گفت‌و‌گوی «ایران» با مصطفی راغب به بهانه اجرای یک کنسرت آیینی

بازخوانی رزم‌های عزای حسینی با «چهارپایه عشق»

ندا سیجانی
خبرنگار


کنسرت آیینی «چهارپایه عشق» با خوانندگی مصطفی راغب و اجرای حامد حسین‌زادگان، پس از پنج شب اجرا به کارخود پایان داد. اجرایی که پذیرای مخاطبان بسیاری در تالار وحدت بود و توانست با زبان موسیقی، واقعه عاشورا را به زیبایی ترسیم کند و حال و هوای خاصی برای مخاطبان این هنر به‌وجود آورد.

نوحه‌های ماندگار عاشورایی
«چهارپایه عشق» با حال وهوای ماه‌های محرم و صفر و الهام ازسنت اصیل چهارپایه‌خوانی، نوحه‌هایی تأثیرگذاراست و آنگونه که در این کنسرت روایت شد: «چهارپایه عشق بازخوانی رزم‌های عزای حسینی است. باز‌گویی حادثه عظیم انسان کاملی که برای خدای خودش، جانش، جوانش، خاندانش و نوزادش را قربانی کرد .‌اینجا لحظه بازخوانی حدیث شهامت‌های حیدری است. اینجا لحظه با شکوه مرور نام‌های اهل تقواست و این عاشقانه‌های ما برای عرض ارادت به خاندانی است که به دعایشان، دعایمان استجابت می‌شود و درب آسمان‌ها به روی ما گشوده می‌شود.» بسیارند هنرمندانی که به بهانه مناسبت‌های مذهبی، تلاش دارند تا به نوعی عرض ارادت خود را به خاندان اهل بیت علیهم السلام ابراز کنند و براین اساس طی این سال‌ها در حوزه‌های مختلف سینما، تئاتر، ادبیات، تجسمی و موسیقی آثار بسیار و متنوعی تولید شده است. اما بی‌تردید بیان این موضوعات، بخصوص واقعه عاشورا با زبان موسیقی، تأثیرگذارتر است؛ مانند اجرایی که مصطفی راغب خواننده موسیقی پاپ ایران به روی صحنه برد. کنسرت «چهارپایه عشق» سال گذشته در برج میلاد تهران برگزار شد و استقبال از این اجرا موجب گردید بار دیگر این کنسرت البته با تغییراتی تازه به روی صحنه برود. قطعات «گره گشا» با شعری از حسین حیدری، «عشق کوفی» با شعری از قاسم صرافان، «سرخ غروب» از کویتی‌پور درباره حضرت رقیه(س)، «کیستی» به زبان عربی اثر باسم کربلایی و «علمدار نیامد» از جمله آثار اجرایی این کنسرت بودند.

عرض ارادت موسیقایی به خاندان ابا عبدالله(ع)
 مصطفی راغب خوانند این اثر، درگفت‌و‌گو با «ایران» دراین باره بیان داشت: به لطف خداوند و نگاه آقا امام حسین(ع) توانستیم برای دومین سال متوالی این کنسرت را به روی صحنه ببریم. البته این اجرا سال گذشته هم برگزار شد و مردم نازنین ما لطف داشتند و تصمیم گرفتیم امسال هم این کنسرت را با انرژی مضاعف‌تری برگزار کنیم و تلاش کردیم اجرایی در شأن اباعبدالله(ع) باشد.
او در ادامه گفت: خدا را شاکریم در این برنامه از همه اقشار و طیف جامعه و با هر تفکر و پوششی حضور داشتند و در پایان کنسرت با انرژی و با حال خوب این سالن را ترک می‌کردند و جزو مخاطبین پرو‌پا قرص «چهارپایه عشق» شدند. امیدوارم این ارادت‌ها به امام حسین(ع) با زندگی ما عجین شود و از رفتار‌ها و منش‌های زیبای آقا عبدالله(ع) درس بگیریم.
 این خواننده در ادامه درباره تغییرات تازه‌ای که در رپرتوار این کار صورت گرفته اظهار داشت: در کنسرت امسال یکی- دوتا قطعه اضافه شد مانند قطعه «عمه بابایم کجاست» از آقای کویتی‌پور که زبان حال حضرت رقیه(س) است. بسیار خوشحالم که کنسرت امسال نسبت به سال گذشته پر شورتر و متفاوت‌تر برگزار شد و مورد استقبال مردم عزیز کشورمان قرار گرفت. ناگفته نماند فضای تالار وحدت هم در این زمینه بسیار اثر‌گذار بود. ازنگاه من این سالن یکی از تالارهای فنی و حرفه‌ای ایران است و از همکاری مدیران این مجموعه تشکر می‌کنم. درواقع بازخوردهای بسیار خوبی که سال گذشته از این اجرا دریافت کردیم ما را مصمم‌تر کرد تا امسال نیز این کنسرت را برگزار کنیم و از تمام عزیزانی که حمایت کردند و بانیان این نذر فرهنگی بودند، تقدیر و تشکر می‌کنم وان‌شاءالله سال بعد هم اگر توفیقی حاصل شود این اجراها را خواهیم داشت.

تولید آثار آیینی با حفظ اصالت و سنت‌ها
مصطفی راغب درباره پرداختن به موسیقی آیینی در دیگر ژانرها چون نواحی و کلاسیک و پاپ گفت: متأسفانه پرداختن به این موضوعات در قالب موسیقی کلاسیک ایرانی و همچنین موسیقی نواحی یک مقدار کمرنگ شده است. بارها گفته‌ام و بار دیگر تأکید می کنم، ما موزیسین‌ها، شعرا و خوانندگان باید تلاش کنیم تا خوراک بسیار مناسبی برای گوش مردم فراهم و در این زمینه آثار ماندگار و فاخری تولید شود. براین اساس امیدوارم شاهد فعالیت دیگر دوستان در این زمینه و درعرصه موسیقی نواحی، پاپ و یا کلاسیک باشیم. نکته دیگر اینکه ما سال گذشته صرفاً از سازهای کلاسیک ایرانی استفاده نکردیم بلکه از سازهای موسیقی پاپ هم دراین ارکستر بهره بردیم مانند گیتار و گیتار باس و سازهای زهی و... و این ایده موجب شد مخاطبین بیشتری را در سالن جذب کنیم، بویژه نسل دهه 80 و 90 که حضور چشمگیری در سالن داشتند. من براین عقیده‌ام تولید آثار موسیقی با نگاه آیینی باید با حفظ ریشه‌ها و اصالت‌ها باشد اما بایستی نگاه به روز هم داشته باشیم.

 

تأثیرگذاری زبان هنر در انتقال مفاهیم ارزشی و ملی

محمد الهیاری
مدیر عامل
بنیاد رودکی

هنرمندان عزیز کشورمان درطول سال و در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی، بنا برذوق و قریحه خود اقدام به تولید آثار موسیقایی تجسمی و سینمایی و نمایشی داشته‌اند کما اینکه ایام محرم و صفرهم مشمول همین موضوع است و براین اساس امسال نیز در بنیاد رودکی با همکاری گروه‌های هنری و دستگاه‌های مختلف این اتفاق شکل گرفت. بطور مثال اجرای کنسرت موسیقی «چهارپایه عشق» کاری مشترک از بنیاد رودکی و سازمان رسانه‌ای اوج. اما درباره شاخصه کارهای آیینی بویژه در بخش موسیقی باید بگویم، زبان هنر در انتقال مفاهیم ارزشی و ملی مکتبی و معارف به مخاطب همیشه تأثیرگذار بوده و کمک کرده این انتقال مفاهیم به شکل ساده‌تری اتفاق بیفتد. براین اساس طبیعتاً زبان موسیقی هم همواره تسهیلگر بوده و کمک کرده این مفاهیم به جان مخاطب بنشیند. در واقع موضوع آنچه که برخاندان آل‌الله در تاسوعا و عاشورا گذشت، به لحاظ روایت هنری کشش و جذابیت‌های بسیاری دارد و به دنبال آن هنرمندان عزیز کشورمان تلاش کردند با تولید آثارهنری به این مناسبت، عرض ارادت خود را بیان کنند و «چهارپایه عشق» هم ازاین قاعده مستنثنی نیست. کنسرت آیینی که به بازخوانی نوحه‌های قدیمی مذهبی می‌پردازد و با کمک سازهای موسیقی به اجرا درآمده است.

جستجو
آرشیو تاریخی