در نوشتاری برای «ایران» مطرح شد

سیاست خارجی فعال برای انزوای رژیم صهیونیستی

محسن پاک‌آیین
کارشناس مسائل بین‌الملل


دولت چهاردهم در مقوله سیاست خارجی و در جهت محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در مجامع بین‌المللی و ایجاد یک اراده سیاسی مشترک در جهان به منظور مقابله جدی با اقدامات این رژیم، تاکنون و با وجود زمان کمی که از روی کار آمدن آن می‌گذرد، بسیار پرتحرک ظاهر شده است.
این تحرکات که در سطح رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه انجام گرفته و به نظر می‌رسد تداوم هم داشته باشد، نشان‌دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران، سیاست خارجی فعالی را برای انزوای هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی به کار بسته است.
وزیر امور خارجه کشورمان از هفته گذشته، رایزنی‌های فشرده‌ای را از بیروت پایتخت لبنان آغاز کرد و سپس به دمشق، ریاض و دوحه رفت و در آنجا پیامدهای سیاست توسعه جنگ نتانیاهو را تبیین کرد. شکل‌گیری یک موضع هماهنگ و ضرورت پرهیز کشورهای عربی از هر اقدامی که به مثابه کمک به رژیم صهیونیستی در حمله احتمالی علیه ایران تلقی شود، از محورهای برآمده از مأموریت عراقچی در سفر اخیر بود که آن را همچنان در روزهای آینده با سفر به بغداد پایتخت عراق و قاهره پایتخت مصر، ادامه خواهد داد. تداوم دیپلماسی با دیگر کشورهای عربی منطقه زمانی مثمرثمر خواهد بود که همراهی آن کشورها را به دنبال داشته باشد.
واقعیت این است که برای متقاعد ساختن جامعه جهانی جهت اعمال فشارهای جدی علیه رژیم صهیونیستی، تنها تلاش یک کشور کافی نبوده و باید تعداد بیشتری از کشورها، همسو و همراه با جمهوری اسلامی ایران فعال شوند. در عین حال سازمان‌هایی همچون ملل متحد، جنبش عدم تعهد، سازمان همکاری‌های اسلامی و... هم باید وارد صحنه شده و برای توقف جنایات در غزه و لبنان، رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهند.
برای مثال، اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی که از جمله کشورهای مسلمان هستند باید به مبادلات تجاری خود با رژیم صهیونیستی پایان دهند، روابط سیاسی خود را قطع کرده یا حداقل به حالت تعلیق در‌آورند و دست به تحریم اقتصادی این رژیم بزنند.
همان‌طور که مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران، به زبان عربی فرمودند، اگر در هر نقطه‌ای از جهان، ضربه‌ای به رژیم صهیونیستی وارد شود، می‌تواند مؤثر بیفتد. لذا باید تلاش شود تا دامنه جبهه مقاومت از آسیای غربی به کل جهان کشیده شود.
این کار در دستورکار سیاست خارجی ایران بخصوص در دولت چهاردهم قرار گرفته است. عباس عراقچی در همین فرصت اندک در میدان با قدرت و صلابت حضور یافته است. سایر دیپلمات‌ها هم با تأسی از وی با قدرت و مقتدرانه عمل کرده و سعی دارند که بتوانند اهداف سیاست خارجه بخصوص آرمان آزادی فلسطین را محقق سازند.
هدفی که جمهوری اسلامی برای رسیدن به آن روش مشخصی را در نظر گرفته است. راه‌حل ایران برای آینده فلسطین از مسیر برگزاری رفراندوم و همه‌پرسی در سرزمین‌های اشغالی در سازمان ملل متحد به ثبت رسیده و همچنین در سخنرانی آقای رئیس‌جمهور در نیویورک نیز به آن اشاره شده و مورد استقبال کشورهای دیگر هم قرار گرفته است. حال باید این موضوع با کشورهای مختلف نیز مطرح شده و عملیاتی شدن آن نیازمند همراهی سایر کشورهاست.