأکید کرد که پایه‌های معادلات یکجانبه و توازن برخاسته از محوریت تک‌قطبی مانند شورای امنیت یا صندوق بین‌المللی پول به شدت سست و لرزان شده است.

رئیس جمهور در پایان سفر سه روزه به شهر کازان روسیه با هدف شرکت در اجلاس سران بریکس و بریکس پلاس، پنجشنبه شب به تهران بازگشت. این سفر علاوه بر سخنرانی‌های رسمی در اجلاس سران، با 10 دیدار و ملاقات رئیس جمهور با سران شرکت کننده در این اجلاس‌ نیز همراه بود. رؤسای جمهور روسیه، چین، مصر، آفریقای جنوبی، بلاروس، ونزوئلا، بولیوی، رئیس دولت امارات و نخست وزیران هند و اتیوپی سرانی بودند که در حاشیه این اجلاس‌ها با رئیس جمهور پزشکیان دیدار و گفت‌وگو کردند.
 
اولین حضور ایران به عنوان عضو اصلی
رئیس جمهور در بازگشت به تهران، نتایج این سفر را تشریح کرد. مسعود پزشکیان با اشاره به اینکه این نخستین دوره از اجلاس گروه بریکس بود که جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اصلی در آن حضور داشت، پرداختن به مسائل امنیتی، اقتصادی و اجتماعی را سه پایه اصلی برگزاری اجلاس بریکس در روسیه برشمرد و گفت: در حوزه اقتصادی تلاش بریکس بر این است که با یکجانبه‌گرایی امریکا، سلطه دلار بر اقتصاد جهان و تحریم‌های ظالمانه و ناپسند علیه کشورهای مختلف مقابله کند.
وی با اشاره به اینکه اکنون بیش از 30 کشور داوطلب عضویت در سازمان بریکس هستند، اضافه کرد: یکی از بحث‌های مهم این بود که با توجه به سلطه سیاست‌های امریکا بر صندوق بین‌المللی پول، صندوق جداگانه‌ای ایجاد شود تا کشورها بتوانند به یکدیگر کمک و تحریم‌های امریکا را خنثی کنند.
پزشکیان همچنین بیانیه پایانی اجلاس مبنی بر محکوم کردن جنایت‌گری اسرائیل در غزه و لبنان و تأکید بر توسعه ارتباطات اقتصادی و امنیتی اعضا را مهم برشمرد و تصریح کرد: اجلاس بریکس با سطح بسیار بالای خود به دنبال تثبیت جایگاه و موقعیت جهانی خود در مقابله با یکجانبه‌گرایی با توسعه ارتباطات میان کشورهای عضو است.
وی همچنین با اشاره به دیدارهای خود با سران 10 کشور جهان، تأکید کرد: برخی از جمله مصر می‌گفتند سفرای کشورهای اروپایی وقتی پیش ما می‌آیند، تصویری از شما ارائه می‌دهند که با آنچه ما می‌بینیم بسیار تفاوت دارد، شما باید ارتباطات‌تان با کشورهای منطقه را بیشتر کنید. رئیس‌جمهور، از استقبال امیر امارات برای سفر به ایران خبر داد و گفت: امیر امارات معتقد بود ما باید خودمان مشکلات‌مان را حل کنیم و اجازه ندهیم دیگران در مسائل ما دخالت کنند. پزشکیان تأکید کرد اگر اهداف سازمان و توافقات عملیاتی شود، توطئه‌ امریکا و همپیمانانش به مرور خنثی خواهد شد.

چین: آماده‌ایم از منافع مشترک‌مان با ایران دفاع کنیم
همان طور که رئیس جمهور در بازگشت به تهران بیان کرد، او دیدارهای متنوعی داشته است.
از جمله آنها، پزشکیان در دیدار شامگاه چهارشنبه با رئیس جمهور چین، ضمن تأکید بر اینکه ایران جنگ را به نفع هیچ‌کس نمی‌داند و به دنبال جنگ و درگیری نیست، گفت: اما اگر کسی بخواهد تعرض و تجاوزی داشته باشد، پاسخی سخت دریافت خواهد کرد. شی، رئیس جمهور چین نیز با اعلام آمادگی برای تعمیق روابط با ایران، بر ضرورت تقویت اعتماد متقابل تأکید کرد و گفت: روابط دوستانه با ایران برای ما ارزشمند است و آماده‌ایم با طرف ایرانی از منافع مشترک دو کشور دفاع کنیم. این نخستین ملاقات ماست و معتقدم می‌توانیم همکاری‌ها و روابط فیمابین را گسترش دهیم. رئیس جمهور همچنین با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان نیز دیدار کرد. وی در این دیدار گفت: ما تمرکز ویژه‌ای بر گسترش روابط با کشورهای همسایه داریم و از هر ایده‌ای برای ایجاد و تقویت اتحادیه‌های منطقه‌ای بشدت حمایت می‌کنیم.
 
بلاروس مشتاق تولیدات ایرانی
پزشکیان در دیدار «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس، با بیان اینکه دوران یکجانبه‌گرایی و تحریم‌های ظالمانه به پایان رسیده است، اظهار کرد: قرار است در سفری که در آینده نزدیک به روسیه خواهم داشت، توافق جامع و یکسری تفاهمات مهم دیگر میان مقامات دو کشور به امضا برسد. الگوی گسترش تعاملات با روسیه می‌تواند به بلاروس هم تعمیم یابد.
لوکاشنکو هم با دعوت از پزشکیان برای سفر به بلاروس، گفت: بازارهای بلاروس مشتاق تولیدکنندگان، تجار و محصولات ایرانی هستند.

 دیدار با سران ونزوئلا و بولیوی
سران ونزوئلا و بولیوی، دو کشور امریکای لاتین هم در حاشیه اجلاس بریکس با رئیس جمهور کشورمان دیدار کردند. مقابله با یکجانبه‌گرایی و تمامیت‌خواهی امریکا از طریق بریکس و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، محور این دو مذاکره و گفت‌وگوی جداگانه بود.
پزشکیان در دیدار «نیکولاس مادورو» همتای ونزوئلایی، با بیان اینکه حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی براساس حق دفاع مشروع ایران صورت گرفت، گفت: اگر رژیم صهیونیستی به تلاش خود برای گسترش تنش ادامه دهد و دست از جنگ‌افروزی برندارد، کل منطقه دچار تنش و درگیری خواهد شد. رئیس جمهور ونزوئلا هم در سخنان خود، دنبال کردن مسائل میان دو کشور از طریق کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی تمرکز بر سرمایه‌گذاری و همکاری بویژه در زمینه انرژی را ضروری خواند.
 
سخنرانی در «بریکس پلاس»
صبح پنجشنبه گذشته، نخستین اجلاس بریکس پلاس در شهر کازان روسیه برگزار شد. بریکس پلاس، به معنی نشست مشترک سران بریکس با کشورهای دعوت شده و دوستان بریکس است. پزشکیان در سخنرانی خود، ائتلاف‌گرایی و تلاش برای ایجاد مناسباتی سازنده و دوستانه را خواسته جمع زیادی از کشورها و بازیگران بین‌المللی برای رهایی از فضای یکجانبه‌گرایی برشمرد.
وی با بیان اینکه پایه‌های معادلات یکجانبه و توازن برخاسته از محوریت تک‌قطبی مانند شورای امنیت یا صندوق بین‌المللی پول بشدت سست و لرزان شده است، تصریح کرد: هنوز آتش جنگ در نوار غزه فلسطین و شهرهای لبنان زبانه می‌کشد و نهادها و مجامع بین‌المللی و در رأس آن شورای امنیت سازمان ملل متحد، به عنوان پیشران صلح و امنیت بین‌المللی، فاقد کارایی لازم برای خاموش کردن آتش این بحران هستند و از سوی دیگر حمایت‌های بی‌دریغ دولت‌های غربی و در رأس آن امریکا از رژیم صهیونیستی، دسترسی به صلح و توقف جنگ را دور از دسترس قرار داده است.
پزشکیان، اعمال تحریم‌های یکجانبه را اقدامی برای به چالش کشیدن هنجارهای بین‌المللی و حقوق بشری و اخلال در حرکت پایدار به سوی جهانی امن و توسعه‌یافته برشمرد و تصریح کرد: بریکس و بریکس پلاس باید سازکاری شفاف، منصفانه، فراگیر، بدون تبعیض و مبتنی بر قواعد تجارت چند‌جانبه با نگاه ویژه به جهان جنوب و کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه‌یافته، طراحی و اجرا کنند.
رئیس جمهور با بیان اینکه استفاده از پول‌های ملی برای مبادلات تجاری، پلتفرم‌های جدید بانکی، ارزهای دیجیتال، تقویت بانک توسعه جدید (NDB) و ترتیبات ذخیره احتیاطی (CRA) خواهد توانست جهانی بهتر برای همه بسازد، گفت: کشورهای یکجانبه‌گرا، محدودیت‌های بسیاری علیه دسترسی کشورهای در حال توسعه به فناوری‌های نو فراهم خواهند کرد. برای مقابله با این محدودیت‌ها باید با یکدیگر همکاری کنیم و چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری مشترک، تبادل تجربه و شتاب بخشیدن به همکاری‌های مشترک نیست.