دفاع کم‌نظیر پزشکیان

رئیس جمهور در دفاع پایانی خود تأکید کرد زمان، زمان مفاهمه و زبان مشترک است

دهمین و آخرین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، عصر دیروز با حضور و نطق مسعود پزشکیان آغاز شد. این آخرین دفاعیات رئیس‌جمهور از همکاران آینده خود بود.
رئیس‌جمهور در سخنان خود، با بیان اینکه آنچه امروز به آن نیاز داریم وفاق، وحدت و انسجام داخلی است، اظهار کرد: اما معنای وفاق قطعاً این نیست که از سلایق و باورهای خودمان برگردیم، بلکه به این معنی است که در رابطه با سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه به یک زبان و نگاه مشترک برسیم.
وی با بیان اینکه می‌توانیم درباره مسائل خودمان نظر و سلیقه خودمان را اعمال کنیم، اما وقتی به بحث اجرای سند چشم‌انداز، قانون برنامه و سیاست کلی رسیدیم، دیگر نمی‌توانیم سلایق خودمان را دخالت دهیم، افزود: با همه کسانی که به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد دادیم، این پیمان را بسته‌ایم و در این رابطه هم‌قسم شده و تلاش خواهیم کرد این برنامه‌ها و اسناد را عملیاتی و اجرایی کنیم و امیدوارم این میثاق را با شما هم داشته باشیم و شما ما را بر اساس این چهارچوب ارزیابی کرده و مورد سؤال و پیگیری قرار دهید. پزشکیان با تأکید بر اینکه وزرای پیشنهادی نه از یک جناح و دسته و گروه، بلکه مجموعه‌ای از سلایق، نظرات و جناح‌ها هستند، ادامه داد: با شما نمایندگان پیمان می‌بندیم که حتماً با شما و کارشناسان و متخصصین در جهت اجرای این قوانین و اسناد تعامل، مشورت و تلاش مشترک داشته باشیم. پیمان و عهد نیز نمی‌تواند یکطرفه باشد و باید دوطرفه باشد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ما روی این اصول ایستاده‌ایم و شما نمایندگان نیز در مجلس کمک کنید که بتوانیم همچنان روی این اصول بایستیم، اضافه کرد: بیایید اجازه دهیم همه افراد توانمند از سلایق مختلف بتوانند با هم روی اجرای سند چشم‌انداز، سیاست‌های ابلاغی و قانون برنامه کار کنند. اگر قرار باشد با هم پیمان ببندیم ولی یک طرف پیمان کنار بکشد و با به میان کشیدن گذشته، به مجادله و دعوا مشغول شویم، کار پیش نمی‌رود. مطمئن باشید همه ما عیب و نقص داریم و اگر قرار باشد از همدیگر انتقاد کنیم و از این روند کوتاه نیاییم، این مسأله پایانی ندارد.
وی با بیان اینکه حل اختلافات به معنی آن نیست که طرف مقابل را محکوم کنیم و او هم سر خم کند و هرچه ما گفتیم بپذیرد، تصریح کرد‌: اینکه تصور کنیم طرف مقابل ما همه چیزش غلط است و ما همه چیزمان درست است، این‌گونه نمی‌توان به وحدت رسید.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اگر مانند دوران دفاع مقدس که رقابت بر سر جنگیدن، فداکاری و ایثار بود عمل کنیم و دست به دست هم دهیم، می‌توانیم قدرت و عزت را به کشور برگردانیم، خطاب به نمایندگان مجلس گفت‌: برادران و خواهران گرامی، راه نجات ما نه در طعنه زدن و تخریب به یکدیگر بلکه در وحدت، انسجام، وفاق و همدلی است و اگر می‌خواهیم مشکلات کشور را حل کنیم باید برای رفع مشکلات اقتصادی و مدیریتی رقابت کنیم.
پزشکیان با بیان اینکه اگر با هم باشیم، قادر خواهیم بود مشکل کشور را حل کنیم اما اگر متفرق شویم و ما جدا کار خود را بکنیم و شما هم جدا، بعید می‌دانم بتوانیم از این بحران‌ها بیرون بیاییم، افزود‌: شما به عنوان نمایندگان مردم حق دارید نظر خود را بیان کنید، اما زمان، زمان مفاهمه و زبان مشترک است؛ با شما مشورت خواهم کرد و نظر شما را در تصمیماتم براساس شایستگی، لیاقت، تجربه و علم، عدالت و انصاف ملاحظه خواهم کرد.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در صحن علنی ضمن تشریح روند انتخاب وزرای پیشنهادی تأکید کرد‌: بدانید که ما در تهیه این فهرست بدون هماهنگی و مشورت کمیته‌ها و نهادهای مربوطه اقدام نکردیم و امکان ندارد کسی را به شما معرفی کرده باشیم که بخواهیم با شما تقابل کنیم، ‌بنده با تمام وجود برای وحدت و انسجام و وفاق آمده‌ام و می‌خواهم با وحدت و هماهنگی جلو برویم.
وی با بیان اینکه قطعاً در ذهن بنده هم گزینه‌های ایده‌آل‌تری وجود داشت اما چون دیدم روی آنها تفاهم و توافق نیست کوتاه آمدم، افزود: برای من تفاهم مهم‌تر از گزینه ایده‌آل بوده است و برای وحدت کوتاه آمده‌ام و افرادی که به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی کرده‌ایم در انتخاب‌شان حداکثر توافق و تفاهم را با سازمان‌ها و نهادهای مربوطه داشته‌ایم.
رئیس جمهور با اشاره به نحوه انتخاب آقایان ظفرقندی، میدری و صالحی‌امیری، افزود: بنده بنابر تخصص‌ام در حوزه بهداشت و درمان دکتر ظفرقندی را فردی شایسته برای این سمت می‌دانم و همه وزرای بهداشت دوره‌های قبل ایشان را تأیید کرده‌اند، این‌گونه نیست کسی بیاید و بخواهد در مقابل ولایت جهت‌گیری داشته باشد و بنده با او کنار بیایم، چرا کسی را که می‌گوید با ماست، می‌خواهیم به زور از کشتی پیاده کنیم؟
پزشکیان تصریح کرد‌: شما می‌دانید صلاحیت بنده از سوی هیأت‌های اجرایی برای نمایندگی رد شده بود؟ وقتی نگاه بسته است همین‌گونه می‌شود، در صورتی که با تمام وجودم به این انقلاب، کشور و رهبری اعتقاد دارم، گرچه حرف دارم، من مجبور بودم به عنوان نماینده در کنار مردم بایستم و دوباره در کنار مردم خواهم بود، اینجا هستم برای اینکه مشکل مردم را حل کنم و گرهی از گره مردم باز کنم، اینجا نیستم که در مقابل مردم بایستم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه آقای میدری از مدیران موفق و باتجربه در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌خواهیم به محرومان برسیم و مشکل آنها را حل کنیم، افزود‌: به عنوان یک ایرانی نمی‌توانم بپذیرم کشورهای دیگر رشد کنند و ایرانی‌‌ها با حسرت به آنها نگاه کنند در حالی که ما هیچ چیز از آنها کم نداریم.
 وی با تأکید بر اینکه باید دست از دعواهای بی‌‌جهت برداریم، وحدت کنیم و برای اجرای سند چشم‌انداز هم‌‌قسم شویم، خطاب به نمایندگان مجلس گفت‌: کمکمان کنید و هر وقت پایمان را آن طرف گذاشتیم برادرانه تذکر بدهید، فکر نکنید می‌خواهیم خیانت کنیم، ما آمده‌ایم که به این مردم کمک کنیم، از شما عزیزان، برادران و خواهران، درخواست عاجزانه‌ام این است این وفاق و وحدت را در تیم ما بهم نزنید.
پزشکیان پس از دفاع از احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و ناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، با بیان اینکه بیایید بپذیریم که ما خواهران و برادران یکدیگر هستیم، اظهار کرد: بیایید با تمام وجود بپذیریم که می‌خواهیم به این مردم در چهارچوب سند چشم‌انداز خدمت کنیم. پس کمک‌مان کنید که این وحدت و انسجام و وفاق و همدلی با رأی شما بهم نخورد. با همه عیب‌هایی که داریم، ما را بپذیرید. ما با شماییم و شما را می‌پذیریم، مردم را می‌پذیریم و هیچ غرور و تکبری در خودمان احساس نمی‌کنیم و فقط حس نوکری مردم را در خود احساس می‌کنیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی ارشاد اصلاً قبول نمی‌کرد تا اینکه مقام معظم رهبری بنا به اصرار ما به وی تکلیف کرد، گفت: می‌خواهم بگویم ما هماهنگ شدیم و اینجا آمدیم. افرادی که ذره‌ای نسبت به آنها شک بود در لیست نیاوردیم.
پزشکیان در پایان اظهارکرد: چهل سال است می‌خواهیم در این مملکت عدالت و انصاف و برادری را اجرا کنیم، اما هر روز با هم دعوا می‌کنیم. منم منم گفتن‌ها نمی‌گذارد که با هم باشیم. بیایید دست به دست هم دهیم برای ایران، برای مردم و برای مملکت‌مان.
جستجو
آرشیو تاریخی