روایتی از استقبال مردم از نمایشگاه «ایران‌نوشت»

مهر، با نوشت‌افزار ایرانی

مرجان قندی
خبرنگار


ظرف بزرگ نارنگی روی میز و جمله جالب زیر آن توجه همه را جلب می‌کند؛ «باز آمد بوی ماه مدرسه». بازدیدکننده‌های نمایشگاه «ایران‌نوشت» هر کدام یکی از نارنگی‌ها را برمی‌دارند و بو می‌کنند، پرت می‌شوند به روزهای پرخاطره مدرسه؛ روزهایی که بوی دفتر و کتاب نو با بوی نارنگی گره می‌خورد و ذوق و شوق خرید دفتر، مداد و کیف و کفش سراپای وجودشان را فرا می‌گرفت. کتاب و دفترهایی که باسرعت به خانه می‌آوردیم و جلد می‌کردیم تا نو بمانند. سال‌ها از آن روزهای پرخاطره می‌گذرد و امروز تهیه نوشت‌افزار و کیف و کفش مدرسه به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها تبدیل شده است. خرید نوشت‌افزار ایرانی یا خارجی سؤالی است که بسیاری از خانواده‌ها برای یافتن پاسخ راهی بازار تهران و کتابفروشی‌ها و گروهی نیز راهی مصلای امام خمینی(ره) می‌شوند تا از برندهای ایرانی تولیدکننده نوشت‌افزار خرید کنند.
هرچه ساعت جلو‌تر می‌رود مصلای امام خمینی(ره) شلوغ‌تر می‌شود؛ تا چشم کار می‌کند بچه‌هایی را می‌بینی که با خوشحالی مقابل غرفه ایستاده‌اند و هر کدام با دست عکس‌ها و نقاشی روی کیف و دفترها را نشان می‌دهند و با مداد رنگی و آبرنگ مشغول نقاشی کشیدن می‌شوند. دهمین جشنواره و نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی «ایران‌نوشت» چند روزی است که شروع شده و با استقبال زیادی هم مواجه شده است. همزمان با تهران در مشهد، تبریز، شیراز، قم و یزد هم نمایشگاه «ایران‌نوشت» برپا شده است. «یادش بخیر» جمله‌ای است که اینجا خیلی می‌شنوید! در فاصله 10 روز تا آغاز سال تحصیلی در فضای این نمایشگاه می‌توان بوی ماه مهر را حس کرد.
 
حمایت از محصولات ایران؛ با افتخار
مسئول یکی از غرفه‌ها جعبه مدادرنگی‌ها را مرتب روی میز می‌چیند و در چند جعبه را باز می‌کند تا بچه‌ها روی کاغذ سفید بزرگی که روی میز پهن شده نقاشی بکشند. می‌گوید:«پویایی بین بازدیدکننده‌ها ما را هم به وجد می‌آورد. استقبال از تولید داخلی امسال بی‌نظیر است. این نشان می‌دهد اگر ما تولیدکننده‌ها محصولات باکیفیت تولید و در بازار ارائه کنیم مردم از محصولات ایرانی با افتخار حمایت می‌کنند.»
در غرفه کناری تا چشم کار می‌کند جامدادی در طرح و رنگ‌های مختلف دیده می‌شود. مدیر کارخانه تولید جامدادی هم در غرفه حضور دارد و رضایت بازدیدکننده هنگام خرید را تماشا می‌کند. می‌گوید:« ما به صورت تخصصی اولین کارخانه تولید جامدادی در ایران هستیم که از سال 97 کار را با شعار تولید محصولات باکیفیت ایرانی با مواد باکیفیت ایرانی شروع کردیم.»
 مسعود قمی ادامه می‌دهد:« تا چند سال قبل این محصول را وارد می‌کردیم اما تصمیم گرفتیم برای اشتغالزایی و کمک به گردش چرخ اقتصاد کشور از سود واردات کالاهای خارجی بگذریم و بحث اشتغالزایی را در کشور خودمان به طور جدی دنبال کنیم. در کار قبلی هم که انجام می‌دادیم سود ما قابل مقایسه با درآمد الان نیست اما اعتقاد همه هیأت مدیره و سهامداران کارخانه بر این است که برکت این کار است که تا الان کارخانه سرپاست. امروز دیدن غرفه و استقبال خوب مردم و اینکه 60 نفر به طور مستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند حس خوشایندی دارد. حتی اهالی روستای اطراف کارخانه در این کار سهیم هستند و این موضوع به کار ما رونق داده است.»
این تولیدکننده می‌افزاید: «فرهنگ‌سازی برای حمایت از تولید ایرانی باید از طریق رسانه‌ها صورت بگیرد. بخش تولید محصول باکیفیت با ما تولیدکنندگان است. مرحله بعد حمایت مردم به عنوان مصرف‌کننده از تولیدکننده‌های ایرانی است تا این چرخه کامل شود.»
 
باورم نمی‌شود ایرانی است!
پاک‌کن یکی از پر استفاده‌ترین نوشت‌افزارهای هر دانش‌آموزی است. دینا، دانش‌آموز پایه ششم سرگرم بررسی پاک‌کن‌های روی میز است. می‌گوید: «من طراحی انجام می‌دهم، دنبال پاک‌کن برقی هستم اما قیمت نمونه‌های خارجی آن در بازار خیلی بالاست و از خرید آن منصرف شده بودم. اما اینجا این محصول را با کیفیت بالا و قیمت خیلی پایین‌تر از نمونه خارجی تهیه کردم و هنوز باورم نمی‌شود!»
مادری با دو پسرش در غرفه‌ای مشغول انتخاب دفتر هستند. با خودکارش کنار فهرستی که روی کاغذ نوشته علامت می‌گذارد. می‌‌گوید: «نمایشگاه امسال خیلی خوب است. همه لوازمی که لیست کرده بودیم با قیمت و کیفیت خوب خریدیم؛ از کیف و نوشت‌افزار تا قمقمه و... ما همیشه قبل از شروع سال تحصیلی به نمایشگاه می‌آییم، چون هم قیمت‌ها مناسب است هم تنوع نوشت‌افزار ایرانی در اینجا بیشتر از جاهای دیگر است. مثلاً همین دفترهایی که تصویر شهدا روی آن چاپ شده‌‌، خیلی مورد پسند من و فرزندانم است اما در کمتر جایی با این تنوع و قیمت پیدا می‌شود.»

دانش‌آموزانی که طرفدار قهرمانان ملی هستند
جاویدی، مسئول غرفه تولید دفترهایی با تصاویری از شهداست. می‌گوید: «10سال است تولید این دفتر‌ها را شروع کردیم. اوایل اینقدر از آنها استقبال نمی‌شد، اما حالا این دفترها خیلی طرفدار پیدا کرده و ما هم سعی می‌کنیم تنوع آنها را بیشتر کنیم.»
این تولیدکننده ایرانی به قیمت دفترها که از 33 تا 45 هزار تومان است، اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «از میان همه محصولات ما دفترهایی که با طرح‌های شهدای دفاع مقدس هستند، طرح ریحانه دختر کاپشن صورتی با گوشواره‌های قلبی و عمو قاسم از پرفروش‌هاست.»
یکی از پدرها که دخترش را برای خرید آورده، می‌گوید:«دخترم کلاس اولی است، اولین سالی است که برای خرید نوشت‌افزار به نمایشگاه می‌آیم و فکر نمی‌کردم اینقدر تنوع داشته باشد! نکته جالب اینکه فقط از شخصیت‌های شناخته‌شده ایرانی برای کودکان و نوجوان‌ها روی جلد دفاتر استفاده شده است. به نوعی صفر تا صد محصولات در این نمایشگاه ایرانی است که این یک ویژگی برجسته است.»
 
استقبال از روز اول
فروشنده یکی از برندهای کیف مدرسه در کنار غرفه سرگرم مشاوره دادن در زمینه کوله‌پشتی به خانواده ها است. می‌گوید: «امسال اطلاع‌رسانی خوب انجام شد و اتفاقات خوبی در این دوره از برگزاری نمایشگاه افتاده است. استقبال والدین و دانش‌آموزان از محصولات ایرانی خیلی خوب بود و آنقدر کیفیت محصولات برایشان راضی‌کننده بود که می‌پرسیدند واقعاً این کوله‌ها تولید ایران است؟ برای ما هم جالب است در این بازار متنوع کالاهای خارجی مردم دنبال کالای ایرانی هستند و این حس خوبی به تولید‌کنندگان داخلی می‌دهد.» او با بیان اینکه هیچ بازدید‌کننده‌ای دست خالی از این غرفه بیرون نمی‌رود، می‌گوید: «همه کیف‌های ما زیر یک میلیون تومان است؛ از 200 هزار تومان کیف داریم تا 900 هزار تومان. به عنوان تولیدکننده‌ای که در هر 10 دوره این نمایشگاه حضور داشتیم این را می‌گویم که در دو سال اخیر استقبال مردم برای خرید کالاهای ایرانی بسیار بالا رفته و این نشان‌دهنده این است که مردم به این موضوع پی برده‌اند که نوشت‌افزار تولید داخل حتی از نمونه‌های خارجی هم بهتر است.»