همزمان با مذاکرات آتش‌بس رژیم صهیونیستی یک مدرسه را در غزه هدف قرار داد

جنایت بدون توقف

جنگ بیولوژیک اسرائیل با مردم غزه


در بحبوحه تلاش‌های بی‌ثمر امریکا برای احیای آتش‌بس رد شده توسط حماس، ارتش و دستگاه اطلاعات داخلی رژیم صهیونیستی (شین‌بت) روز گذشته از پیدا شدن 6 اسیر اسرائیلی در نوار غزه خبر داد.
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل مدعی شد که این شش جسد در یک «عملیات پیچیده» از تونل‌های حماس در زیر شهر خان یونس خارج شده‌اند. به گزارش رسانه‌های عبری نام گروگان‌هایی که اجسادشان توسط ارتش یافت شده یاگف بوچتاب، الکساندر دانسیگ، آبراهام موندر، یورام متزگر، ناداو پاپلول و هایم پری است. شرایط مرگ این شش نفر هنوز مشخص نشده است. اما ابوعبیده، سخنگوی شاخه نظامی حماس، در ماه مارس اعلام کرده بود که متزگر و پری از جمله هفت گروگانی بودند که در حملات هوایی اسرائیل در غزه کشته شدند. حماس سپس در ماه مه گفت که پاپلول به دلیل جراحات وارده در حمله هوایی اسرائیل جان خود را از دست داده است. چند هفته بعد، ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حال بررسی احتمال کشته شدن سه گروگان در حین عملیات نیروهای اسرائیلی در منطقه خان یونس است.

ضرورت یافتن توقف جنگ
نتانیاهو با دسترسی به اجساد 6 اسیر اسرائیلی و نمایش دستاورد در ازای پیشروی جنگ تلاش می‌کند مهر تأییدی بر تداوم جنایات در غزه زند اما اکنون به طور معکوسی با واکنش‌های جدی از سوی مقامات و خانواده‌های اسرا برای توقف درگیری‌ها مواجه شده است. آنچه مشهود است این اقدام ارتش صهیونیستی، ضرورت پایان دادن به جنگ و دسترسی به توافق برای آزادی اسرا را نزد مردم روشن کرده است. بر همین اساس کمیته خانواده اسرای اسرائیلی پس از انتشار این خبر اعلام کرد که کابینه نتانیاهو با کمک میانجی‌ها اکنون باید با توافق پیشنهادی تبادل اسرا موافقت کند تا مانع از بین رفتن اسرای بیشتر شود. به اذعان رسانه‌های عبری، خانواده‌های اسرای اسرائیلی، نخست‌وزیر و کابینه او را شریک جرم در تأخیر در تکمیل توافق تبادل اسرا و به خطر افتادن جان این اسرا می‌دانند. معاریو به نقل از پسر یکی از اسرای کشته شده نوشت: اسرا می‌توانستند زنده بازگردانده شوند، اما نتانیاهو تصمیم گرفت آنها را قربانی کند. برخی از مقامات نیز مرگ این اسرا را نتیجه عدم توافق نتانیاهو با حماس دانستند. نیر برکات، وزیر اقتصاد اسرائیل در همین راستا گفت که حتی اگر کابینه سقوط کند، به نفع توافق با حماس رأی خواهد داد. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون کنست (پارلمان) رژیم اسرائیل نیز پس از انتشار خبر پیدا شدن اجساد شش اسیر در نوار غزه در صفحه ایکس با اشاره به کارشکنی نتانیاهو در برقراری آتش‌بس نوشت: آنها زنده بودند! بنی گانتس، رهبر ائتلاف اردوگاه دولت نیز پس از انتشار این خبر گفت: فرصت برای نجات دادن اسیران را از دست داده‌ایم و زمان برای آزادی بقیه آنها نیز روبه پایان است. علاوه بر آن، گادی آیزنکوت عضو کنست رژیم صهیونیستی و رئیس اسبق ستاد کل ارتش این رژیم تأکید کرد که هنوز ۱۰۹ اسیر اسرائیلی دیگر در غزه هستند و زمان رو به پایان است در حالی که آنها در اسارت کشته می‌شوند.

جنایت جدید، عملیات ضدصهیونیستی جدید
از ابتدای طوفان‌الاقصی هرگاه مدتی از روند مذاکرات طی می‌شد، نتانیاهو یک جنایت جدید را در غزه رقم می‌زد تا به این نحو به حماس برای پذیرش شروط تحمیلی خود در آتش‌بس جدید فشار وارد نماید؛ اقدامی که البته هر بار با تقویت تاکتیک‌های نبرد توسط حماس با شکست مواجه شده است. بر همین اساس، روز گذشته سازمان دفاع شهری در نوار غزه از هدف قرار دادن مدرسه «مصطفی حافظ» واقع در غرب شهر غزه و شهادت ۱۰ تن در نتیجه آن خبر داد. این نهاد فلسطینی اعلام کرد که این مدرسه ۷۰۰ آواره در غرب شهر غزه را در خود جای داده بود. متعاقب این خبر دفتر اطلاع‌رسانی دولتی غزه اعلام کرد که ما با یک فاجعه انسانی و یک جنگ نسل‌کشی در نوار غزه روبه‌رو هستیم که باید فوراً متوقف شود. این جنایت درحالی صورت گرفته که حماس آتش‌بس را رد کرده و با عملیات روز یکشنبه در تل آویو پیام خود را مبنی بر تقابل سخت‌تر با رژیم صهیونیستی و عدم پذیرش طرح‌های آتش‌بس به نفع اسرائیل به گوش بلینکن وزیر خارجه امریکا رسانده است. علاوه برآن، درحالی نتانیاهو حماس را به ممانعت از توافق سرزنش می‌کند که منتقدان وی در اسرائیل و همچنین مقامات حماس می‌گویند، اعمال شرایط جدید به آتش‌بس بایدن، بر دشواری نهایی کردن توافق افزوده است. با وجود آنکه نتانیاهو تلاش می‌کند انگشت اتهام را به سمت حماس بگیرد و این جنبش را عامل ادامه جنگ معرفی کند که موضع روز گذشته وی بر عدم عقب‌نشینی از فیلادلفیا- یکی از شروط درج شده در آتش‌بس جدید- خلاف این ادعا را ثابت کرده است.

 

بــــرش

جنگ بیولوژیک اسرائیل با مردم غزه
وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد ۱۰ هزار بیمار سرطانی در این باریکه به سبب فروپاشی سیستم سلامت و ادامه جنگ با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر، دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین از جنگ بیولوژیک رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه غزه خبر داد. وی در این باره گفت: «شرایط در نوار غزه وضعیت وحشتناکی است که باید متوقف شود.» این مقام افزود: «در حال حاضر حدود ۷۶ هزار نفر مبتلا به هپاتیت عفونی هستند و بیماری فلج اطفال در میان بچه‌ها شیوع پیدا کرده و هزاران هزار کودک مبتلا به عفونت‌های پوستی هستند.»

جستجو
آرشیو تاریخی