بلینکن در دیدار با عبدالفتاح السیسی مدعی شد نتانیاهو پیشنهاد وساطت ایالات متحده را پذیرفته است

نمایش صلح توسط بانی جنگ

از ابهام در ماهیت توافق تا نگرانی‌های امنیتی قاهره

امیر فرشباف
خبرنگار

وزیر خارجه امریکا که برای نهمین بار از هفت اکتبر سال گذشته به منطقه غرب آسیا سفر کرده است، پس از دیدار با سران رژیم صهیونیستی، وارد قاهره شد و با عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
به گزارش رویترز، بلینکن که از تل‌آویو به مصر پرواز کرد، در آنجا مدعی شد، نتانیاهو پس از توقف مذاکرات هفته گذشته بدون دستیابی به پیشرفت، پیشنهاد وساطت ایالات متحده را با هدف کاهش شکاف بین دو طرف پذیرفته است.
السیسی در این دیدار، ضمن هشدار نسبت به گسترش جنگ گفت: تصور پیامدهای چنین جنگی دشوار خواهد بود.
به گزارش روزنامه «الیوم السابع»، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در جریان دیدار با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا تأکید کرد: زمان پایان دادن به جنگ فعلی، پایبندی به عقل و خرد و در پیش گرفتن زبان صلح و دیپلماسی فرا رسیده است.
دو طرف در جریان این دیدار روابط میان واشنگتن و قاهره، تحولات منطقه و جنگ غزه را مورد بررسی قرار دادند.
السیسی و بلینکن همچنین درباره تلاش‌های مصر، امریکا و قطر به عنوان میانجیگران دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و حماس گفت‌وگو کردند.
بلینکن قرار است پس از دیدار با مقامات مصر راهی دوحه، پایتخت قطر شود و با تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر این کشور دیدار و رایزنی کند.
میانجی‌ها هم به نتانیاهو اعتماد ندارند
مقامات امریکایی، در حالی هدف از این دیدارها را آتش‌بس در جنگ غزه می‌خوانند که واشنگتن اصلی‌ترین حامی تسلیحاتی رژیم صهیونیستی است و از این جهت تحت فشار افکار عمومی داخلی و بین‌المللی قرار دارد. از سوی دیگر، گروه‌های مقاومت منطقه اعلام کردند، ادعای ناگهانی آتش‌بس توسط امریکایی‌ها پوششی برای رهایی دولت صهیونیستی از چنگال انتقام مقاومت برای ترورهای اخیر تل‌آویو است؛ وگرنه به لحاظ میدانی، نه‌تنها هیچ چشم‌انداز مثبتی از عقب‌نشینی و آتش‌بس متصور نیست؛ بلکه از یک‌سو، حملات عصبی و کور اشغالگران علیه غیرنظامیان در غزه همچنان ادامه دارد و از طرف دیگر، زیاده‌خواهی‌های نتانیاهو و کابینه راست افراطی رژیم صهیونیستی بر سر اداره غزه پس از جنگ نیز کماکان پا برجاست.
به گزارش «السما» به نقل از تحلیلگران عبری، نتانیاهو هر کاری که بتواند برای طولانی کردن جنگ و کشاندن واشنگتن و غرب به یک جنگ منطقه‌ای و حتی جنگ جهانی سوم، انجام می‌دهد. این گزارش می‌افزاید: منابع اسرائیلی و امریکایی فاش کردند،«هنوز بحران اعتماد در مذاکرات وجود دارد و میانجی‌ها اطمینان ندارند که نتانیاهو واقعاً خواهان توافق است. آنها معتقدند، او به دنبال معامله‌ای چند مرحله‌ای است که پس از پایان مراحل اولیه و کاستن از فشارها، نبرد را دوباره از سر بگیرد.

 

بــــرش

از ابهام در ماهیت توافق تا نگرانی‌های امنیتی قاهره
ابهام در مفاد آتش‌بس ادعایی نیز موضوع دیگری است که صداقت طرف امریکایی در طرح ناگهانی این پیشنهاد را با تردید روبه‌رو می‌کند. به گزارش رویترز، طرف‌های میانجی مشخص نکرده‌اند که چه مفادی در این پیشنهاد وجود داشته یا چه تفاوتی با نسخه‌های قبلی دارد. بلینکن روز دوشنبه اذعان کرد که «سؤالاتی در مورد اجرا و اطمینان از تعهدات عملی طرفین وجود دارد». همچنین در ادامه حضور نظامی اسرائیل در غزه، بویژه در امتداد مرز با مصر، جابه‌جایی آزادانه فلسطینی‌ها در داخل مرزهایشان و تعداد اسرایی که باید در مبادله آزاد شوند، اختلاف نظرهایی وجود دارد. طبق این گزارش، قاهره بویژه بر یک مکانیسم امنیتی برای کریدور فیلادلفیا، بین مصر و غزه که از ماه مه ‌تاکنون تحت اشغال نیروهای اسرائیلی قرار دارد، متمرکز است. با اینکه حماس و مصر هر دو مخالف این هستند که اسرائیل نیروهایش را در آنجا نگه دارد، اما نتانیاهو مدعی شده است، برای جلوگیری از قاچاق سلاح به غزه، به آنها (نظامیان صهیونیست) در مرز نیاز است.

جستجو
آرشیو تاریخی