کارشناسان اولویت‌های وزارت نیرو در دولت چهاردهم را برشمردند

سرمایه‌گذاری خصوصی کلید عبور از ناترازی برق

الزام رونق دیپلماسی آب

امین محمودی
خبرنگار

وزارت نیرو طی سال‌های آینده باید بتواند سرمایه‌گذاری کافی در صنعت برق داشته باشد تا این امر منجر به رفع ناترازی و قطعی برق در بخش‌های خانگی و صنعت شود. هم‌اکنون میزان ناترازی برق در سال‌جاری به بیش از 18 هزار مگاوات رسید.از طرف دیگر به نظر می‌رسد باید با اقداماتی از جمله آبخیزداری، در جهت رفع مشکل آب مورد نیاز بخش‌های کشاورزی، صنعت و خانگی قدم برداشت.
گزارش‌ها حاکی از آن است که هم‌اکنون 42 درصد از ذخایر پشت سدها خالی از آب است.
 
سامان حوضه‌های آبریز
علی طالبی، رئیس انجمن آبخیزداری ایران درخصوص اولویت‌های وزارت نیرو می‌گوید: صنعت آب و برق با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است که امید می‌رود در سایه تجربیات گذشته علی‌آبادی این چالش‌ها به حداقل ممکن برسد.
وی در ارتباط با اهم مسائلی که لازم است در صنعت آب در دوره جدید به آنها توجه شود، گفت: کسری بیلان منابع آب زیرزمینی کشور اکنون به بیش از ۱۶۰ میلیارد مترمکعب رسیده است و در صورت عدم توجه به این مسأله مهم، کشور در آینده با چالش‌های جدی در حوزه‌های دیگر مانند امنیت غذایی و فرونشست روبه‌رو خواهد شد.
رئیس انجمن آبخیزداری کشور با تأکید بر ضرورت تقویت مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبریز در کشور خاطرنشان کرد: بهترین روش مدیریت منابع آب کشور، دنبال‌کردن الگوی مدیریت جامع و یکپارچه حوضه آبریز است که در کشورهای توسعه‌یافته تجربیات موفقی داشته و با دنبال‌کردن آن امید می‌رود تا بخش قابل‌توجهی از مشکلات آب کشور مرتفع شود.
 
الزام رونق دیپلماسی آب
رحمت‌الله نوروزی، نماینده مردم علی‌آباد در مجلس با بیان اینکه کشور در 2 حوزه آب و برق دچار چالش شده، گفت: جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای عبور از تنش و ابرچالش آب و برق در کشور ضروری است.
وی در ادامه به برخی از مشکلات حوزه نیرو، اشاره کرد و افزود: عدم بهره‌برداری نیروگاه‌ها، ناتوانی در سرمایه‌گذاری برای به‌روز کردن تجهیزات و کاهش تصدی‌گری، وارد کردن بخش خصوصی به جریان تولید انرژی و اجرای اصل 44 قانون اساسی که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست، از جمله مواردی است که حل آنها نیازمند داشتن مدیری توانا و کارآمد است چرا که تنها در این صورت می‌توان مشکلات عدیده صنعت برق و آب را کاهش داد.
نوروزی اضافه کرد: اصلاح سیاست الگوی کشت و افزایش بهره‌وری، ضعف دولت‌ها در دیپلماسی آب و عدم حل‌و‌فصل مشکل ایجاد شده با همسایگان در حقابه هیرمند و ارس از جمله مسائلی است که آقای علی‌آبادی باید برای حل‌و‌فصل‌آن قول دهد. وی گفت: اقتصاد آب، بهره‌وری بهینه از آب، توسعه آبیاری تحت فشار و قطره‌ای با هدف جلوگیری از هدررفت آب و افزایش سهم و حقابه کشاورزان از جمله مسائل مهمی است که باید به آنها با هدف ایجاد رفاه عمومی و رونق اقتصادی و کشاورزی توجه کرد.

 

بــــرش

سدسازی توسعه یابد
هادی هاشمی‌نیا، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: کشور ما در منطقه خشک قرار گرفته و با تغییر اقلیم، هوا گرم‌تر خواهد شد و در آینده با تنش آبی مواجه خواهیم شد و این خطر جدی است و مدیریت آب یکی از وظایف وزارت نیرو است.
وی همچنین اظهار کرد: وضعیت فعلی منابع آب کشور و مصرف آب شرب در بخش شهری و روستایی تا حدود زیادی به منابع زیرزمینی وابسته است. می‌طلبد که برنامه دقیقی داشته باشیم و مدیریت صحیحی که بتوانیم در مقابل این تنش و این خطر آمادگی داشته و برنامه‌ریزی داشته باشیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی احداث سد را یکی از راهکارهای مقابله با تنش آبی پیش‌روی کشور خواند و ادامه داد: این مهم که امری حیاتی برای آب شرب و کشاورزی است، بنابراین نیاز است که وزیر پیشنهادی در صورت اخذ رأی اعتماد به این موضوع بپردازد.

جستجو
آرشیو تاریخی