کامالا هریس و دونالد ترامپ سه شنبه رو به روی هم می‌ایستند

مبارزه در راند اول

هریس بارها از آمادگی خودش برای چانه زنی و رقابت با دونالد ترامپ صحبت کرده این در حالی است که تا پیش از ورودش به میدان رقابت برای تصاحب ردای ریاست جمهوری، هرگز با ترامپ صحبت نکرده است

آرزو نوروزجم
روزنامه نگار

دو ماه پیش که زمزمه‌های برگزاری مناظره زودهنگام دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه بالا گرفت، اعلام شد جو بایدن و دونالد ترامپ باید 90 دقیقه را ایستاده، بدون هیچ تماسی با مشاوران و فقط با یک خودکار و کاغذ و بطری آب روبه‌روی هم قرار بگیرند، البته با میکروفونی خاموش. شرایطی که این‌بار برای کامالا هریس و دونالد ترامپ هم قرار است تکرار شود.
کامالا هریس و دونالد ترامپ روز سه‌شنبه اولین مناظره ریاست‌جمهوری خود را برگزار می‌کنند و این نخستین باری است که خانم معاون قرار است روبه‌روی ترامپ بایستد و از برنامه‌هایش برای 4 سال آینده امریکا دفاع کند. مناظره دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به میزبانی شبکه خبری ان‌بی‌سی در تالار استقلال شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا برگزار می‌شود، تالاری که قانون اساسی امریکا در آنجا به امضا رسیده است. صحنه‌گردان این رویارویی تلویزیونی برعهده دیوید مویر و لینزی دیویس مجریان شبکه خبری ای‌بی‌سی است؛ مناظره‌ای که ممکن است برای نامزد دموکرات‌ها کمی سخت‌تر و پراسترس‌تر باشد، چرا که بارها گفته شده کامالا هریس بدون نطق‌های از قبل آماده شده توانایی یک گپ‌و‌گفت پرحاشیه را ندارد.
هریس بارها از آمادگی خودش برای چانه‌زنی و رقابت با دونالد ترامپ صحبت کرده است که تا پیش از ورودش به میدان رقابت برای تصاحب ردای ریاست‌جمهوری، هرگز حضوری یا تلفنی با ترامپ صحبت نکرده است و البته این اعتماد به نفس در حالی با خانم معاون همراه است که نتایج اخیر برخی از نظرسنجی‌ها می‌گوید دونالد ترامپ در این نظرسنجی‌ها از او پیشی گرفته است، هرچند پیشگویی‌های مطرح در ایالات متحده وعده پیروزی هریس را داده‌اند.
 
راه دشوار مناظره
حتی او از جانب هوادارانش هم ممکن است دشواری‌های زیادی را متحمل شود، چرا که حدود 70 درصد از حامیان او گفته‌اند درمورد هریس همه‌چیز را می‌دانند و باقی اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند، این در حالی است که رئیس‌جمهور سابق امریکا با تعداد بالای پرونده‌های باز در دادگاه‌های ایالات متحده برای بیش از 90 درصد از طرفدارانش کاملاً شناخته‌شده است و اتهامات او چیزی از محبوبیتش کم نکرده است.
از سویی دیگر، اظهارات دو نفر در موضوعات مختلف سیاسی و اجتماعی و حتی بین‌المللی تصمیم‌گیری را برای آن یک درصدی که در نظرسنجی‌ها مدام جابه‌جا می‌شوند راحت‌تر خواهد کرد، کامالا هریس باید در مقابل لفاظی‌های ترامپ از نظراتش در خصوص مسأله پرسروصدای سقط جنین، مرزها و مهاجرین و حتی جنگ اوکراین و غزه دفاع کند.
دونالد ترامپ نیز همین فراز و فرود را در این مسیر باید طی کند. او که تجربه بستن مرزهای ایالات متحده را در دوران ریاست‌جمهوری خود دارد، این‌بار نیز باید برای آن خط مشی جدید طراحی کند تا گرفتار التهاباتی که آن سال دامنش را گرفت، نشود.
مسأله مهم دیگر در این مناظره، برای هر دو نامزد روسیه است. امریکا پشت پرده در جنگ اوکراین روبه‌روی روسیه ایستاده و تحریم‌های امریکا علیه روسیه و لغو یا ادامه آنها در حال حاضر برای هر دو نفر محل بحث و چانه‌زنی است.
چند روز پیش ولادیمیر پوتین حمایت خودش را از روی کار آمدن کامالا هریس اعلام کرد، این اظهارات البته واکنش دونالد ترامپ را نیز به دنبال داشت و گفت حرف‌های پوتین قلب مرا شکست. او پیشتر در گفت‌و‌گویی اعلام کرده بود تحریم‌های روسیه اشتباه بوده و این راه باید اصلاح شود.
حالا باید منتظر ماند و دید نماینده دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان چگونه و بر سر چه مسائلی برای هم خط و نشان می‌کشند و تغییر نامزد دموکرات‌ها در فاصله زمانی ژوئن گذشته تاکنون می‌تواند مانند پیشگویی‌ها برای جبهه دموکرات خوش‌اقبالی را به همراه داشته باشد.