در پی حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، فؤاد شکر فرمانده ارشد حزب‌الله به شهادت رسید

آتش در انتظار اسرائیل

سایه سنگین ناکامی ها و شکست‌های پی در پی امنیتی و میدانی بر تل آویو و انباشت اختلافات و اعتراضات داخلی، رژیم صهیونیستی را برای کسب دستاورد در حیطه آنچه عملیات «سخت» و «محدود» می خوانند به سمت تنها گزینه محتاطانه و البته همیشگی یعنی ترور سوق داده است.

بالا رفتن سطوح تهدیدات گروه مقاومت علیه منافع رژیم صهیونیستی و امریکا در کنار درهم‌گسیختگی آشکار محاسبات ایالات متحده برای ارائه طرح برون‌رفت از وضعیت بحرانی خود و رژیم صهیونیستی، کاخ سفید را بر آن داشته تا به تنها راهبرد خود یعنی حمله به مواضع گروه‌های مقاومت متمسک شود. همزمان نیز سایه سنگین ناکامی‌ها و شکست‌های پی‌در‌پی امنیتی و میدانی بر تل‌آویو و انباشت اختلافات و اعتراضات داخلی، رژیم صهیونیستی را برای کسب دستاورد در حیطه آنچه عملیات «سخت» و «محدود» می‌خوانند، به سمت تنها گزینه محتاطانه و البته همیشگی یعنی ترور سوق داده است.
 
حمله به ضاحیه بیروت
بر همین اساس، رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه با حمله به ضاحیه جنوبی و منطقه شیعه‌نشین بیروت و هدف قرار دادن محل اسکان فرمانده ارشد حزب‌الله، «فؤاد شکر» ملقب به حاج محسن را به شهادت رساند. خبرگزاری ملی لبنان در توصیف چگونگی این حمله اعلام کرد این حمله توسط یک پهپاد اسرائیلی انجام شد که سه راکت به سمت یک ساختمان شلیک کرد. خبرنگار ویژه اسکای‌نیوز نیز گفت تصاویری که از صحنه بیرون می‌آید، نشان می‌دهد منطقه بسیار بزرگی مورد اصابت قرار گرفته است که در اطراف یک ساختمان قرار دارد. ارتش رژیم صهیونیستی پس از رسانه‌ای شدن این انفجار، رسماً هدف قرار دادن بیروت را پذیرفت و مدعی شد این حمله در پاسخ به حمله «مجدل شمس» انجام شده است. حزب‌الله پیش‌تر هرگونه دست‌داشتن در حمله به مجدل شمس در منطقه جولان اشغالی که به کشته شدن ۱۲ نفر منجر شد را رد کرده است. وزارت بهداشت لبنان بامداد چهارشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت تاکنون چهار نفر شهید و ۷۴ نفر زخمی شدند. روزنامه وال‌استریت ژورنال از قول یک مقام امریکایی اعلام کرد اسرائیل پیش از حمله اخیر به ضاحیه جنوبی بیروت، به دولت واشنگتن اعلام کرده بود که این حمله محدود و هدفمند خواهد بود. وزارت خارجه امریکا با اشاره به اینکه واشنگتن قصد دارد از هرگونه تشدید تنش بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله جلوگیری کند، اعلام کرد: «از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حماس، حزب‌الله و ایران حمایت می‌کنیم.» با وجود آنکه وقوع جنگ بین اسرائیل و لبنان از نظر امریکا غیرقابل اجتناب نیست، اما کارین ژان-پی‌یر، سخنگوی کاخ‌سفید در کنفرانس خبری درباره احتمال بروز جنگ تمام‌عیار گفت «جو بایدن معتقد است که می‌توان از وقوع آن پرهیز کرد.»
گفتنی است فؤاد شکر در تعقیب امریکا قرار داشت و ایالات متحده برای در اختیار قرار دادن اطلاعات مربوط به وی جایزه ۵ میلیون دلاری در نظر گرفته بود. وزیر خارجه لبنان سه‌شنبه شب در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت اعلام کرد که این کشور از اسرائیل به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت خواهد کرد. «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان حمله رژیم صهیونیستی به بیروت را «تجاوز آشکار و اقدامی جنایتکارانه» توصیف کرده است.

 واکنش‌های جهانی
این حمله تروریستی واکنش‌هایی را در جهان دربر داشت. وزارت خارجه روسیه اما حمله به بیروت را «نقض صریح قوانین بین‌المللی» توصیف کرده است. دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت را شدیداً محکوم و با لبنان و مقاومت آن ابراز همبستگی کرد. جنبش حماس نیز اعلام کرد رژیم صهیونیستی با این ماجراجویی حساب‌نشده، هزینه سنگینی را پرداخت خواهد کرد. جهاد اسلامی فلسطین نیز حمله تروریستی صهیونیست‌ها به بیروت را محکوم و با لبنان ابراز همبستگی کرد. وزارت خارجه عراق و سوریه، حمله رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت را محکوم و آن را «نقض صریح قوانین بین‌المللی» توصیف کردند. همچنین سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت خواستار محکومیت حمله رژیم اسرائیل علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در ضاحیه جنوبی بیروت شد. ژان لوک ملانشن رهبر ائتلاف چپ فرانسه با بیان اینکه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جنگ و کشتار را تبلیغ می‌کند، تأکید کرد: حمله به بیروت قابل‌تحمل نیست.
گرو‌های مقاومت عراق هم به‌طور جداگانه‌ای حمله به حومه جنوبی بیروت را محکوم کرده و آن را حمله به کل محور مقاومت قلمداد کردند.
 
حمله امریکا به مقر حشدالشعبی در عراق
از آن‌سو نیز امریکا شامگاه سه‌شنبه حملاتی را علیه مقر حشدالشعبی عراق ترتیب داد. در این رابطه یک مقام دفاعی امریکا اعلام کرد که ارتش امریکا روز سه‌شنبه یک حمله هوایی، دفاعی علیه حشدالشعبی در عراق انجام داد که در تلاش بودند هواپیما‌های بدون سرنشین را تهدید کنند. این مقام که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد: «عصر امروز، نیرو‌های امریکایی در عراق یک حمله هوایی دفاعی در استان بابل انجام دادند و حشدالشعبی را که قصد داشتند پهپاد‌های تهاجمی شلیک کنند، هدف قرار دادند.»
بعد از این حمله، منابع پلیس و پزشکی عراق اعلام کردند در حمله هوایی امریکا به پایگاهی در جنوب بغداد که توسط نیروهای حشدالشعبی اداره می‌شود، سه تن از اعضای این گروه به شهادت رسیدند.
 
واکنش‌های داخلی عراق
در پی این حمله دبیرکل سازمان بدر و حزب‌الله عراق از دولت بغداد خواستند اقدامات لازم و سریعی را برای اخراج فوری نیروهای امریکا از عراق اتخاذ کند. هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر عراق گفت: ما به‌شدت تجاوز امریکا به نیروهای حشدالشعبی در منطقه جرف‌النصر را محکوم می‌کنیم. کتائب حزب‌الله عراق نیز در بیانیه خود اعلام کرد که‌ نیروهای امریکایی طی حمله‌ای هوایی از پایگاه «علی‌السالم» در کویت، گروهی از کارشناسان در حوزه پهپادی را که قصد انجام آزمایش‌های فنی جدید برای افزایش سطح کارایی پهپادهای شناسایی برای نظارت بر مرزهای کربلا و جاده‌های آن برای مشارکت در حفاظت از زائران اربعین امام حسین(ع) را داشتند، هدف قرار دادند.

 

برش

هراس از پاسخ حزب‌الله

مقاومت لبنان پس از ترور فرماندهان خود عملیات گسترده و سنگینی را در شمال سرزمین‌های اشغالی اجرا کرده و بی‌شک پس از شهادت فرمانده ارشد خود نیز حملات فشرده و عمیقی در انتظار این منطقه خواهد بود. حزب‌الله همواره تأکید کرده که اگر اسرائیل جنگ خود را فراتر از منطقه مرزی جنوب لبنان گسترش دهد، قوانین نانوشته در جنگ را کنار می‌گذارد و به تل‌‌آویو حمله می‌کند. از همین‌روی بود که بلافاصله بعد از این همه نیروهای امنیتی و نظامی اسرائیل به تکاپو افتادند و پایگاه بلومبرگ نیز به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی اعلام کرد که هیچ طرحی برای افزایش حملات به لبنان وجود ندارد. دیگر رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش کردند ارتش در حالت آماده‌باش قرار گرفته و از شهرک‌نشینان در مرزهای مشترک با لبنان خواسته در پناه‌گاه‌ها بمانند. اسرائیل هیوم نیز گزارش داده است که ارتش اشغالگران پاسخ حزب‌الله را قطعی می‌داند و به همین منظور در زمین، هوا و دریا در آماده باش کامل است.

جستجو
آرشیو تاریخی