معاون اقتصادی شهرداری تهران در گفت و گو با «ایران» تشریح کرد

کنترل ترافیک پایتخت با افتتاح چند کلان پروژه

مهسا قوی قلب
خبرنگار


اولویت شهروندان کلانشهر تهران و همچنین درخواست اعضای شورای شهر، افزایش حمل و نقل عمومی و بهبود ترافیک است. دو موردی که به کمک آنها می‌توانیم شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم، دغدغه‌ای است که سال‌هاست گریبان مردم را گرفته و رها نمی‌کند. حالا اما با قراردادهای چینی جدید و توسعه بزرگراهی و در کنار آنها افزایش پل‌های همسطح، مدیران شهری این وعده را داده‌اند که بزودی اوضاع ترافیک از نابسامانی موجود خارج می‌شود.
لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه در توسعه مترویی، 18 ایستگاه و نزدیک به 50 کیلومتر خط افتتاح شده، به «ایران» می‌گوید: با حمایت شهیدرئیسی، قرارداد 1050 واگن بسته شده و تا پایان امسال بخش اول آن وارد خط می‌شود. البته بر اساس زمان بندی انجام شده تا سال 1404 کلیه واگن‌ها وارد می‌شوند اما اثرات مثبت این قرارداد در سال‌جاری هم توسط مردم قابل لمس خواهد بود. در کنار توسعه خطوط مترو، توسعه ناوگان اتوبوسرانی هم در حال انجام است تا جایی که از میزان 2 هزار اتوبوسی که با تولیدکنندگان داخلی قرارداد نهایی بستیم، تاکنون هزار و 100 دستگاه آن تحویل و روانه خیابان‌ها شده‌اند، تا پایان سال هم بخش زیادی از این رقم تحویل داده می‌شود. قرارداد 2 هزار و 500 اتوبوس برقی هم بسته شده که مبلغ پیش پرداخت به صورت کامل پرداخت شده است و از بهمن ماه وارد کشور می‌شوند.

برق کافی برای برقی‌سازی داریم
این روزها که تهرانی‌ها با بی‌برقی در ساعات روز روبه‌رو هستند، برقی‌سازی ناوگان عمومی برای مردم یک علامت سؤال بزرگ را در ذهن‌ها ایجاد کرده که با وجود بی‌برقی در ساعات شبانه‌روز چطور می‌توان از خودروهایی استفاده کرد که با برق کار می‌کنند و این احتمال وجود دارد که اصلاً برقی برای این کار وجود نخواهد داشت و برقی‌سازی راه به جایی نمی‌برد.
فروزنده در پاسخ به این سؤال، می‌گوید: مشکل برق تهران در ساعات پیک ایجاد می‌شود و بقیه ساعات شبانه‌روز کشور، مشکلی در تأمین برق ندارد، به گونه‌ای که حتی در فصول غیرتابستان مازاد برق را می‌فروشیم. نگرانی وزارت نیرو در ساعات پیک است، پس می‌توان در بیشتر فصول به راحتی شارژ را انجام داد و در ماه‌های پیک این کار را به ساعات شب موکول کرد. بدین ترتیب هیچ گونه مشکلی در تأمین برق ناوگان حمل و نقلی پیش نخواهد آمد. در خصوص تاکسی‌های برقی هم تاکنون هزار دستگاه واگذار شده و ظرف یک سال 27 هزار و 500 تاکسی که در قرارداد قید شده وارد تهران می‌شوند و با ورود آنها چهره شهر نیز عوض می‌شود. موضوع ترامواهای شهری هم در مرحله توافق قرار دارد و امیدواریم بزودی بتوانیم این وسیله حمل و نقل عمومی را هم تأمین کنیم.

افتتاح پروژه‌های آزادراهی مهم در سال آینده
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، در ادامه به چند کلان پروژه اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: یکی از طرح‌های کلانی که در حال اتمام است، پروژه بزرگ یادگار امام است که در آن انتهای یادگار امام تا فتح بازگشایی شده و به آزادگان می‌رسد، از سویی دیگر بزرگراه بروجردی به طول 9 و نیم کیلومتر در حال ساخت و تکمیل است که موسوم به امام علی دوم در غرب بوده و اوایل سال آینده این بزرگراه نیز بازگشایی می‌شود. پروژه بعدی، پروژه شوشتری است که در شرق واقع شده و موازی بزرگراه بسیج است و در کاهش ترافیک شرق بسیار مؤثر است و تا اوایل سال آینده افتتاح آن به انجام خواهد رسید.
به گفته فروزنده، ایجاد پل‌های همسطح در بزرگراه‌ها نیز به میزان 700 کیلومتر مسیرها را کوتاه‌تر کرده و روزی یک میلیون لیتر صرفه‌جویی بنزین را به دنبال دارد. تاکنون 18 مورد از این پل‌ها به بهره‌برداری رسیده و ساخت موارد مشابه با سرعت بالا در سال‌جاری هم تداوم دارد.

 

دریافت دستمزد حداقل
12 میلیونی کارگران حوزه پسماند
او در زمینه افزایش رضایت کارگران حوزه خدمات شهری به افزایش حقوق این افراد اشاره کرده و اضافه می‌کند: در حال حاضر حداقل دریافتی ایشان به میزان حداقل حقوق کارگری یعنی رقمی در حدود 12 میلیون تومان است. در این حوزه موضوع جداسازی پسماند خشک نیز به صورت جدی از طریق طرح نوماند دنبال می‌شود و قرار است بزودی با سرمایه‌گذاری 70 درصدی چینی‌ها، با ورود زباله سوز شاهد کاهش مشکلات در این عرصه باشیم.
فروزنده درباره افزایش هوشمندسازی نیز می‌گوید: به موازات گسترش میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های شهروند، خدمات اپلیکیشنی هم اضافه شده و حالا مردم می‌توانند بصورت غیرحضوری کلیه اقلام حتی اقلام ضروری مانند گوشت را تأمین کنند، از این طریق شاهد کاهش و حذف صفوف نیز خواهیم بود.

جستجو
آرشیو تاریخی