رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان خبر داد

کسب ۴۲ مدال طلای المپیاد جهانی طی دو سال و نیم

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

استان اصفهان امسال میزبان رقابت‌های المپیاد فیزیک میان دانش‌آموزان المپیادی در جهان بود. ایران برای دومین بار میزبان المپیاد جهانی فیزیک بود و پیش از این نیز این رویداد در سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷ میلادی) در کشور ما و دراستان اصفهان برگزار شد. اصفهان در پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک به مدت ۹ روز میزبان دانش‌آموزان حاضر در این رقابت بود و ورود تیم‌ها به این شهر از۳۱ تیر آغاز شده بود.
 نشست خبری پنجاه و چهارمین دوره المپیاد فیزیک در خصوص دستاوردهای دانشجویان ایرانی در المپیاد این رشته صبح روز گذشته چهارشنبه ۱۰ مرداد ماه در محل باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار شد. سید رضاحسینی رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان در این نشست خبری، ابتدا شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را تسلیت گفت و بیان کرد: کشور ما امسال میزبان پنجاه و چهارمین دوره المپیاد فیزیک در استان اصفهان بوده است که قطعاً با برگزاری این المپیاد اقدامات اجرایی و علمی کشور ارتقا خواهد یافت.
وی ادامه داد: برگزاری این المپیاد ابعاد پراهمیتی برای ایران دارد زیرا نشان‌دهنده توان علمی بالای دانش‌آموزان نخبه در کشور ماست. همچنین نشان دهنده حضور نخبگان کشورهای دیگر در کشور و مشاهده توان علمی، تمدن و فرهنگ ما توسط آنان بسیار مهم است زیرا در چهره کشور ما در جهان، تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.
حسینی در خصوص کشورهای رقیب برای برگزاری المپیاد فیزیک گفت: در المپیاد فیزیک ۴۷ کشور جهان از جمله چین، سنگاپور، هند، روسیه و رومانی حضور داشتند و بسیاری از کشورها تلاش کردند که میزبانی این المپیاد فیزیک را از کشور ما بگیرند اما با ارتباط دیپلماتیک خوب کشور این میزبانی را حفظ کردیم،  همچنین میزبانی المپیاد جهانی ۲۰۳۰ به کشور روسیه داده شده‌است.
رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان بیان کرد: ما در حال تلاش هستیم که جزو۱۰ کشور جهان باشیم. همچنین در المپیاد جهانی ۸ درصد از افراد شرکت کننده طلا می‌گرفتند و ۵۰ درصد از شرکت کنندگان مدالی دریافت نمی‌کنند و امسال یک دانش‌آموز ایرانی اولین مدال طلا در المپیاد را بین شرکت کنندگان کسب کرد.  وی با اعلام این خبر که دانش‌آموزان ما موفق به دریافت ۴۲ مدال طلای المپیاد جهانی شدند، گفت: در این ۲ سال و نیم توانستیم ۴۲ مدال طلای المپیاد جهانی کسب کنیم، در برخی از المپیادها در این مدت برای اولین بار شرکت کردیم و همچنین در المپیاد نجومی که شش ماه پیش در روسیه برگزار شد ۶ نخبه ایرانی حضور داشتند.

طرح سؤالات المپیاد جهانی فیزیک از دو سال پیش آغاز شده بود
وی در توضیح شیوه طرح سؤالات المپیاد گفت: طراحان سؤال و مصححین سؤالات المپیاد توسط نخبگانی انجام گرفت که در باشگاه دانش پژوهان جوان آموزش دیده‌اند و از دوسال گذشته اقدامات این المپیاد آغاز شده و باید از ظرفیت نخبگان استفاده کنیم. مرحله طراحی سؤالات المپیاد از دوسال گذشته آغاز شد که توسط نخبگان ایرانی انجام گرفته است، این سؤالات جزو بهترین سؤالات در چند سال اخیر بوده است.
حسینی درباره علت انتخاب شهر اصفهان به عنوان مرکز برگزاری المپیاد جهانی فیزیک گفت: در این المپیاد دانش‌آموزان و شرکت کنندگان را به شهر اصفهان بردیم تا دانش‌آموزان با سابقه تاریخی، حضور در کارگاه‌های تولیدی باصنایع دستی آشنا شوند.
رئیس دانش پژوهان جوان با اشاره به ارتقای ایران در المپیاد اقتصاد توضیح داد: المپیاد اقتصاد المپیادی است که کشورهای پیشرفته از جمله امریکا، چین و سنگاپور شرکت کردند که سه سال پیش ایران مدال برنز و در سال گذشته از بین ۴۷ کشور، رتبه ۴۶ را کسب کردیم و امسال در المپیاد جهانی اقتصاد از بین ۵۲ کشور رتبه ۲۷ را کسب کردیم و برای اولین بار مدال نقره در این المپیاد را به دست آوردیم.

نخبگان مشاوران دولت می‌شوند
وی بیان کرد: ما طرحی به عنوان طرح مشاور دولت داشتیم که طبق این طرح یک نخبه باید در کنار هیأت دولت قرار گیرد و اگر این اقدام صورت گیرد و از ظرفیت این نخبگان استفاده کنیم، درصورت قرار‌گیری این نخبگان می‌توان از ایجاد مجدد مشکلات جلوگیری کرد.
حسینی درباره طرح ساماندهی المپیادهای علمی گفت: ما ۱۴ المپیاد داریم که از این تعداد ۷ المپیاد مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و ۲۰ درصد سهمیه کنکور به مدال‌آوران این المپیاد اختصاص می‌یابد، زیرا این نخبگان در دانشگاه بهترین نتیجه را می‌گیرند.
رئیس دانش پژوهان جوان خاطر نشان کرد: المپیادهای نوظهور هنوز مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیست و نخبگان این گروه‌های المپیادی نگران آزمون‌های نهایی هستند و در این راستا نخبگان طرحی با عنوان طرح ساماندهی المپیادهای علمی را طراحی کردند اما تصویب نشده است و به این دلیل امسال ۳۶ هزار نفر در روند ثبت نام المپیادها کاهش یافته است.
حسینی در پایان خاطر نشان کرد: امسال برای اولین بار در المپیاد جهانی هوش مصنوعی، رایانه و نجوم شرکت کردیم و تا شهریورماه المپیادهای جهانی به پایان می‌رسد.  به گزارش «ایران»، در پنجاه‌وچهارمین المپیاد جهانی فیزیک به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان، کشورمان با کسب یک مدال طلا و ۴ مدال نقره، پس از چین، روسیه و رومانی جایگاه چهارم را کسب کرد. دراین المپیاد بیش‌ از۲۰۰ دانش‌آموز از ۴۷ کشور دنیا شرکت کرده بودند.
در این المپیاد محمدامین حق‌جو با مدال طلا، ابوالفضل شیری مدال نقره، سارا موسائی مدال نقره، سیدمحمدحسینی مدال نقره و بهراد محمدیان مدال نقره موفق به کسب مقام شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی