برخی منابع صهیونیستی و غربی، احتمال دستیابی به توافق در غزه را بسیار اندک دانستند

آتش بس خارج از دسترس؟

افسر ذخیره ارتش اشغالگر تأکید کرده که حماس شکست نخورده و نابود نشده و اگر جنگ پنج سال ادامه یابد، اسرائیل در غزه درجا خواهد زد

گروه جهان/ همچنان که چشم‌انداز آتش‌بس جنگ غزه با رهبری ایالات متحده و مانع تراشی رژیم صهیونیستی مسیر پرابهام و نامعلومی را طی می‌کند، شعله جنگ در شمال سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری روز به روز برافروخته‌تر می‌شود.
روز گذشته برای چندمین بار هرتزی هالوی رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که ارتش این رژیم در حال آماده شدن برای انجام حملاتی در داخل خاک لبنان است. طبق بیانیه ارتش اسرائیل دلیل این امر افزایش بی‌سابقه تعداد حملات حزب‌الله در ماه اخیر و به دنبال آن افزایش تعداد کشته‌های نظامیان و از بین رفتن زیرساخت‌های موجود است. در حالی ارتش چنین ادعایی را مطرح می‌کند که به گفته ناظران سیاسی عملیات موفقیت‌آمیز و راهبردی اربعین با ایجاد بازدارندگی برای حزب‌الله، قواعد جنگ برای اشغالگران در شمال را تغییر داده و هم‌اکنون نیز موقعیت جنگ در غزه و امتداد آن در کرانه باختری، پایان‌ناپذیری جنگ برای کسب دستاوردهای اعلامی نتانیاهو چون نابودی حماس را بیشتر از گذشته برای مقامات رژیم صهیونیستی مسجل کرده است. چنانچه تال راس، افسر ذخیره ارتش اشغالگر تأکید کرده که حماس شکست نخورده و نابود نشده و اگر جنگ پنج سال ادامه یابد، اسرائیل در غزه درجا خواهد زد.
در حالی که تهدیدات لفظی و چندین ماهه ارتش صهیونیستی برای جنگ با لبنان تداوم دارد که به عقیده برخی تحلیلگران اکنون شرایط جنگ با حزب‌الله با تشدید شرایط جنگی در کرانه باختری و اعتراضات و اعتصابات گسترده ساکنان سرزمین‌های اشغالی وخیم‌تر شده است. چرا که به گفته مقامات صهیونیستی تا جنگ در غزه به انتها نزدیک نشود باز شدن جبهه دیگری در شمال، تهدیدی برگشت ناپذیر برای رژیم صهیونیستی خواهد بود.
با این وجود اما رژیم صهیونیستی در تلاش برای جبران خسارت از عملیات اربعین و به ضعف کشانده شدن قدرت نظامی و تدافعی ارتش خود در برابر مقاومت، تهدیدات لفظی جنگ و حتی حملات گسترده در جنوب لبنان را در دستور کار قرار داده است. حملاتی که با پاسخ حزب‌الله همراه بوده است. در همین راستا روز گذشته مقاومت اسلامی لبنان حملات موشکی جدیدی به شمال فلسطین اشغالی انجام داد و الجلیل غربی را به آتش کشید. حزب‌الله لبنان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی به منازل غیرنظامی بویژه تجاوز اخیر به منطقه فرون در جنوب لبنان، پایگاه «جبل نیریا» را با موشک‌های کاتیوشا هدف قرار داده است. براساس این بیانیه، پایگاه جبل نیریا هم‌اکنون مقر فرماندهی تیپ گولانی ارتش رژیم صهیونیستی است. علاوه بر آن، نیروهای جنبش حزب‌الله تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها در مقر «مسکفعام» و پایگاه «میشار» را مورد هدف قرار داده‌اند.

شیوه فرار امریکایی
پس از اعلام مجازات سخت ایران و گروه‌های مقاومت در پی ترور اسماعیل هنیه، ایالات متحده با ادعای پایان دادن به جنگ در غزه دور جدیدی از مذاکرات را کلید زد. اقدامی که صحت آن با توجه به پشتیبانی و حمایت آهنین امریکا از رژیم صهیونیستی و از بین بردن فرصت‌های آتش‌بس از ابتدای 7 اکتبر توسط کاخ سفید در سایه تردیدهای بسیاری قرار دارد. در حال حاضر محور فیلادلفیا در امتداد مرز نوار غزه و مصر عامل اصلی اختلاف در مذاکرات است و درحالی که مقاومت فلسطین خواستار خروج اشغالگران از این محور به عنوان یکی از شروط اصلی امضای توافق است، اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که دستیابی به چنین توافقی را خطری برای خود و منافع شخصی‌اش می‌بیند، بر ماندن در این محور پافشاری می‌کند.
با این وجود روز گذشته سازمان رادیو تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابع اسرائیلی و خارجی، احتمال دستیابی به توافق در غزه را بسیار اندک دانست. به گفته این منابع، واشنگتن و میانجیگران در تلاشند فرمول مناسبی برای پیشنهاد توافق آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا ایجاد کنند. منابع مذکور افزودند که دولت بایدن معتقد است که نه حماس و نه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی توافق تبادل اسرا را نمی‌خواهند. آنچه مسلم است، امریکا به موازات طولانی‌تر کردن آتش‌بس تلاش دارد حماس را مقصر بی‌نتیجه بودن مذاکرات تا به امروز معرفی کند. چرا که بدین طریق همراهی و حمایت تأکید شده خود از رژیم اشغالگر را تکمیل کرده و از سوی دیگر به زعم خود مسیر حذف سیاسی حماس از آینده غزه را هموار می‌کند.
بر همین اساس، حماس به طور قاطعانه بر پیشنهاد آتش‌بس بایدن تأکید دارد و دلیل ایجاد شروط جدید در مذاکرات پیش رو توسط امریکا را هدر رفت زمان به نفع رژیم صهیونیستی می‌داند. در همین رابطه روز گذشته حسام بدران، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس عنوان کرد که همه می‌دانند مانع اصلی پیش روی رسیدن به توافق، شخص نتانیاهو است و وی هیچ موافقتی یا تصمیم‌گیری در مورد مسائل اساسی مرتبط با آتش‌بس و محور فیلادلفیا، نتساریم و ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه انجام نداده است. این رهبر حماس بیان کرد که ما مصمم به رسیدن به توافقی برای پایان جنگ هستیم و به آنچه قبلاً بر سر آن توافق کرده‌ایم، پایبندیم.
البته اقدامات امریکا و رژیم صهیونیستی برای نادیده انگاری حماس برای دستیابی به اهداف مد نظر به اینجا ختم نمی‌شود. روز گذشته معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین از اقدام رژیم صهیونیستی برای مذاکره با این جنبش بر سر تبادل اسرا، به جای جنبش حماس پرده برداشت. وی بیان کرد که رژیم صهیونیستی نمایندگانی از سازمان ملل و کشورهای منطقه را نزد رهبری این جنبش فرستاده تا مذاکرات دوجانبه‌ای را درباره پرونده تبادل اسرا بدون حضور جنبش حماس برگزار کنند.