در گفت و گو با «ایران» مطرح شد

تغییر نحوه جذب معلمان دوره ابتدایی

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

یکی از ارکان مهم در جذب معلم ابتدایی علاقه به کار کردن در حوزه کودک است اما طی سال‌های گذشته بعضاً معلمانی در مقطع ابتدایی جذب شده‌اند که دارای رشته غیرمربوط بوده‌اند.  طبق اعلام معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش زین پس جذب معلم ابتدایی تخصصی‌تر خواهد بود.
رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه در دوره ابتدایی، در مدارس دولتی بیش از ۲۶۴ هزارمعلم  آموزگار ابتدایی و در مدارس غیردولتی نیز حدود ۷۰ هزار معلم مشغول فعالیت هستند، گفت: با مدیریت خوب و تدابیر وزیر محترم آموزش و پرورش و همچنین تلاش شبانه‌روزی همکاران در سراسر کشور در ادارات و مناطق آموزش و پرورش و اداره‌کل استان‌ها، سال تحصیلی جدید در حالی شروع شد که همه کلاس‌های مقطع ابتدایی معلم داشتند؛ موضوعی که تقریباً بی‌سابقه یا لااقل کم‌سابقه بود.
وی افزود: خوشبختانه در دوره ابتدایی، تعداد بسیار زیادی از آموزگاران عزیز با عشق و علاقه و انگیزه فراوان مشغول تعلیم و تربیت کودکان هستند و اکثریت آنان واقعاً اشتیاق لازم را دارند. حکیم‌زاده با اشاره به لزوم ساماندهی جذب و استخدام آموزگار، این مهم را لازمه بهبود کیفیت آموزشی در دوره ابتدایی دانست و ادامه داد: برخی از سیاست‌های غلطی که در سال‌های گذشته برای جذب معلم پیگیری و اجرا شد، منجر به جذب معلمانی با رشته‌های متفاوت شد که اصلاً برای معلم بودن در دوره ابتدایی آمادگی‌های لازم را کسب نکرده‌اند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: قطعاً اگر شخص در رشته‌ای تحصیل کرده باشد که ارتباطی با دنیای کودکان ندارد، احتمالاً آمادگی لازم را برای کار با کودکان نخواهد داشت و باید بپذیریم که کار تعلیم و تربیت کودکان یک کار تخصصی است و نیازمند دانش، نگرش و مهارت‌های مرتبط می‌باشد.
این مقام مسئول تأکید کرد: در سال آینده حتماً در سیاست‌های جذب معلم در دوره ابتدایی تجدیدنظر خواهد شد و تنها معلمانی برای دوره ابتدایی جذب خواهند شد که حتماً در رشته‌های مرتبط با آموزش ابتدایی تحصیل کرده باشند. حکیم‌زاده با اشاره به نقش مهم آموزگاران در نظام آموزشی و تربیتی کشور، اظهار داشت: بسیار مهم است افرادی که قصد آموزگاری دارند، انگیزه و اشتیاق لازم برای کار با کودکان را داشته باشند، بنابراین سیاست‌های جذب باید به گونه‌ای باشد که افرادی که بیشترین اشتیاق و آمادگی را دارند در دوره ابتدایی  وارد شوند زیرا اعتقاد داریم هیچ کاری تخصصی‌تر و مهم‌تر و ارزشمندتر از تعلیم و تربیت کودکان نیست.

 

بــــرش

سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک:
بخشنامه بیمه کودکستان‌ها ابلاغ شد

سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه از سال گذشته هیچ پرونده بیمه‌ای پرداخت نشده‌ای باقی نمانده است، گفت: برای امسال ۴۵ درصد حق بیمه کاهش پیدا کرده است.
 رضوان حکیم‌زاده گفت: همزمان با هفته کودک، مطابق شیوه‌نامه ساماندهی و مدیریت امور اجرایی کودکستان‌ها، مدیران (مؤسسان) کودکستان‌ها و مراکز دارای مجوز از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، باید کودکان و کارکنان را بیمه حوادث و مسئولیت مدنی کنند. وی افزود: با توجه به شرایط متفاوت و متمایز گروه هدف و به منظور تمهید زیرساخت پوشش بیمه‌ای فراگیر پس از طی فرایند و مراحل قانونی، شرکت «بیمه معلم» به عنوان شرکت بیمه مجری در سال تحصیلی‌-تربیتی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ انتخاب شده است. سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک  با تأکید بر اینکه از سال گذشته هیچ پرونده پرداخت نشده‌ای باقی نمانده است، اظهار کرد: برای امسال ۴۵درصد حق بیمه (حوادث و مسئولیت مدنی) کاهش پیدا کرده است که این کاهش شامل مربیان و کارکنان کودکستان هم می‌شود .