گام دوم وفاق برای ایران

سازه‌های قدیمی سیاسی فروریخت

حسن قشقاوی
نماینده تهران در مجلس


آنچه که دیروز در صحن بهارستان رخ داد، یک اتفاق تاریخی بود. آنچنان‌که همه 19 گزینه پیشنهادی از سوی مسعود پزشکیان برای تصدی وزارتخانه‌های دولت چهاردهم با رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شدند. این امر ناشی از چند رویکرد مهم بود که در این دوره از مجلس شورای اسلامی اجرایی شد. نخست اینکه، این برای اولین بار بود که همه وزرا توانستند در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور یابند و پیش از ورود به صحن مجلس، برنامه‌های خود را در این کمیسیون‌ها اعلام کنند. دوم، شخص رئیس‌جمهور بود که با کمال صداقت و با بی‌پیرایگی هرچه تمام‌تر، توانست فضای مجلس را تلطیف کرده و رأی نمایندگان مجلس را از آن کابینه خود کند. در این میان تأکید رئیس‌جمهور بر حمایت رهبر انقلاب از گزینه‌های انتخابی وزارتخانه‌ها نیز مزید بر علت شد تا همه عوامل دست به دست هم داده تا نمایندگان بتوانند جلوه ویژه‌ای از وفاق ملی را در مجلس رقم بزنند. اما نکته مهم دیگری در این میان وجود دارد و آن اینکه در این دوره از رأی‌گیری، لابی‌گری‌ها بسیار نسبت به قبل کاهش یافته بود و فضای سازنده‌تری برای تفکر و تبادل‌نظر نمایندگان فراهم شد. آنچنان که به‌جای اطرافیان دولت، شخص گزینه‌ها در میان نمایندگان حضور داشتند و در هر ساعتی قابل دسترس بودند. این امر توانست ارتباط با گزینه‌های پیشنهادی را برای نمایندگان راحت‌تر سازد و بتواند آنها را برای تصمیم‌گیری نهایی آماده کند.
واقعیت این است که با رأی دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همه گزینه‌های پیشنهادی، شعار رئیس‌جمهور پزشکیان مبنی بر «وفاق ملی» که از همان ابتدای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری آن را مطرح کرده بود، جلوه تازه‌ای به خود گرفت. سازه‌های قدیمی سیاسی فروریخت و تقسیم‌بندی‌های همیشگی اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی، جای خود را به تصمیمات انفرادی داد. نمایندگان دیروز به دور از تصمیم‌گیری‌های حزب و گروه و جریان خود، نظر خود را اعلام کرده تا راه را برای وفاق ملی هموار سازند؛ وفاقی که حاصل آن دوستی همه جناح‌ها با یکدیگر است و کشور را در هیچ موضوعی با مشکل مواجه نخواهد کرد.
اگر چنانچه این وفاق سرلوحه اقدامات همه خدمتگزاران نظام قرار گیرد، راه را برای عبور از بحران‌ها هموار ساخته و مشکلات آحاد جامعه را از سر راه برخواهد داشت. ما به امید روزی هستیم که بتوانیم در تداوم وفاقی که دیروز از صحن علنی مجلس آغاز شد، گام برداشته و مشکلات مردم ایران را حل کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی