238 نماینده جمهوری‌خواه امریکا از کامالا هریس دموکرات حمایت می‌کنند

صف‌آرایی انتخاباتی علیه ترامپ

آرزو نوروزجم
خبرنگار

«کامالا هریس (معاون بایدن و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات امریکا) نوعی خنده مسری دارد و این یعنی زندگی با او خوب رفتار می‌کند.» این تعبیری است که ولادیمیر پوتین برای نامزد دموکرات‌ها استفاده کرده است. آقای رئیس‌جمهور بارها در حرف‌هایش از حمایت و علاقه‌اش نسبت به جو بایدن حرف زده بود و حالا که بایدن از دور رقابت‌ها کنار رفته و چتر حمایتش را بر سر خانم معاونش باز کرده است، پوتین هم ترجیح می‌دهد از صاحب خنده‌های معاون فعلی رئیس‌جمهور امریکا حمایت کند.
هر چند پوتین امیدوار است آمدن هریس بر مسند ریاست‌جمهوری اوضاع و احوال تحریم‌ها را تغییر دهد و فکر و خیال‌های ترامپ را برای روسیه به بن‌بست بکشاند، اما کامالا هریس چندان موضع شفافی در قبال روس‌ها و سیاست‌هایشان در کنار امریکا آن‌هم در میانه جنگ اوکراین با روسیه اتخاذ نکرده است.
داستان حمایت از خانم دموکرات البته فقط محدود به رقبای دونالد ترامپ در دنیای سیاست و برخی گروه‌ها نیست، برخی چهره‌های جمهوری‌خواه نیز به دنبال اعتراض به برخی حرف‌ها و سیاست‌های دونالد ترامپ، انتخاب کرده‌اند در جبهه دموکرات‌ها فعالیت‌های انتخاباتی خود را دنبال کنند.
خبرهایی که از ایالات‌متحده به گوش می‌رسد می‌گوید دیک چنی، معاون سابق رئیس‌جمهور اسبق امریکا از حزب جمهوری‌خواه هم اعلام کرده تصمیم دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری 5 نوامبر به جای رأی دادن به هم‌حزبی خود دونالد ترامپ، به کامالا هریس از حزب دموکرات رأی دهد؛ مردی که در زمان حضورش در دولت وقت امریکا، طراح جنگ‌های پرهزینه بعد از 11 سپتامبر بود و حمایتش از اردوگاه هریس ممکن است بیش از اینکه به نفع دموکرات‌ها باشد، سبد رأی جمهوری‌خواهان را پربار‌تر کند. او حتی در اظهاراتی به صراحت وجود ترامپ را یک تهدید بزرگ برای تاریخ 248 ساله امریکا دانسته است.

مهر تأیید مرد جنگ‌افروز امریکا
«دیک چنی» پیش از این هم در سال 2022، انتقادهای صریحی از این رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه سابق امریکا مطرح کرده بود. او در یک تبلیغ انتخاباتی برای چهارمین نامزدی دخترش «لیز چنی» برای نمایندگی کنگره از ایالت وایومینگ، دونالد ترامپ را «بزدل» خطاب کرد.
حالا ترامپ در واکنش به حمایت خانواده چنی از جبهه انتخاباتی دموکرات‌ها و نامزد آنها در این رقابت، روز جمعه در پستی در فضای مجازی آنها را «افراد به ظاهر جمهوری‌خواه اما بی‌ربط به حزب» خواند و سخنگوی ترامپ نیز در واکنش به این حمایت سیاسی با حالتی بی‌تفاوت گفت:«لیز چنی چه کسی است؟»
بجز معاون رئیس‌جمهور اسبق امریکا، ۲۳۸ نفر از اعضای حزب جمهوری‌خواه امریکا از جمله شخصیت‌های بلندپایه این حزب، حمایت خود را از «دونالد ترامپ» برداشته‌اند، اقدامی که البته همزمان شده با راه افتادن کمپینی میلیون‌ دلاری علیه ترامپ در ایالت‌های سرنوشت‌ساز ایالات‌متحده که ممکن است نتیجه انتخابات نوامبر را به نفع دموکرات‌ها تغییر دهد.
آنها در نامه سرگشاده خود درباره آنچه «خطرات دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ» می‌خواندند، هشدار داده و گفته‌اند ما اختلافات ایدئولوژیکی بسیاری با معاون رئیس‌جمهور هریس و فرماندار والز داریم، اما گزینه دیگر قابل قبولی وجود ندارد.
دو هفته پیش نیز بیش از ۲۰۰ نفر که قبلاً برای جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور اسبق امریکا و میت رامنی و جان مک کین، سناتورهای جمهوری‌خواه کار می‌کردند، نامه‌ای را امضا کردند که در آن از کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و نامزد حزب دموکرات در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ حمایت کرده‌اند.
اعلام این حمایت‌ها در کنار نتایج نظرسنجی‌های داخلی ایالات‌متحده که نشان می‌دهد رقابت دو نامزد ریاست‌جمهوری نزدیک و شانه به شانه است، ممکن است پازل این انتخابات را به گونه‌ای کنار هم بچیند که وزنه دموکرات‌ها کمی سنگین‌تر از حزب رقیب باشد.

همراهی نظرسنجی‌ها و حمایت جمهوری‌خواهان
مانند آنچه نمودارها از پیشتازی کامالا هریس نسبت به دونالد ترامپ نشان می‌دهد، حالا اعلام حمایت تعداد بالایی از نمایندگان جمهوری‌خواه از او، می‌تواند دو‌‌دوتا‌ چهارتای انتخابات 2024 امریکا را دستخوش تغییراتی کند.

 

برش

ایلان ماسک «هریس» و «بایدن» را عروسک‌های خیمه شب بازی خطاب کرد
ایلان ماسک، میلیاردر و کارآفرین امریکایی، تصویری طعنه‌آمیز را از نامزدی کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور امریکا برای ریاست جمهوری در انتخابات نوامبر آینده منتشر کرد. ماسک عکس مردی در شکل و شمایل رئیس‌جمهور امریکا را در حالی که کت و شلوار به تن داشت منتشر کرد که دستکشی به شکل جو بایدن را به سطل زباله می‌اندازد تا دستکش دیگری به شکل کامالا هریس، در دست کند.
ماسک نوشت: «عروسک جدید دقیقاً همان عروسک قدیمی است».