تداوم جهش تولید و صادرات لوازم خانگی

تولید لوازم خانگی در کشور افزایشی شده است و شرایط به نحوی پیش می‌رود که ضمن خودکفایی، بیشتر حجم تولیدات صادر می‌شود. پیش‌بینی‌ها بر این است که تا پایان سال ‌جاری میزان تولید لوازم خانگی به 20 میلیون دستگاه برسد و عدد صادراتی این حوزه در حدود حداقل 600 میلیون دلار باشد. بر اساس آمارهای موجود، سهم کل صنعت لوازم خانگی ایران از تولید ناخالص ملی (GDP) تا پایان سال 1401، ۱۳‌درصد بوده است. گردش مالی این صنعت نیز ۶ تا ۶/۵ میلیارد دلار است که حدود ۲/۵ میلیارد دلار از آن مربوط به لوازم خانگی بزرگ است.
از سال 1397 با هدف جلوگیری از خروج ارز از کشور و با توجه به شیطنت‌هایی که برندهای ال‌جی و سامسونگ در خروج از ایران (زمانی‌که تحریم‌های ظالمانه علیه ایران آغاز شد) داشتند، واردات لوازم خانگی به کشورمان ممنوع و قرار شد تولیدکنندگان داخلی نیاز بازار را تأمین کنند. تا قبل از تحریم‌های سال ۱۳۹۷، حدود ۶۰ درصد بازار لوازم خانگی ایران در اختیار برندهای خارجی قرار داشت. در این برهه زمانی دو نکته در حوزه لوازم خانگی اهمیت پیدا کرده که یکی از آنها ارتقای کیفیت و رقابت با برندهای خارجی و دوم صادرات است.
به اذعان خریداران لوازم خانگی، محصولات داخلی از نظر کیفیت و آپشن، وضعیت خوب و مناسبی ندارند و از آنجا که در این صنعت انحصار شکل گرفته است، هیچ رقابتی با برندهای خارجی وجود ندارد. لذا انتظار از دولت چهاردهم این است که مرزها برای واردات لوازم خانگی باز شود تا تولیدکنندگان داخلی در مسیر ارتقای کیفی محصولات خود و رقابت با برندهای برتر جهانی قرار گیرند؛ در چنین شرایطی قطعاً رضایت مردم از لوازم خانگی ایرانی بیشتر خواهد شد. از آنجا که بستر صادرات لوازم خانگی فراهم است و برخی از کشورهای همسایه خواهان لوازم خانگی ایرانی هستند، با جدیت بیشتری می‌توان این مهم را پیگیری کرد. عمده مقاصد صادراتی ایران کشورهای عراق، افغانستان، شمال آفریقا و حوزه CIS هستند.

خودداری از انحصار و محدودیت
محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صمت با بیان اینکه روند رو به رشد صنعت لوازم خانگی با قوت ادامه دارد، گفت: در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۴ میلیون دستگاه، در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶ میلیون دستگاه، در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید شده است. همچنین در ۴ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال در حوزه تولید محصولات لوازم خانگی ۹ درصد و در حوزه صادرات ۱۱ درصد افزایش داشتیم.
وی افزود: برای سال ۱۴۰۳ تولید بیش از ۲۰ میلیون دستگاه لوازم خانگی هدفگذاری شده است، ضمن اینکه رضایت مردم در صنعت لوازم خانگی با توجه به رقابتی و فعال بودن بخش خصوصی در این حوزه، ارتقا پیدا کرده است و ما توانستیم در حوزه رضایت مشتری، ضمانت کالاها را از ۱۸ ماه به ۲۴ ماه افزایش دهیم و همچنین عمق داخلی‌سازی را در گروه کالاهای مختلف به حدود ۷۰ درصد برسانیم.
معاون صنایع عمومی وزیر صمت تصریح کرد: علاوه بر رشد کمی و کیفی، خطوط تولید محصولات جدید و محصولاتی که مورد اقبال مردم بود، اما در کشور تولید نمی‌شد، امسال در مقایسه با سال‌های قبل، رشد تساعدی بیش از ۲۵ درصد را در تولید برخی از گروه‌های کالایی شاهد هستیم و این روند ادامه دارد.
برادران درباره توان رقابتی محصولات لوازم خانگی با نمونه‌های خارجی هم گفت: زمانی متوجه رقابتی بودن می‌شویم که مردم استقبال کنند. این حجم از محصولات لوازم خانگی که در حال تولید است و مورد اقبال تولیدکنندگان داخلی واقع و منجر به افزایش صادرات به سطح منطقه شده، نشانه رقابتی بودن آن است.
وی افزود: تولیدکنندگان دغدغه‌هایی در حوزه تسهیلات بانکی، تأمین بموقع ارز و تأمین ماشین‌آلات به‌روز دارند که باید با همراهی سایر دستگاه‌ها برطرف شود؛ اگر این مشکلات و مسأله رفع تعهد ارزی حل شود، شاهد جهش‌های بیشتری در حوزه تولید و صادرات خواهیم بود.
معاون وزیر صمت درباره تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی هم گفت: انتظار ما این بود تولیدکنندگان صنایع بالادستی، تأمین مواد اولیه صنایع پایین دست داخلی را در اولویت قرار دهند، متأسفانه در برخی از گروه‌های کالایی شاهد هستیم قیمتی که در حوزه صادراتی عرضه می‌شود در مقایسه با قیمتی که به داخل کشور عرضه می‌شود پایین‌تر است.
برادران افزود: برای پرهیز از خام‌فروشی و حرکت به سمت تکمیل زنجیره ارزش، درخواست می‌کنیم متولیان، صنایعی مثل صنعت لوازم خانگی را که اشتغالزاست و توانسته در سال‌های گذشته از اعتماد عمومی برخوردار باشد بیشتر مورد اقبال قرار دهند. صنعت لوازم خانگی، صنعتی است که از سال ۹۷ تاکنون با وجود اعمال تحریم‌های ظالمانه روند صعودی داشته و یک روند رقابتی میان تولیدکنندگان بخش خصوصی شکل گرفته است.
معاون صنایع عمومی وزیر صمت گفت: بشدت از انحصار و محدودسازی بازار خودداری می‌کنیم تا این روند رو به رشد منوط به حمایت صرف افراد خاص نباشد، بلکه بتواند به عنوان یک صنعت که در شرف بلوغ است روی پای خود بایستد.