معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به «ایران» خبر داد

واگذاری فرودگاه‌ها به بخش خصوصی در مراحل نهایی

واگذاری فرودگاه‌ها به بخش خصوصی از محورهای برنامه هفتم توسعه است.با توجه به اینکه رئیس‌جمهور برنامه هفتم توسعه و اجرای آن را محور عملکرد دولت چهاردهم عنوان کرده است، بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه «وزارت راه و شهرسازی مجاز شده است تا مدیریت فرودگاه‌های کشور به استثنای فرودگاه‌های متعلق به نیروهای مسلح را با حفظ مالکیت دولت به بخش خصوصی و عمومی یا مشارکت‌های داخلی و خارجی واگذار کند.»
رضا نخجوانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در پاسخ به «ایران» در خصوص واگذاری فرودگاه‌ها به بخش خصوصی گفت: آیین‌نامه و دستورالعمل مربوط به این بند قانون برنامه هفتم در شرکت فرودگاه‌ها  در حال تدوین است و پس از نهایی شدن و تأیید آن در وزارت راه و شهرسازی، برای تصویب به دولت ارسال می‌شود.
در برنامه هفتم توسعه همچنین بر جذب سرمایه «به منظور تأمین مالی و نیز توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای سطح خدمات و افزایش ترافیک مسافر و بار و مدیریت بهینه فرودگاهی توسط بخش خصوصی یا با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی و اعطای حق بهره‌برداری از محل سرمایه‌گذاری» تأکید شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره با تأکید بر اینکه برای اقتصادی شدن و جلوگیری از ضرر و زیان فرودگاه‌های کشور برنامه‌های متعددی داریم، گفت: هوشمندسازی فرودگاه‌ها بخشی از این برنامه است. بر اساس برنامه هوشمندسازی، درآمد فرودگاه‌ها از وابستگی به برنامه عملیاتی به سمت درآمدزایی از برنامه‌های غیرعملیاتی و درآمدزایی از خود فرودگاه تغییر می‌کند و ترازنامه فرودگاه‌ها با این برنامه افزایش می‌یابد.
نخجوانی با تأکید بر اینکه نیازی به ساخت فرودگاه جدید در کشور نداریم، افزود: 200 فرصت سرمایه‌گذاری با هدف توسعه همه‌جانبه فرودگاه‌ها ایجاد شده و منابع مالی این سرمایه‌گذاری 180 همت است. تاکنون ۲۶ متقاضی برای حضور در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری حاضر شده‌اند که ارزش قراردادهای منعقده ۱۸ همت است.
نشست سه‌جانبه ناوبری هوایی
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از برگزاری نشست سه‌جانبه تهران- مسقط - کراچی در آینده برای توافق روی نقاط  تبادل ترافیکی هوایی و بالا بردن ظرفیت پذیرش پروازهای سه کشور خبر داد.
«نخجوانی» در نشست خبری افزود: پیش از این، نشست دوجانبه با مسقط (عمان) در خصوص دریای عمان برگزار شد و نشست سه‌جانبه تهران- مسقط - کراچی نیز در آینده برای توافق روی نقاط تبادل ترافیکی هوایی و بالا بردن ظرفیت پذیرش پروازهای سه کشور برگزار می‌شود. همچنین شمال اقیانوس هند و دریای عمان توسط این سه کشور کنترل هوایی می‌شود. وی ادامه‌ داد: همچنین جلساتی با مرکز کنترل بغداد در حال برگزاری است تا در تنظیم جریان ترافیک هوایی اربعین به مقصد فرودگاه‌های عراق به آنها کمک کنیم. این مقام مسئول گفت: ما میزبان پروازهای عبوری کشورهای شرقی و جنوب شرقی خود هم هستیم. در واقع پروازهای هند و پاکستان و چین که می‌خواهند به بغداد و نجف بروند باید از فضای ایران عبور کنند.
به گفته وی، شرکت‌های فرودگاهی با احتساب جریمه‌ها ۵/۵ همت به شرکت فرودگاه‌ها بدهی دارند که بیشترین بدهی‌ها متعلق به شرکت‌های ماهان و ایران‌ایر است.

پروازهای اربعین در 27 فرودگاه
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به پروازهای اربعین از فرودگاه‌های کشور گفت: شرکت‌های هواپیمایی برای ۲۷ فرودگاه کشور مجوز پرواز اربعین دریافت کردند که تاکنون پروازها از ۱۷ فرودگاه انجام شده است. ۱۷ شرکت داخلی و دو شرکت خارجی در بازه زمانی ۲۴ مرداد تا ۹ شهریور به انجام پرواز به عتبات عالیات اقدام خواهند کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی