معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به «ایران» گفت:

گوی سبقت کنکور در دست دانش‌آموزان سمپاد نمونه دولتی و شاهد

درصد دانش‌آموزان مدارس عادی- دولتی و نمونه دولتی نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش قابل توجهی در کنکور داشته و در حال حاضر ۲۰ درصد دانش‌آموزان پذیرفته شده در کنکور از این گروه دانش‌آموزان بوده‌اند

غزل رضایی ثانی
خبرنگار


هرساله بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری در کنار همه حواشی موجود، یک مسأله پر تکرار بوده که آن‌هم نقش کمرنگ مدارس عادی- دولتی در رتبه‌های برتر کنکور است. طبیعتاً ضعف آموزشی در مدارس عادی- دولتی به این امر دامن زده و موجب شده دانش‌آموزان مدارس عادی هرچقدر هم که تلاش کنند نتوانند مانند دانش‌آموزان مدارس سمپاد و غیرانتفاعی سوابق تحصیلی درخشانی به دست آورند. در همین خصوص آماری منتشر شد که نشان می‌دهد تنها ۷ درصد مدارس دولتی در کنکور موفق به کسب رتبه قابل توجه شده‌اند. با پیگیری این موضوع از وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه آمار ۷ درصدی را رد کرده است.
محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران» در واکنش به اینکه آیا سهم مدارس دولتی در رتبه‌های برتر کنکور تنها ۷ درصد بوده یا خیر، گفت: ما در ایران دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی داریم البته مدرسه دولتی انواع مختلفی دارد که اعم از مدرسه استعدادهای درخشان تحت عنوان سمپاد، مدارس نمونه دولتی، مدارس شاهد و عادی- دولتی هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همه این مدارس در ذیل مدارس دولتی قرار دارند گفت: نتایج کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ حاکی از این است ۸۵ درصد افرادی که موفق به قبولی در کنکور شدند مربوط به مدارس دولتی و ۱۵ درصدشان مربوط به مدارس غیردولتی بوده است. وی میزان قبولی دانش‌آموزان مدارس دولتی در کنکور سراسری را افزایشی قلمداد کرد و گفت: با بررسی و تحلیل عملکرد دانش‌آموزان در سه سال گذشته از سال ۱۴۰۱که اولین سال اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، درصد دانش‌آموزان دولتی در کسب رتبه‌های تک رقمی افزایش پیدا کرده است. البته همه این مدارس که عنوان کردم دولتی هستند ولی بخشی از این دانش‌آموزان در مدارس سمپاد، نمونه دولتی‌ و شاهد هستند.
 
نقش ۱۰ درصدی دانش‌آموزان
عادی- دولتی در کنکور
کاظمی در پاسخ به این سؤال که اما منظور ما از این آمار ۷ درصدی مدارس عادی- دولتی است که اغلب در کلاس‌های درس بیش از ۴۰ دانش‌آموز دارند و تعداد این مدارس در سراسر کشور بیشتر از سایر مدارس است گفت: درصد دانش‌آموزان مدارس عادی- دولتی و نمونه دولتی نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش قابل توجهی در کنکور داشته و در حال حاضر ۲۰ درصد دانش‌آموزان پذیرفته شده در کنکور از این گروه دانش‌آموزان بوده‌اند. به تعبیر دیگر ۱۰ درصد از پذیرفته شدگان در کنکور سراسری ۱۴۰۳ از مدارس عادی- دولتی و ۱۰ درصد از مدارس نمونه دولتی بوده‌اند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این پرسش که با توجه به اینکه میزان مدارس عادی-دولتی در کشور زیاد است آیا آمار ۱۰ درصدی پذیرش دانش‌آموزان مدارس عادی- دولتی در کنکور، قابل قبول است؟ گفت: این آمار نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش قابل توجهی داشته است، یعنی تعداد نفراتی که رتبه تک رقمی کسب کرده‌اند در مدارس دولتی افزایش پیدا کرده است. وی بیان کرد: به هر حال همه این مدارس دولتی بوده و طبیعی است دانش‌آموزانی که رتبه برتر کسب کردند، جزو دانش‌آموزانی باشند که مستعدترین محصلان در کشور هستند. در واقع این دانش‌آموزان قبلاً در آزمون ورود به مدارس سمپاد شرکت کرده و یک بار غربالگری شده بودند، پس اکنون اینها جزو 2 درصد دانش‌آموزان و نوجوانان مستعد کشور هستند. معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این موضوع که «اما قبول کنید در حق دانش‌آموزان مدارس عادی- دولتی اجحاف می‌شود زیرا آنها معلم خصوصی ندارند و پدر و مادرشان شرایط مالی مساعدی ندارند که بابت حضورشان در مدرسه غیردولتی هزینه کنند از این رو سابقه تحصیلی درخشانی نخواهند داشت» گفت: واقعاً اینطور نیست، ۴۰ نفر رتبه برتر کنکور در حد هفت هزارم شرکت کنندگان در کنکور سراسری هستند. ۴۰ نفری که رتبه تک رقمی گرفته‌اند در پنج گروه آزمایشی از مدارس دولتی هستند. این ۴۰ نفر که رتبه تک رقمی کسب کردند، هفت هزارم کل جمعیت شرکت کنندگان هستند. اگر نسبت آن را بگیریم طبیعی است که دانش‌آموزان مدارس استعداد درخشان که بازهم می‌گویم جزو مدارس دولتی هستند بهتر می‌توانند در آزمون سراسری رتبه کسب کنند.