معاون اول رئیس‌ جمهور در نشست با نخست‌وزیر روسیه:

تقویت همکاری‌های تهران-مسکو موضع اصولی دولت چهاردهم است

نخست‌وزیر روسیه در رأس هیأتی بلندپایه از مسئولان روسی و رؤسای سازمان‌های اقتصادی این کشور برای دیدار و رایزنی با مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران به تهران آمد. سفر روز گذشته «میخائیل میشوستین» اگر چه نخستین حضور او در ایران پس از آغاز به کار دولت چهاردهم بود اما باید آن را سومین مرحله از رایزنی‌های مهم تهران و مسکو در کمتر از یک ماه گذشته ارزیابی کرد. رایزنی‌هایی که در خلال آن دو طرف علاوه بر تمرکز روی روند تقویت روابط و همکاری‌هایی که طی سال‌های اخیر افزایش یافته، به تلاش دو کشور برای رسیدن به دیدگاه مشترک پیرامون برخی مسائل منطقه‌ای نیز پرداخته‌اند. هرچند سفر نخست‌وزیر روسیه به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی روسیه پس از رئیس ‌جمهور، بویژه همزمان با شرایط خطیری که در منطقه غرب آسیا به واسطه جنایات مستمر رژیم صهیونیستی جاری است، اهمیت مضاعفی داشت.
بر همین اساس روز گذشته نیز محمدرضا عارف معاون اول رئیس ‌جمهور که از میهمان روس‌اش در سعدآباد استقبال کرده بود، در مقدمه گفت‌و‌گو با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و همچنین اقدام بزدلانه این رژیم جعلی در شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، از مواضع سازنده فدراسیون روسیه در این زمینه قدردانی و تأکید کرد: اقدامات روسیه در شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند در جلوگیری از جنگ و کشتار مردم بیگناه غزه و لبنان بسیار مؤثر باشد.
معاون اول رئیس ‌جمهور با تأکید بر اینکه تقویت همکاری‌های تهران-مسکو موضع اصولی دولت چهاردهم است، تصریح کرد: گسترش همکاری‌ها با کشورهای همسایه از جمله روسیه جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد و باید در این دوره یادداشت تفاهم‌های همکاری‌های امضا شده بین دو کشور هر چه سریعتر عملیاتی شود.‌ وی با اشاره به تجربه مشترک دو کشور در مواجهه با تحریم‌های امریکا و کشورهای غربی، بر ضرورت تعمیق همکاری‌ها و روابط در همه زمینه‌ها و سطوح مدیریتی در راستای خنثی‌سازی این تحریم‌ها تأکید کرد.

تبادل نظر درباره کریدور زنگزور و افزایش مبادلات تجاری
معاون اول رئیس ‌جمهور در ادامه نشست با نخست‌وزیر روسیه و هیأت اقتصادی همراهش با اشاره به اهمیت ظرفیت همکاری‌های منطقه‌ای بین دو کشور تأکید کرد: باید در زمینه مسائل مرتبط با دالان زنگزور و کریدور شمال-جنوب بحث و تبادل نظرات بیشتری شود و بر این باور هستیم که هرگونه تغییرات در مرزها و ژئوپلیتیک منطقه موجب تنش و سوءاستفاده بازیگران فرامنطقه‌ای خواهد شد.
عارف در عین حال با اشاره به حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه که در حال حاضر حدود 2 و نیم میلیارد دلار است، تصریح کرد: انتظار داریم با تلاش طرفین، سطح روابط تجاری و اقتصادی در شأن دو کشور افزایش یابد. وی همچنین بر تکمیل نیروگاه سیریک و واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه هسته‌ای بوشهر با توجه به فاینانس 1.2 میلیارد دلاری این پروژه تأکید کرد و ادامه داد: در کنار ارتباطات دو جانبه، همکاری‌های چند‌جانبه همانند همکاری‌های ایران، چین و روسیه و اتحادیه‌های منطقه‌ای با افزایش رایزنی‌ها و حضور در تشکل‌های منطقه‌ای برای حل مشکلات و تقویت روابط منطقه بسیار مؤثر است.
معاون اول رئیس‌ جمهور همچنین بر ضرورت نهایی شدن موافقتنامه جامع همکاری‌های بین ایران و روسیه تأکید کرد و گفت: این توافقنامه می‌تواند مبنای همکاری‌های دو کشور باشد که در این راستا تقویت روابط بانکی دو کشور اهمیت اساسی دارد.
تأکید نخست‌وزیر روسیه بر نهایی‌شدن معاهده جامع
«میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه نیز در این نشست با بیان اینکه علاقه‌مند هستیم همکاری‌ها و روابط دو کشور با توجه به تأکیدات و دستورات مقام‌های عالی دو کشور به سطوح بالاتری برسد؛ بر آمادگی روسیه برای تنوع بخشی مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور تأکید کرد و تسهیل سرمایه‌گذاری و گسترش همکاری‌ها از طریق کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را ضروری دانست.
میشوستین همچنین نهایی شدن هر چه سریع‌تر معاهده جامع بین دو کشور را ضروری دانست و گفت: این سند همکاری توسط رئیس ‌جمهور روسیه امضا شده است و امیدواریم در حاشیه اجلاس بریکس در کازان به امضا برسد .‌وی در ادامه بر تقویت و توسعه همکاری‌های مالی و بانکی، استفاده از ارزهای دو کشور در مبادلات تجاری و تسهیل همکاری‌های بخش خصوصی ایران و روسیه تأکید کرد و گفت: ۱۳ سند همکاری‌های بین دو کشور در زمینه‌های مختلف در کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه نهایی شده است که باید در این سفر نهایی و امضا شود.
نخست‌وزیر روسیه همچنین با تأکید بر ضرورت گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه نفت و گاز به امضای قرارداد صادرات گاز روسیه به ایران در ماه‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: با نهایی شدن این پروژه، ایران می‌تواند به هاب منطقه‌ای صادرات گاز تبدیل شود.

کرملین: روابط مسکو و تهران
در حال توسعه است
روز گذشته و همزمان با سفر نخست‌وزیر روسیه به ایران، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه ضمن پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره گزارش ادعایی اخیر خبرگزاری رویترز مبنی بر استفاده نهادهای نظامی ایران از وسایل ارتباطی ساخت روسیه، گفت: تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که روابط تجاری و اقتصادی ما با ایران در حال توسعه است. این روابط در همه زمینه‌ها و همچنین در تجارت در حال توسعه بوده و حجم تجارت دوجانبه رو به رشد است.
تأکید کرملین بر ادامه توسعه روابط تهران و مسکو در حالی است که با آغاز به کار دولت چهاردهم در ایران برخی محافل رسانه‌ای از احتمال تأثیر کاهشی این تحول بر روابط دو کشور سخن می‌گفتند. با این حال آنچه در جریان سفر متقابل دبیران شوراهای امنیت ملی ایران و روسیه و دیدارهایشان با رؤسای جمهور دو کشور مطرح شد، مسیری متفاوت را ترسیم کرد. چه آنکه همان‌طور که مسعود پزشکیان رئیس‌ جمهور اسلامی ایران در دیدار «سرگئی شویگو» دولت چهاردهم را در مسیر تقویت و ارتقای روابط با روسیه توصیف کرد، پوتین نیز در دیدار علی اکبر احمدیان با اشاره به روابط رو به رشد ایران و روسیه در همه عرصه‌ها گفته بود: اراده راسخ تهران و مسکو بر تعمیق و گسترش همکاری‌ در همه عرصه‌ها استوار شده است.